Bancile din Romania, caracterizate de lipsa de transparenta
Data publicarii: 21-10-2009 | Finante-Banci"In primele 9 luni ale anului, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a primit 2100 de reclamatii legate de banci si a dat amenzi insumand 418.000 de lei, pentru nereguli in domeniu", a declarat Mihail Meiu, director ANPC.
In Romania, consumatorii de servicii si produse financiare trebuie mai bine informati despre drepturile pe care le au, iar institutiile financiare, considera reprezentantii Bancii Mondiale (BM).
"Consumatorul trebuie sa fie unul informat, dar acest lucru nu cade neaparat in sarcina statului, ci si a structurilor private care furnizeaza informatii", a declarat ieri Arna Hartmann, director general in exercitiu al Biroului BM in Romania, cu ocazia lansarii la sediul IBR a "Raportului de evaluare al Bancii Mondiale cu privire la protectia si educatia consumatorilor de servicii financiare din Romania".
"O problema pentru Romania, unde creditul pentru populatie a crescut cu suta la suta in cativa ani, este ca beneficiarii de credite nu au cunostintele necesare pentru a-si planifica bugetul familial si nu stiu cat se pot indatora. Si in Slovacia s-a ajuns la o indatorare de 25% a populatiei, in conditiile in care nivelul de eligibilitate era numai de 12,5-15%", a aratat Sue Rutledge, Regional Corporate Governance Consummer la BM.
Cea mai rapida crestere a creditelor din Europa
Potrivit raportului BM, Romania are cea mai rapida rata de crestere la creditele pentru populatie din intreaga Europa, acestea ajungand sa reprezinte 20% din PIB in 2008, ceea ce echivaleaza cu o crestere anuala de 100% de-a lungul ultimilor cinci ani.
Un alt element criticat de BM este faptul ca publicitatea pentru produsele financiare poate adesea induce in eroare, iar informatiile sunt tiparite cu litere prea mici sau dispar prea repede de pe ecranele TV, atunci cand se dau date despre produse financiare. O solutie, adoptata si in Australia, este introducerea unor fise tipizate, utilizate de toate bancile, astfel incat clientul sa poata alege in cunostinta de cauza.
O alta propunere facuta de BM in studiul amintit este infiintarea unui Ombudsman bancar (avocat al poporului pe teme financiare), dat fiind ca oamenii sunt dezorientati atunci cand au de facut o plangere si nici nu au incredere ca bancile vor rezolva litigiul corect.
Totodata, Ombudsman-ul bancar va permite rezolvarea, pe cale nejudecatoreasca, a disputelor dintre consumatori si banci.
O forma de protectie a consumatorilor de servicii financiare este si pregatirea profesionala a personalului bancar, care sa fie capabil sa ofere informatii despre riscurile asociate unui credit, modul de calculare a dobanzilor etc.
Mihail Meiu, director al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), a declarat ca in acest an bancile au fost sanctionate cu amenzi insumand 418.000 de lei, pentru nereguli in domeniu. Potrivit reprezentantului ANPC, in primele 9 luni ale anului au fost primite 2100 de reclamatii legate de banci. Cea mai mare amenda pentru o singura banca se ridica la 80.000 de lei, motivele fiind nerespectarea prevederilor legislative privind variatia dobanzii. In 2008, ANPC a primit sesizari de la 4.000 de consumatori, in probleme legate de relatia cu institutiile bancare. Scaderea din 2009, la 2100 reclamatii pana in prezent, se datoreaza insa in principal scaderii activiatii de creditare, a explicat Meiu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025