Bancile din Romania, caracterizate de lipsa de transparenta
Data publicarii: 21-10-2009 | Finante-Banci"In primele 9 luni ale anului, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a primit 2100 de reclamatii legate de banci si a dat amenzi insumand 418.000 de lei, pentru nereguli in domeniu", a declarat Mihail Meiu, director ANPC.
In Romania, consumatorii de servicii si produse financiare trebuie mai bine informati despre drepturile pe care le au, iar institutiile financiare, considera reprezentantii Bancii Mondiale (BM).
"Consumatorul trebuie sa fie unul informat, dar acest lucru nu cade neaparat in sarcina statului, ci si a structurilor private care furnizeaza informatii", a declarat ieri Arna Hartmann, director general in exercitiu al Biroului BM in Romania, cu ocazia lansarii la sediul IBR a "Raportului de evaluare al Bancii Mondiale cu privire la protectia si educatia consumatorilor de servicii financiare din Romania".
"O problema pentru Romania, unde creditul pentru populatie a crescut cu suta la suta in cativa ani, este ca beneficiarii de credite nu au cunostintele necesare pentru a-si planifica bugetul familial si nu stiu cat se pot indatora. Si in Slovacia s-a ajuns la o indatorare de 25% a populatiei, in conditiile in care nivelul de eligibilitate era numai de 12,5-15%", a aratat Sue Rutledge, Regional Corporate Governance Consummer la BM.
Cea mai rapida crestere a creditelor din Europa
Potrivit raportului BM, Romania are cea mai rapida rata de crestere la creditele pentru populatie din intreaga Europa, acestea ajungand sa reprezinte 20% din PIB in 2008, ceea ce echivaleaza cu o crestere anuala de 100% de-a lungul ultimilor cinci ani.
Un alt element criticat de BM este faptul ca publicitatea pentru produsele financiare poate adesea induce in eroare, iar informatiile sunt tiparite cu litere prea mici sau dispar prea repede de pe ecranele TV, atunci cand se dau date despre produse financiare. O solutie, adoptata si in Australia, este introducerea unor fise tipizate, utilizate de toate bancile, astfel incat clientul sa poata alege in cunostinta de cauza.
O alta propunere facuta de BM in studiul amintit este infiintarea unui Ombudsman bancar (avocat al poporului pe teme financiare), dat fiind ca oamenii sunt dezorientati atunci cand au de facut o plangere si nici nu au incredere ca bancile vor rezolva litigiul corect.
Totodata, Ombudsman-ul bancar va permite rezolvarea, pe cale nejudecatoreasca, a disputelor dintre consumatori si banci.
O forma de protectie a consumatorilor de servicii financiare este si pregatirea profesionala a personalului bancar, care sa fie capabil sa ofere informatii despre riscurile asociate unui credit, modul de calculare a dobanzilor etc.
Mihail Meiu, director al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), a declarat ca in acest an bancile au fost sanctionate cu amenzi insumand 418.000 de lei, pentru nereguli in domeniu. Potrivit reprezentantului ANPC, in primele 9 luni ale anului au fost primite 2100 de reclamatii legate de banci. Cea mai mare amenda pentru o singura banca se ridica la 80.000 de lei, motivele fiind nerespectarea prevederilor legislative privind variatia dobanzii. In 2008, ANPC a primit sesizari de la 4.000 de consumatori, in probleme legate de relatia cu institutiile bancare. Scaderea din 2009, la 2100 reclamatii pana in prezent, se datoreaza insa in principal scaderii activiatii de creditare, a explicat Meiu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii