Top-managerii romani, si mai prosperi dupa un an de criza
Data publicarii: 28-12-2009 | ActualitateCriza nu a afectat inca puterea de cumparare a top-managerilor romani. In 2010, insa, nu va mai fi bunastarea de pana acum. Investitorii straini par sa prefere managerii din tarile vecine, care au salarii mai mici si, adeseori, sunt mai bine pregatiti.
Romania este tara paradoxurilor si, se pare, am inceput sa ne acomodam cu aceasta situatie. Nu ne mai razvratim, nici macar nu ne mai punem intrebari. Asa ca luam ca atare si ultimele rapoarte cu privire la bunastarea noastra. Mai precis, cele referitoare la puterea de cumparare, realizate la nivelul Europei.
Potrivit studiului recent dat publicitatii de GfK, tara noastra se situeaza pe locul 33, dintr-un numar de 41 de tari analizate, cu o putere medie de cumparare (inteleasa ca suma a veniturilor) de 3.103 euro pe an de persoana, comparativ cu media europeana de 11.699 euro. In schimb, top-managerii romani ocupa primul loc in privinta puterii de cumparare, potrivit unui alt studiu publicat in acelasi timp de Hay Group Romania. Concluzia care se poate trage din compararea datelor cuprinse in cele doua rapoarte este evidenta.
De la Alina Popescu, RIS Manager la Hay Group, aflam cauzele care au condus la aceste discrepante majore: "In primul rand, studiul nostru privind puterea de cumparare a top- managerilor se refera doar la cateva mii de persoane din Romania. Celalalt studiu vizeaza toata populatia. Din aceasta cauza, comparatiile sunt nepotrivite, statistic vorbind." Alina Popescu apreciaza ca men-tinerea unei puteri ridicate de cumparare a top- managerilor nostri se datoreaza deficitului acut al acestora, in contextul unei dezvoltari economice foarte dinamice. "Romania nu a avut o scoala de management. Imi aduc aminte ca, in 2006, spre exemplu, 95% din top-managerii din companiile multinationale erau expatriati. Acum, s-a ajuns la 50% straini, 50% romani. Inlocuirea treptata nu s-a putut realiza prin scaderea prea accentuata a salariilor, in conditiile in care sarcinile si responsabilitatile s-au mentinut la acelasi nivel."
Pe de alta parte, puterea mare de cumparare a top-managerilor romani din sectorul privat cuprinsi in acest studiu se afla in relatie directa cu costul vietii. In Cehia si Slovacia, spre exemplu, costul vietii este mai mare decat in Romania. Bucurestiul se situeaza, din acest punct de vedere, cam la acelasi nivel cu Belgradul, Kievul, Varsovia si Budapesta. Nivelurile salariale de la noi sunt insa diferite. Salariul brut al unui manager roman este egal cu al celui din Ungaria si Cehia si mai mic cu 22% decat al unui director din Polonia. Salariul brut al unui top-manager bulgar este la jumatatea unuia care se plateste in Romania; cel din Slovacia, cu 20% mai mic. Toate aceste diferente in favoarea managerilor nostri se explica prin impozitele relativ mai mici pe venituri, prin costul relativ scazut al vietii, dar si prin dimensiunea pietei, care favorizeaza amploarea si complexitatea afacerilor.
Integral in Capital
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall