Deloitte: Previziuni privind tendintele din industria de telecomunicatii in 2010

Data publicarii: 25-01-2010 | IT&C

Tendintele din industria de telecomunicatii sunt determinate in acest an de evolutia tehnologica și perspectivele economice, piata de profil fiind orientata spre strategii eficiente din punct de vedere al costurilor, dar și spre solutii noi care sa faca fata ratelor tot mai ridicate de utilizare și retelelor aglomerate, potrivit celui mai recent raport realizat de grupul specializat in tehnologie, media și telecomunicatii (TMT) din cadrul Deloitte. 

"In pofida nesigurantei economice actuale, industria de telecomunicatii nu poate urma decat o singura directie, pentru ca odata ce lumea s-a conectat la retelele mobile, nu se mai poate intoarce inapoi",  spune Ahmed Hassan, Partener și lider TMT in cadrul Deloitte Balcani. "In contextul unui ritm accelerat de adoptie a retelelor mobile in banda larga, intreaga industrie de telecomunicatii, de la producatori de echipamente și operatori la clienti și autoritati de reglementare incearca sa faca fata. Drept rezultat, piata filtreaza acum cele mai bune abordari de business atat din punctul de vedere al furnizorului, cat și din punctul de vedere al clientului, cautand cel mai bun echilibru intre costuri și beneficii". 

"In ultimii ani, piata romaneasca de telecomunicatii a avansat intr-un ritm alert și a ajuns acum la o etapa de stabilizare care este mai putin determinata de recesiunea globala, cat de maturizarea inerenta spre care tinde o piata aflata in curs de dezvoltare", spune Andrei Ionescu, ERS Senior Manager in cadrul Deloitte Romania. "Intr-o oarecare masura, identificam tendintele globale in noile modele de consum de pe plan local: consumatorii se lasa purtati de valul tehnologiilor noi și sofisticate, cum sunt telefoanele smart, retelele mobile in banda larga sau retelele sociale, dar așteptarile legate de calitatea serviciilor și a metodelor de plata avantajoase sunt tot mai ridicate. Din punctul de vedere al furnizorului de servicii, competitia acerba și mediul dificil de activitate transforma inovatia, flexibilitatea și capacitatea de a te reinventa in elemente cheie de diferentiere pe piata. In 2010, va fi interesant de urmarit evolutia pietei 3G din Romania, considerand mișcarile de pe piata".

Principalele previziuni Deloitte privind industria globala de telecomunicatii in 2010 

1. Telefoanele smart devin instrumente de cautare

Succesul telefoanelor smart va continua, dar cea mai importanta batalie din acest an se va da pe piata de cautare cu ajutorul dispozitivelor mobile, miza care ar putea trece neobservata de catre analiști sau mass media.

Veniturile pe acest segment sunt estimate la un nivel modest de 1 - 2 miliarde de dolari, dar pana la sfarșitul anului aceasta functie ar putea intra in randul primelor cinci cele mai populare aplicatii disponibile pe telefoanele smart, pe langa voce, trimitere de mesaje, calendar și navigare pe Internet. 

Pana in 2011, vanzarile de telefoane mobile sunt estimate sa depașeasca vanzarile de calculatoare (mobile și desktop-uri laolalta), cu un volum de 400 de milioane de unitati. Aceasta evolutie ar putea incuraja producatorii de calculatoare sa iși diversifice activitate cu productia de telefoane mobile. Pana in 2012, livrarile de telefoane smart ar putea depași pragul de 500 de milioane de unitati. In același an, functia de cautare ar putea genera cea mai mare parte din valoarea pietei de publicitate prin telefonia mobila, de 7,2 miliarde de dolari. 

De asemenea, o serie de aspecte ale cautarii pe telefoane mobile s-ar putea dovedi superioare celei traditionale prin calculator, pana la sfarșitul lui 2010. De exemplu, prin actiuni de cautare mobila utilizatorul poate primi nu doar sugestii privind locul poate servi masa sau de unde poate cumpara un cadou, ci și indicatii pas cu pas specifice sistemelor de navigare GPS. Valoarea acestei functii pentru publicitari și furnizori de astfel de servicii va fi foarte importanta.  

Separat, interfata de utilizator va deveni un element important de diferentiere in acest an. Dezvoltatorii trebuie sa ofere o diversitate de interfete de utilizatori, pentru fiecare context in parte. Ei trebuie sa integreze o multitudine de tehnologii - recunoașterea vocala pentru cei care se afla in autovehicule, de exemplu, sau cautarea vizuala pentru situatiile in care operatiunea de cautare este realizata prin selectia de imagini, in cazul pietonilor. Tehnologiile existente, cum este cea sensibila la atingere, vor fi in continuare supuse proceselor de actualizare și imbunatatire. 

2. VoIP-ul mobil devine retea sociala

Expertii Deloitte TMT estimeaza ca in 2010, utilizatorii și rata de utilizare a serviciilor mobile Voice over Internet Protocol (VoIP) se vor dezvolta de la o simpla nișa la o tendinta principala, datorita aparitiei de noi servicii care combina caracteristicile Protocolului Internet cu experienta transmisiei de date audio pe mobil. 

Aceste servicii ofera  convorbiri la cost redus, dar și o varietate de functionalitati printre care convorbirile intre un interlocutor și mai multi interlocutori, servicii de poșta electronica pe baza de voce, și servicii voce - text. Numarul utilizatorilor de servicii VoIP mobile multifunctionale ar putea crește la cateva zeci de milioane pana la sfarșitul anului. 

3. Tehnologia telecom contribuie la decongestionarea retelelor mobile 

Numarul conexiunilor mobile broadband intre laptop-uri, netbook-uri și telefoane smart ar putea totaliza in acest moment 600 de milioane. In consecinta, retelele wireless de date la nivel global vor ajunge in 18 luni de la rate de utilizare foarte mici la aglomerare (echivalentul blocajelor in trafic). Acest lucru ii pune pe furnizorii de servicii wireless in situatia de a rezolva problema capacitatii insuficiente a retelelor. 

Pana in 2014, aceste probleme ar putea fi rezolvate prin tehnologiile 4G, dar in majoritatea zonelor niciuna dintre aceste tehnologii nu va fi inca implementata in acest an. Provocarea operatorilor este sa gaseasca solutii pana atunci. De altfel, problema s-ar putea agrava din moment ce telefoanele smart caștiga in continuare teren, iar dispozitive noi cu acces in banda foarte larga precum tabletele (netTabs) devin tot mai populare. 

4. Operatorii schimba tarifele și se conformeaza autoritatilor de reglementare

Industria, cu precadere piata de servicii mobile, resimte o mare nevoie pentru introducerea unui sistem de tarifare mai rational. Chiar daca utilizatorii adera in numar record la serviciile broadband, adesea fiind incurajati de tarifele unice, retelele se aglomereaza și fie functioneaza greoi, fie resping complet accesul. Clientii nemultumiti iși manifesta dezamagirea, dar nu se arata dispuși sa plateasca mai mult pentru servicii imbunatatite.

Acest fenomen este mai evident in retelele mobile suprasolicitate prin telefoanele smart, dar chiar și retelele terestre broadband de mare viteza incep sa resimta aceasta problema, cu atat mai mult cu cat obișnuintele de utilizare se schimba. Inainte, varful de utilizare era atins intre orele 18.00 și 23.00, dar acum segmentul orar s-a scurtat cu doua ore, intre orele 19.00 si 22.00. 

In acest an, operatorii nord-americani de retele wireless sau terestre ar putea migra de la planurile de tarifare in bloc, la cele calculate pe baza volumului, a intervalelor orare și chiar a modului in care clientii folosesc datele. Aceste noi scheme de tarifare vor fi incurajate și de autoritatile de reglementare. 

5. Fiabilitatea serviciilor este redefinita si reevaluata 

Una dintre cerintele cheie atat pentru furnizori, cat și pentru clienti este sa  inteleaga exact implicatiile și diferentele dintre calitatea serviciilor oferite. In acest an, companiile ar putea deveni din ce in ce mai pragmatice cu privire la calitatea serviciilor de telecomunicatii pe care le achizitioneaza. Motivul principal este costul. Redresarea economica fragila din acest an va determina companiile sa identifice produsele și serviciile care nu sunt necesare. 

Industria de telecomuncatii, cu precadere furnizorii și clientii lor directi, vor incerca sa defineasca angajamente mai ușor de inteles. De exemplu, companiile ar putea conveni mai degraba asupra unui numar acceptabil de ore in care serviciile furnizate nu sunt disponibile sau nu functioneaza, decat un nivel acceptabil exprimat sub forma de zecimale. Aceasta abordare ajuta la determinarea facila a nevoii, dar și fezabilitatii. 

Departamentele de IT și telecomunicatii, care sunt in general responsabile pentru aprobarea conditiilor de furnizare de servicii, trebuie sa reevalueze in mod constant necesitatile utilizatorilor interni și nivelele de toleranta pentru perioadele in care serviciile respective nu sunt disponibile. 

6. Solutiile pe termen lung se scurteaza și se multiplica 

Pana acum, cele mai bune practici pentru achizitia de tehnologie și telecomunicatii favorizau solutiile oferite in baza contractelor pe termen lung (de pana la zece ani). Pentru furnizor, contractele pe termen lung asigurau un flux stabil al veniturilor. La randul sau, clientul se asigura ca beneficiaza de servicii superioare calitativ, la costuri mai mici. In 2008, valoarea contractelor pe termen lung pentru servicii de tehnologie sau telecomunicatii (de peste un miliard de dolari) ajungea la 17,1 miliarde de dolari. 

In acest an, cererea companiilor pentru solutii de telecomunicatii va crește, dar conditiile contractuale se vor restrange de la perioade de cinci - zece ani la o minima de trei ani. Accentul pe care companiile il pun acum in mod sustinut pe costuri va incuraja cererea pentru solutii. Perspectivele economice incerte și o loialitate in scadere pentru diversele platforme tehnologice sau furnizori vor atrage o reducere ca durata a contractelor in domeniu. In unele cazuri, furnizorii și consumatorii ar putea ajunge la concluzia ca cel mai eficient mod de a identifica pretul corect este prin modelul de plata per grad de utilizare (pay-per-use).

7. Industria devine "verde" 

In 2010, sectorul global de telecomunicatii se va concentra serios asupra reducerii emisiilor directe sau indirecte de dioxid de carbon. Aceasta industrie, care ofera servicii unui numar de patru miliarde de clienti, fiecaruia revenindu-i in medie 1,5 linii de telefonie, genereaza emisii de 183 de milioane de tone de dioxid de carbon pe an. Acest volum reprezinta aproape 0,7% din emisiile globale, procent comparabil cu cel din industria auto sau aviatie. 

Efortul operatorilor de a reduce emisiile se bazeaza pe doi factori cheie, costul fiind numitorul comun. In tarile dezvoltate, motivul principal va fi reducerea costurilor. In tarile in curs de dezvoltare, unde numarul de abonati crește in continuare, controlul costurilor se va dovedi de importanta capitala. 

Producatorii de echipamente vor cauta noi solutii pentru imbunatatirea eficientei retelelor. De exemplu, retelele sunt alimentate la capacitate normala in permanenta, deși gradul lor de utilizare variaza. Majoritatea retelelor sunt accesate mai putin in timpul noptii și in astfel de momente puterea de alimentare ar trebui sa fie redusa. 

Pe langa reducerea consumului intern, industria de servicii mobile ar trebui sa se concentreze și pe reducerea consumului indirect de energie. Initiative precum inchiderea incarcatoarelor odata ce bateriile de telefon sunt pline și stabilirea unui standard unic pentru incarcatoare ar putea avea un impact masiv in acest sens.

Redactia BankNews.ro