Atentie la contractul de credit!
Data publicarii: 23-12-2009 | Finante-BanciPREMIERA BANCARA. Clientii care se plang la Protectia Consumatorilor sau in justitie, de conditiile impuse de banca, risca sa le fie reziliat contractul.
Volksbank aduce o premiera in sistemul bancar romanesc: riscul reputational. Cand auzi prima oara acest termen, ridici din sprancene fara sa banuiesti gravitatea unei clauze care modifica fundamental raportul de forte dintre banci si clienti.
Prin riscul reputational, pe care l-a introdus de la 1 noiembrie, Volksbank are dreptul de a rezilia contractul de credit al unui client care se plange public de conditiile impuse de banca. Bancherii pot recurge la aceasta clauza obligandu-si clientii sa achite integral tot imprumutul.
E un calus in gura celor care au contractat credite ipotecare de zeci sau sute de mii de euro si care s-au trezit, dupa debutul crizei economice, cu dobanzile majorate.
Conflictul e in plina desfasurare si merita privit cu toata atentia pentru ca riscul reputational aduce atingere inclusiv Constitutiei.
Pentru un profit mare
Volksbank a explicat prima oara aceasta gaselnita in raportul de activitate pe 2007: "Riscul reputational este riscul inregistrarii de pierderi sau al nerealizarii profiturilor estimate, ca urmare a lipsei de incredere a publicului in integritatea Bancii. Gestiunea riscului reputational are in vedere asigurarea permanenta a unei imagini pozitive, conforme cu realitatea, in piata, in fata clientilor (...)".
La 1 noiembrie 2009, banca a introdus clauza in contractele cu clientii, inclusiv in cele aflate in derulare. Toti au fost pusi in fata faptului implinit, miscarea operata de Volksbank fiind motivata astfel: institutia bancara isi rezerva dreptul de a face modificari in clauzele initiale daca au loc schimbari ale asa-zisului "CGA" (Conditii Generale de Afaceri), un fel de statut al bancii caruia i se supun toate actele emise de banca. Mai simplu, daca Volksbank schimba Conditiile Generale, se schimba automat si clauzele fiecarui contract de credit in parte.
Ca la Radio Erevan
Clauza reputationala a fost introdusa de banca pe fondul unei atmosfere foarte tensionate create in principal de clientii de credite ipotecare.
Inaintea crizei, in 2007, Volksbank avea una dintre putinele oferte din piata cu dobanda fixa, extrem de atractiva pentru imprumuturile pe termen lung. Dar, ca la Radio Erevan, "dobanda fixa" de 5,95% in euro a crescut in pragul crizei mondiale la 7,45%. Majorarea a fost pusa pe seama EURIBOR (pe scurt, media dobanzilor celor mai importante banci din zona euro).
O perioada, clientii au inghitit in sec si au platit rate mai mari. Insa, odata cu adancirea crizei, EURIBOR a ajuns in toata Europa la minimul istoric. Iar Volksbank, printr-o scrisoare oficiala, promisese ca va reveni la "dobanda fixa" de 5,95% imediat ce EURIBOR va scadea. Dar nu s-a tinut de cuvant.
Dupa un an 2009 foarte greu, in care euro a sarit de la 3,5 lei la aproape 4,3 lei, clientii cu credite ipotecare au inceput sa vocifereze tot mai vehement impotriva Volks bank, varsandu-si ofurile pe forumurile on-line.
Integral in Evenimentul Zilei
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024