Romanii nu stiu sa isi dramuiasca banii
Data publicarii: 14-12-2009 | Finante-BanciLipsa de informatii cu privire la concepte si notiuni economice primare este o problema cu care se confrunta companiile, dar si persoanele fizice la nivelul Uniunii Europene, si se reflecta si la nivel national. Pentru a raspunde la aceasta problema, programul "Bugetul familiei" este un program non-profit ce are ca scop realizarea educatiei financiare la nivelul persoanelor adulte din Romania.
Carente in educatia economica
Studiile realizate in alte state de catre diferite institutii europene arata ca informatia cu privire la informatiile economice este precara, explica Razvan Resmerita, directorul Centrului European al Consumatorilor (CEC). Astfel, conform unui studiu realizat in Ungaria, consumatorii isi supraestimau cunostintele economice, iar aproximativ 70% dintre respondenti nu cunosteau termenul de inflatie.
Transparenta si cresterea protectiei consumatorului
Problemele generate de lipsa de cunostinte ale membrilor comunitatii europene au dus la elaborarea unei directive europene privind creditul de consum. Rolul acesteia este de a creste transparenta la nivelul pietei pentru a sprijini protectia consumatorului, iar pe de alta parte de a conduce la o standardizare a pietelor, iar pe termen lung o deschidere a pietei creditelor la nivel international, care sa permita consumatorului dintr-o tara sa achizitioneze un credit intr-un alt stat. Termenul limita pentru implementarea acestei directive este iunie 2010, in prezent fiind in pregatire, urmand ca la inceputul anului urmator sa existe o propunere legislativa care sa fie supusa consultarilor.
Prin introducerea noii legislatii se va reglementa continutul contractelor de finantare, iar persoanele care doresc sa foloseasca un astfel de instrument vor primi, pe langa contractul standard, si un formular cu informatii de stricta necesitate privind derularea contractului si conditiile prevazute.
Totodata, prin noua directiva europeana, orice cetatean va avea la dispozitie un termen de 14 zile pentru a se retrage din contract, putand rezilia contractul si achita numai dobanda aferenta zilelor care au trecut de la semnarea contractului. Consumatorul va avea, de asemenea, dreptul de a realiza plati anticipate partial, iar comisionul este si el standardizat, la 1% pentru o perioada mai mare de un an de zile a creditului si 0,5% pentru o perioada mai mica de un an.
Initiativa pentru informarea consumatorului roman
Proiectul "Bugetul Familiei" are in vedere educatia consumatorului pentru a lua decizii adecvate. Conform directorului CEC, acesta a fost initiat in 2008, fiind derulat de catre Asociatia Protectiei Consumatorului, in parteneriat cu Centrul European al Consumatorului Romania, Provident Financial Romania si Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP), aflat sub patronajul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului.
O componenta a programului este site-ul bugetulfamiliei.ro, care permite utilizatorului sa organizeze propriul buget, inclusiv proiectarea acestuia pe termen lung.
Totodata, pentru a sprijini obiectivul de diseminare a informatiilor pe termen mediu si lung se vor organiza dezbateri, urmand ca initiativa sa includa mai multi reprezentanti ai societatii civile sub forma unei retele de Organizatii Non-guvernamentale.
Integral in Curierul National
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International
- Revolut a publicat raportul anual pentru 2024
- Încurajați de performanța în creștere a pieței hoteliere din București, investitorii vor construi circa 1.000 de camere de hotel noi până în 2027
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri