Bancile din Romania, caracterizate de lipsa de transparenta
Data publicarii: 21-10-2009 | Finante-Banci"In primele 9 luni ale anului, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a primit 2100 de reclamatii legate de banci si a dat amenzi insumand 418.000 de lei, pentru nereguli in domeniu", a declarat Mihail Meiu, director ANPC.
In Romania, consumatorii de servicii si produse financiare trebuie mai bine informati despre drepturile pe care le au, iar institutiile financiare, considera reprezentantii Bancii Mondiale (BM).
"Consumatorul trebuie sa fie unul informat, dar acest lucru nu cade neaparat in sarcina statului, ci si a structurilor private care furnizeaza informatii", a declarat ieri Arna Hartmann, director general in exercitiu al Biroului BM in Romania, cu ocazia lansarii la sediul IBR a "Raportului de evaluare al Bancii Mondiale cu privire la protectia si educatia consumatorilor de servicii financiare din Romania".
"O problema pentru Romania, unde creditul pentru populatie a crescut cu suta la suta in cativa ani, este ca beneficiarii de credite nu au cunostintele necesare pentru a-si planifica bugetul familial si nu stiu cat se pot indatora. Si in Slovacia s-a ajuns la o indatorare de 25% a populatiei, in conditiile in care nivelul de eligibilitate era numai de 12,5-15%", a aratat Sue Rutledge, Regional Corporate Governance Consummer la BM.
Cea mai rapida crestere a creditelor din Europa
Potrivit raportului BM, Romania are cea mai rapida rata de crestere la creditele pentru populatie din intreaga Europa, acestea ajungand sa reprezinte 20% din PIB in 2008, ceea ce echivaleaza cu o crestere anuala de 100% de-a lungul ultimilor cinci ani.
Un alt element criticat de BM este faptul ca publicitatea pentru produsele financiare poate adesea induce in eroare, iar informatiile sunt tiparite cu litere prea mici sau dispar prea repede de pe ecranele TV, atunci cand se dau date despre produse financiare. O solutie, adoptata si in Australia, este introducerea unor fise tipizate, utilizate de toate bancile, astfel incat clientul sa poata alege in cunostinta de cauza.
O alta propunere facuta de BM in studiul amintit este infiintarea unui Ombudsman bancar (avocat al poporului pe teme financiare), dat fiind ca oamenii sunt dezorientati atunci cand au de facut o plangere si nici nu au incredere ca bancile vor rezolva litigiul corect.
Totodata, Ombudsman-ul bancar va permite rezolvarea, pe cale nejudecatoreasca, a disputelor dintre consumatori si banci.
O forma de protectie a consumatorilor de servicii financiare este si pregatirea profesionala a personalului bancar, care sa fie capabil sa ofere informatii despre riscurile asociate unui credit, modul de calculare a dobanzilor etc.
Mihail Meiu, director al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), a declarat ca in acest an bancile au fost sanctionate cu amenzi insumand 418.000 de lei, pentru nereguli in domeniu. Potrivit reprezentantului ANPC, in primele 9 luni ale anului au fost primite 2100 de reclamatii legate de banci. Cea mai mare amenda pentru o singura banca se ridica la 80.000 de lei, motivele fiind nerespectarea prevederilor legislative privind variatia dobanzii. In 2008, ANPC a primit sesizari de la 4.000 de consumatori, in probleme legate de relatia cu institutiile bancare. Scaderea din 2009, la 2100 reclamatii pana in prezent, se datoreaza insa in principal scaderii activiatii de creditare, a explicat Meiu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall