Romanii nu stiu sa isi dramuiasca banii
Data publicarii: 14-12-2009 | Finante-BanciLipsa de informatii cu privire la concepte si notiuni economice primare este o problema cu care se confrunta companiile, dar si persoanele fizice la nivelul Uniunii Europene, si se reflecta si la nivel national. Pentru a raspunde la aceasta problema, programul "Bugetul familiei" este un program non-profit ce are ca scop realizarea educatiei financiare la nivelul persoanelor adulte din Romania.
Carente in educatia economica
Studiile realizate in alte state de catre diferite institutii europene arata ca informatia cu privire la informatiile economice este precara, explica Razvan Resmerita, directorul Centrului European al Consumatorilor (CEC). Astfel, conform unui studiu realizat in Ungaria, consumatorii isi supraestimau cunostintele economice, iar aproximativ 70% dintre respondenti nu cunosteau termenul de inflatie.
Transparenta si cresterea protectiei consumatorului
Problemele generate de lipsa de cunostinte ale membrilor comunitatii europene au dus la elaborarea unei directive europene privind creditul de consum. Rolul acesteia este de a creste transparenta la nivelul pietei pentru a sprijini protectia consumatorului, iar pe de alta parte de a conduce la o standardizare a pietelor, iar pe termen lung o deschidere a pietei creditelor la nivel international, care sa permita consumatorului dintr-o tara sa achizitioneze un credit intr-un alt stat. Termenul limita pentru implementarea acestei directive este iunie 2010, in prezent fiind in pregatire, urmand ca la inceputul anului urmator sa existe o propunere legislativa care sa fie supusa consultarilor.
Prin introducerea noii legislatii se va reglementa continutul contractelor de finantare, iar persoanele care doresc sa foloseasca un astfel de instrument vor primi, pe langa contractul standard, si un formular cu informatii de stricta necesitate privind derularea contractului si conditiile prevazute.
Totodata, prin noua directiva europeana, orice cetatean va avea la dispozitie un termen de 14 zile pentru a se retrage din contract, putand rezilia contractul si achita numai dobanda aferenta zilelor care au trecut de la semnarea contractului. Consumatorul va avea, de asemenea, dreptul de a realiza plati anticipate partial, iar comisionul este si el standardizat, la 1% pentru o perioada mai mare de un an de zile a creditului si 0,5% pentru o perioada mai mica de un an.
Initiativa pentru informarea consumatorului roman
Proiectul "Bugetul Familiei" are in vedere educatia consumatorului pentru a lua decizii adecvate. Conform directorului CEC, acesta a fost initiat in 2008, fiind derulat de catre Asociatia Protectiei Consumatorului, in parteneriat cu Centrul European al Consumatorului Romania, Provident Financial Romania si Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP), aflat sub patronajul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului.
O componenta a programului este site-ul bugetulfamiliei.ro, care permite utilizatorului sa organizeze propriul buget, inclusiv proiectarea acestuia pe termen lung.
Totodata, pentru a sprijini obiectivul de diseminare a informatiilor pe termen mediu si lung se vor organiza dezbateri, urmand ca initiativa sa includa mai multi reprezentanti ai societatii civile sub forma unei retele de Organizatii Non-guvernamentale.
Integral in Curierul National
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024