Navigarea pe mobil, sportul anului 2010

Data publicarii: Astazi, 04-01-2010 | IT&C

Dublarea valorii traficului de internet pe telefon a compensat scaderile inregistrate de companiile de profil pe segmentul de voce. In 2009, piata telecom a fost impartita intre achizitia Zapp de catre Cosmote, intrarea RCS&RDS pe segmentul de telefonie mobila si cresterea spectaculoasa a internetului mobil.

Piata telecom a anului 2009 este marcata de scaderi masive pe segmentul de voce din cauza reducerilor de preturi operate de companiile de telefonie mobila in lupta pentru retinerea abonatilor, dar are si un castigator - internetul mobil.

Astfel, traficul de internet mobil a crescut cu mai mult de 50% in primele sase luni ale lui 2009, fata de sfarsitul lui 2008, potrivit datelor Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM). Numarul conexiunilor broadband mobil a ajuns la 2,4 milioane in primele sase luni, fata de 1,5 conexiuni existente la finalul lui 2008.

"Baza de clienti cu abonamente de internet mobil la sfarsitul lui 2009 este dubla fata de aceeasi perioada a lui 2008", arata Dorin Odiatiu, directorul de marketing al Orange.

In ceea ce priveste numarul acestora, un studiu Voxline Communication arata ca 22%, respectiv 17% din clientii Orange si Vodafone folosesc internetul mobil. Vodafone a depasit 9,5 milioane de utilizatori, iar Orange are 10,6 milioane de clienti. In 2010, si Vodafone mizeaza tot pe internetul mobil, in conditiile in care, in 2009, numarul abonatilor este, ca si in cazul Orange, dublu fata de 2008.

Iar acest lucru a compensat o parte din scaderile masive pe care le-au suferit cei doi operatori. Vodafone Romania a raportat in perioada aprilie - septembrie venituri de 486 de milioane de euro, in scadere cu 20% fata de perioada similara a anului trecut.

In acelasi timp, Orange a inregistrat in primele noua luni venituri de 800 de milioane de euro, cu 18% mai putin fata de perioada ianuarie - septembrie 2008.

Cosmote isi intareste pozitia

Singurul operator care a obtinut un rezultat pozitiv in 2009 a fost Cosmote. Compania a raportat in primele noua luni ale acestui an venituri de 310 milioane de euro, in crestere cu 52% fata de aceeasi perioada din 2008.

Cea mai importanta miscare din piata ii apartine tot operatorului verde. Cosmote a "inghitit" compania Zapp pentru o suma ce depaseste 200 de milioane de euro si a pus punct capat luptei pentru o noua licenta 3G. Astfel, daca Vodafone si Orange aveau deja una, compania Cosmote era interesata si ea de obtinerea unei licente 3G.

"Achizitia Zapp de catre Cosmote ofera oportunitatea de a ne ex-----tinde portofoliul cu servicii de date si broadband mobil", spun oficialii companiei. Ser-----viciile 3G vor fi disponibile in prima jumatate a anului viitor. In ceea ce priveste clientii, pentru 2010, tinta sunt cei din segmentul corporate. Cos-----mote a facut un prim pas cand a lansat un serviciu integrat de voce de telefonie fixa si mobila Private Wire, adresat companiilor.

Iar alegerea a fost una buna daca luam in calcul faptul ca, in primele opt luni ale anului 2009, Cosmote a inregistrat o crestere de 59% pentru traficul generat de clientii corporate, comparativ cu perioada similara din 2008.

RCS&RDS a intrat pe segmentul de internet mobil. Astfel, compania a devenit singurul operator 4-play din piata (ofera servicii de internet, cablu, telefonie fixa si mobila). Operatorul si-a lansat oferta de internet 3G la un abonament de 15 lei ce ofera trafic nelimitat.

Romtelecom face doi pasi inainte

In 2009, Romtelecom a atacat agresiv piata furnizorilor de televiziune si i-a suprins in ofsaid pe concurentii de la RCS&RDS si UPC. Operatorul a lansat Dolce IPTV (televiziune prin protocolul de internet) in 10 orase. Primul furnizor de televiziune prin internet a fost compania Ines, care a lansat acest serviciu in 2006.
Insa Romtelecom a intrat pe acest segment cu preturi de 30 de ori mai mici decat cele ale concurentei.

Pentru 3,9 euro pe luna, Romtelecom ofera 70 de canale TV, prin conexiune la internet, tariful fiind comparabil cu cel perceput pentru servicii TV analog. In acelasi timp, operatorul UPC Romania a intrat pe segmentul de televiziune de inalta definitie pentru a creste baza de clienti pe TV.

Integral in Adevarul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: