Atentie la contractul de credit!
Data publicarii: 23-12-2009 | Finante-BanciPREMIERA BANCARA. Clientii care se plang la Protectia Consumatorilor sau in justitie, de conditiile impuse de banca, risca sa le fie reziliat contractul.
Volksbank aduce o premiera in sistemul bancar romanesc: riscul reputational. Cand auzi prima oara acest termen, ridici din sprancene fara sa banuiesti gravitatea unei clauze care modifica fundamental raportul de forte dintre banci si clienti.
Prin riscul reputational, pe care l-a introdus de la 1 noiembrie, Volksbank are dreptul de a rezilia contractul de credit al unui client care se plange public de conditiile impuse de banca. Bancherii pot recurge la aceasta clauza obligandu-si clientii sa achite integral tot imprumutul.
E un calus in gura celor care au contractat credite ipotecare de zeci sau sute de mii de euro si care s-au trezit, dupa debutul crizei economice, cu dobanzile majorate.
Conflictul e in plina desfasurare si merita privit cu toata atentia pentru ca riscul reputational aduce atingere inclusiv Constitutiei.
Pentru un profit mare
Volksbank a explicat prima oara aceasta gaselnita in raportul de activitate pe 2007: "Riscul reputational este riscul inregistrarii de pierderi sau al nerealizarii profiturilor estimate, ca urmare a lipsei de incredere a publicului in integritatea Bancii. Gestiunea riscului reputational are in vedere asigurarea permanenta a unei imagini pozitive, conforme cu realitatea, in piata, in fata clientilor (...)".
La 1 noiembrie 2009, banca a introdus clauza in contractele cu clientii, inclusiv in cele aflate in derulare. Toti au fost pusi in fata faptului implinit, miscarea operata de Volksbank fiind motivata astfel: institutia bancara isi rezerva dreptul de a face modificari in clauzele initiale daca au loc schimbari ale asa-zisului "CGA" (Conditii Generale de Afaceri), un fel de statut al bancii caruia i se supun toate actele emise de banca. Mai simplu, daca Volksbank schimba Conditiile Generale, se schimba automat si clauzele fiecarui contract de credit in parte.
Ca la Radio Erevan
Clauza reputationala a fost introdusa de banca pe fondul unei atmosfere foarte tensionate create in principal de clientii de credite ipotecare.
Inaintea crizei, in 2007, Volksbank avea una dintre putinele oferte din piata cu dobanda fixa, extrem de atractiva pentru imprumuturile pe termen lung. Dar, ca la Radio Erevan, "dobanda fixa" de 5,95% in euro a crescut in pragul crizei mondiale la 7,45%. Majorarea a fost pusa pe seama EURIBOR (pe scurt, media dobanzilor celor mai importante banci din zona euro).
O perioada, clientii au inghitit in sec si au platit rate mai mari. Insa, odata cu adancirea crizei, EURIBOR a ajuns in toata Europa la minimul istoric. Iar Volksbank, printr-o scrisoare oficiala, promisese ca va reveni la "dobanda fixa" de 5,95% imediat ce EURIBOR va scadea. Dar nu s-a tinut de cuvant.
Dupa un an 2009 foarte greu, in care euro a sarit de la 3,5 lei la aproape 4,3 lei, clientii cu credite ipotecare au inceput sa vocifereze tot mai vehement impotriva Volks bank, varsandu-si ofurile pe forumurile on-line.
Integral in Evenimentul Zilei
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut