Mii de afaceri, scoase la vanzare pe internet

Data publicarii: 20-10-2009 | Afaceri

Vanzarea afacerilor pe internet a devenit un adevarat fenomen, in conditiile in care, in perioada septembrie 2008-septembrie 2009, doar pe portalul okazii.ro postarile s-au dublat, ajungand la 2.000 de anunturi.

Numarul anunturilor de vanzare publicate pe portaluri interne precum okazii.ro sau -anuntul.ro, dar si externe ca businessesforsale.com ori buybusiness.com este in continua crestere in ultimele luni.

"Daca in anii trecuti banii si un spirit antreprenorial, nu neaparat foarte dezvoltat, erau singurele conditii pentru a te lansa in afaceri pe o piata de consum foarte atragatoare, fenomenul economic din ultimul an i-a afectat puternic pe micii intreprinzatori", a comentat pentru Business Standard Robert Rosu, avocat asociat in cadrul Tuca Zbarcea & Asociatii.

Pe okazii.ro, categoria "Afaceri de vanzare" cuprinde peste 300 de anunturi, iar cea "echipamente industriale" - mai mult de 800 de postari. Ieri, pe portalul anunturi.ro, in mai putin de o ora, s-au listat cel putin sase oferte de vanzare a unor mici afaceri. "As inchide tot si as pleca in Italia. Sa traiesc din ajutorul de somaj oferit de statul italian. Nu mai merita sa faci nimic in tara asta", si-a argumentat decizia Adrian, 29 de ani, proprietarul unei agentii de turism scoase la vanzare pe anuntul.ro. Dupa experienta acumulata in domeniul imobiliar, Adrian a decis, in 2008, sa-si deschida o agentie de turism, in care a investit aproximativ 200.000 de euro. "Anul acesta nu a mers absolut deloc. Daca voi reusi sa scot 100.000 de euro, sa zic mersi", mai spune el.

Afacerile scoase la vanzare completeaza cele peste 100.000 de decizii de oprire a activitatii luate de antreprenorii locali, dupa introducerea impozitului minim, la 1 mai.

Numarul anunturilor de vanzare publicate pe portaluri interne precum okazii.ro sau anuntul.ro, dar si externe ca businessesforsale.com ori buybusiness.com este in continua crestere in ultimele luni.

De teama insolventei

"Este adevarat ca si afaceri mari, de succes sunt in situatii foarte dificile in aceste vremuri. Totusi, vanzarile de afaceri la cheie anuntate prin ziarele cu specific de mica publicitate trimit catre afaceri mici, de familie, ai caror initiatori se tem sa nu piarda totul fara posibilitatea de a recupera ceva din investitie, explica Robert Rosu, avocat asociat al casei Tuca Zbarcea & Asociatii.

In privinta afacerilor mari, afectate de criza, solutiile merg in directia obtinerii unor finantari bancare sau cesiunea unei parti din afacere in favoarea unor investitori care dispun de capital.

"Este, intr-adevar, de asteptat ca aceasta tendinta sa se accentueze pe fondul unor politici fiscale nu prea incurajatoare pentru micii intreprinzatori ce urmeaza a fi adoptate din 2010", mai spune acesta. Criza a lovit nu doar proprietarii de restaurante, hoteluri, cafenele, saloane de infrumusetare, frizerii, cabinete medicale, farmacii, dar si fabrici de sticla, retaileri de imbracaminte sau mici berarii, care sunt prezenti acum cu anunturi de vanzare. "Am vrut sa aduc Germania la mine acasa si am facut aici, la Arad, un restaurant cum am visat. Numai ca afacerea, desi merge, tot nu produce suficient in aceasta pe-ri-oada. Sunt taxe mari, am credite si am scos-o la vanzare", a povestit un antreprenor roman prezent pe www.buybusiness.com care vrea cel putin 500.000 de dolari in schimbul firmei sale.

Kurt Weber, managing director la Horvath & Partners, spune ca multi dintre antreprenorii care si-au scos firmele la vanzare au probleme financiare si sunt fortati sa vanda ca sa nu ajunga intr-o situatie si mai dificila. "Exista riscul ca anumite banci sau furnizori sa-i trimita in insolventa si presiunea financiara asupra lor sa creasca", a mai spus Weber. El a mai aratat ca societatile care activeaza in zona de servicii sunt cele care au, cel putin teoretic, cele mai multe sanse ca sa-si gaseasca si cumparatori.

"Pe partea de cumparare exista, intr-adevar, oportunitati. Sunt foarte multe busines-suri de vanzare si clientii sunt selectivi. Preturile sunt acum chiar rezonabile", a punctat reprezentantul Horvath&Partners. Raul Mihaila, un bucurestean de 29 de ani, a decis ieri sa-si vanda minimarketul de pe Calea Victoriei si sa revina la statutul de angajat pentru ca "nu se merita".

"Am deschis magazinul in februarie 2009 si afacerea incepe sa mearga", isi promoveaza acesta businessul pe care vrea sa il vanda cu 23.000 de euro. Chiar daca, potrivit patronului, vanzarile sunt in crestere, a decis sa renunte la afacere pentru ca este prea multa munca, iar statul trateaza micii intreprinzatori ca pe niste "mici sclavi".

"Intr-o perioada ca asta, de criza, mi se parea normal ca statul sa ajute IMM-urile, sa ofere ceva facilitati firmelor nou-infiintate, sa le ajute sa se dezvolte. In timp, statul ar fi putut sa-si sporeasca veniturile prin taxele percepute. Nu a facut asta", a explicat intreprinzatorul.

Integral in Business Standard