Apocalipsa pentru presa pe print nu mai are rabdare pana in 2012

Data publicarii: 25-01-2010 | Media

Anul trecut, scaderea cu 50% a bugetelor de publicitate pentru presa scrisa a dus la disparitia a 4 cotidiene centrale, 38 locale si inchiderea a 5 reviste distribuite national. Ce ar insemna pentru printul din Romania o noua scadere de 50%? Probabil o reinventare totala si o schimbare a modelului de distributie.

O noua injumatatire a bugetelor de publicitate. Maxim 3 ziare generaliste pe tarabe pana la 1 iunie 2010. Iar de anul viitor poate ca doar unul sau doua titluri qaulity, la care se adauga tabloidele, vor mai vedea cerneala tiparului. Pentru presa scrisa din Romania verdictele apocaliptice nu mai au rabdare pana in 2012.

Daca pentru companiile de media globale 2010 va fi anul in care vor trebui sa isi convinga cititorii sa plateasca pentru presa de calitate, in Romania acesta va da startul unei lupte acerbe pentru supravietuire, pe bugetele subtiri alocate de advertiseri printului.

La inceputul acestui deceniu miza este insa aceeasi pentru presa scrisa din intreaga lume: cucerirea independentei - macar partiale - fata de veniturile din publicitate, singura care le-ar putea asigura supravietuirea in anii incerti care urmeaza. In consecinta, in Romania presa scrisa incepe sa isi mute centrul de greutate pe internet, testeaza un nou model de distributie in care mobilitatea si continutul specializat joaca un rol principal si isi alatura o componenta de servicii cu ajutorul careia sa isi poata monetiza audientele in crestere si sa isi minimizeze dependenta de advertiseri.

20 de milioane de motive pentru reinventare

Mihnea Vasiliu a fost cel care a deschis robinetul previziunilor pesimiste pentru industria presei scrise: pe 8 ianuarie, intr-o declaratie data pentru Wall-Street.ro, fostul director al diviziei quality a grupului Realitatea-Catavencu, previziona o noua injumatatire a bugetelor de publicitate alocate printului in 2010. De la 40 la 20 de miloane de euro. Ceea ce ar duce bugetele printului, pentru prima oara, in apropierea celor alocate publicitatii online care, in cele mai optimiste estimari, va atinge anul acesta o valoare de 20 de milioane de euro.

Vasiliu pune situatia presei scrise nu atat pe seama recesiunii cat pe asteptarile nerealiste in ceea ce priveste potentialul de advertising si numarul de publicatii pe care piata de publicitate romaneasca le poate sustine. "Este evident ca volumul absolut al advertisingului pe print (si nu numai) este atat de mic incat nu permite decat existenta catorva branduri. Romania, in schimb, este suprapopulata cu produse de media deoarece majoritatea investitorilor au sperat intr-o explozie a pietei de advertising, fapt care s-a produs mai degraba in televiziune si mai putin in print. In consecinta, printul este sarac si suprapopulat iar concluzia nu poate fi decat una: piata se va consolida, unele branduri vor disparea."

"Nu cred ca dracul e chiar atat de negru, exista si estimari de scadere intre 10 si 30%. Mihnea Vasiliu are toate motivele sa fie pesimist, tocmai a ramas fara o intreaga structura de print", comenteaza analistul media Iulian Comanescu numerele avansate de directorul NewsIn. Insa, indiferent de cifra in dreptul careia se va opri scaderea bugetelor de publicitate in 2010, nici previziunea analistului media in ce priveste numarul titlurilor care vor supravietui nu e mai roz. "Probabil ca la cotidene ne ducem spre o piata cu trei tabloide si unu-doua titluri quality semnificative, asa cum ne asteptam sa se intample de prin 2005 incoace. La glossy de femei, a doua piata importanta, sunt vreo 20 de titluri care gafaie de regula intre 15 si 35 de mii de exemplare vandute, nu vad motive pentru ca lucrurile sa ramana asa. Nisele, de la stiinta la cooking, vor suferi si ele."

Din punctul de vedere a lui Dragos Stanca, directorul diviziei new media a grupului Realitatea-Catavencu, nu s-a schimbat nimic in ecuatia care il facea anul trecut sa afirme ca pe 1 iunie 2010 nu se asteapta sa gaseasca mai mult 3 ziare generaliste pe tarabe. Cu toate acestea nu se asteapta ca printul sa isi dea ultima suflare in acest an. "Intr-un comentariu recent spuneam ca in maxim 5 ani internetul va depasi printul. Cred ca e posibil si in 3. Nu cred ca asta se va intampla insa anul acesta, cand cred ca piata de print va tinde, totusi, ceva mai sus decat a estimat colegul meu. E o parere personala."

Deocamdata in cursa au mai ramas patru trusturi media cu operatiuni in presa scrisa si un cotidian national, Romania Libera. Din toti concurentii aliniati la start, Adevarul Holding pare sa isi faca cele mai putine griji pentru supravietuire dupa rezultatele peste asteptari inregistrate in 2009, cand cifra de afaceri a holdingului a atins 75 de milioane de euro, depasind estimarile initiale de 60 milioane de euro. Strategia inserturilor a dat roade pentru Adevarul, in primul an de recesiune grupul dublandu-si astfel cifra de afaceri din 2008. In 2010 grupul media va miza pe aceeasi strategie, sperand sa isi acopere astfel eventualele pierderi din incasarile din publicitate.

La inceputul unui nou an de criza Publimedia, publisherul titlurilor Gandul, Ziarul Financiar, Business Magazin, a hotarat sa mareasca preturile de coperta ale publicatiilor din portofoliul cu 20%. Cosmina Noaghea, directorul de publishing al Publimedia, spune ca masura a fost luata pentru a acoperi o parte din scaderile bugetelor de publicitate care vor mai surveni in acest an. "Probabil ca piata va mai scadea in jur de 10%. Desigur ca in aceasta perioada orice venit care scade si cost care creste ne afecteaza. Am luat masuri de eficientizare deja. Am urmarit atent costurile tot anul trecut si am mai facut reduceri de costuri in luna decembrie."

Pentru a-si concentra resursele pe piata din Romania MediaPro Management, compania care detine Publimedia International, a vandut Mediafax Cehia catre CME, al carei CEO este Adrian Sarbu, contra pretului simbolic de 1 euro. Anul trecut scaderile bugetelor de publicitate au condus la inchiderea retelei de cotidiene locale ale grupului MediaPRO, care astazi sunt disponibile doar online.

Trustul Ringier, care se asteapta ca piata de publicitate sa inceapa sa isi revina in 2011, a amanat deocamdata trecerea Evenimentului zilei la format mic insa e pregatita si pentru aceasta varianta. Conform declaratiilor managerilor Ringier insa conceptele editoriale ale publicatiilor Evenimentul zilei si Capital urmeaza sa fie regandite.

Integral in Money.ro