Femeile, mai afectate de criza economica decat barbatii

Data publicarii: 01-12-2009 | Actualitate

Efectele crizei economice au afectat aproape 40% dintre romani, din acest procent femeile avand cea mai mare pondere, arata un studiu realizat de Mednet Marketing Research Center. Potrivit cercetarii, recesiunea si efectele negative ale acesteia sunt din ce in ce mai prezente in vietile romanilor, 17,1% dintre acestia afirmand ca sunt afectati "intr-o foarte mare masura", iar 19,3% "in mare masura". Un esantion de 12,3% dintre respondenti au afirmat ca, in acest an, criza nu i-a afectat deloc.

Comparativ cu inceputul anului 2009, procentul celor care se declara afectati "in foarte mare" si "mare masura" de criza este in crestere, de la 28,6%, in februarie, la 36,4%, in noiembrie 2009, in timp ce procentul celor care sunt afectati "in mica masura" sau "deloc" este in scadere - de la 38,7 la 26,6%.

Studiul arata ca femeile cu varsta cuprinsa intre 55 si 65 de ani, cu un nivel de educatie "sub liceu" si un venit mai mic de 1.500 de lei/familie, sunt cele mai afectate de criza economica.

La nivel de familie, cele mai grele momente in perioada de criza au fost reprezentate de: pierderea locului de munca de catre cel putin un membru de familie (22,4%), reducerea salariului sau a castigurilor salariale ale sotului sau ale unui alt membru de familie (43,9%), pierderea sau diminuarea beneficiilor extra-salariale (20,7%) si cresterea ratelor din cauza devalorizarii leului (22,8%).

In acelasi timp, participantii la studiu au mentionat si alte efecte ale recesiunii, precum: cresterea preturilor, lipsa comenzilor sau inchiderea firmei, pensia mica in raport cu cheltuielile, inghetarea si intarzierea platii salariilor, devalorizarea leului si aparitia conceptului de prudenta. In ceea ce priveste comportamentul de consum al romanilor, datele cercetarii releva ca 71,2% dintre cei chestionati si-au redus consumul sau au apelat la produse mai ieftine.

La polul opus, 28,8% dintre romani au declarat ca nu si-au modificat comportamentul de consum, in aceasta categorie fiind inclusi tinerii fara copii, cu studii superioare si care au venituri de peste 3.000 lei/familie.

Studiul a fost realizat, telefonic, in Bucuresti si orasele cu peste 100.000 de locuitori, in perioada 16-23 noiembrie 2009, pe un esantion de 854 persoane cu varste cuprinse in intervalul 18-65 ani. Marja de eroare a studiului este de +/-3,35%.

Curentul