Romanii au dat anul trecut pe pastile aproape 9 miliarde lei
Data publicarii: 01-02-2010 | AfaceriRitmul de crestere a pietei farma din Romania s-a redus in 2009, pentru al doilea an consecutiv, la 18,5% in lei si la 3,1% in euro, pe fondul masurilor aplicate de Ministerul Sanatatii si crizei, vanzarile totale atingand 8,7 miliarde lei, respectiv 2,07 miliarde euro, potrivit unui studiu IMS Health.
In 2008, vanzarile de medicamente au crescut in euro cu 9,7%, fata de 30,8% in 2007, si in moneda nationala cu 20%, fata de 25,8% in anul anterior.
Totodata, in volum, declinul s-a accentuat anul trecut la 4,5%, fata de 1,2% in 2008 si comparativ cu cresterea de 11,7% din 2007.
"Cresterea in lei a venit mai mult din jocul ratei de schimb valutar, mai ales ca in 2008 aceasta a fost blocata la 3,8 lei/euro, insa in termeni reali piata a scazut. In volum piata s-a dus in jos, iar in valoare nu s-a putut compensa, desi cursul valutar a fost ajustat, pentru ca marjele de distributie au scazut si pretul la medicamente a fost redus. Un impact puternic l-a avut subfinantarea sistemului, la aceasta adaugandu-se criza economica care a determinat scaderea puterii de cumparare. (...) Fenomenul de reducere a ritmului de crestere in valoare si de scadere in unitati a inceput din 2008", a declarat directorul IMS Health Romania, Corina Ciolan, citat de Mediafax.
Pe canale de distributie, vanzarile in farmacii au inregistrat anul trecut o crestere de 22,4% in lei, la 7,6 miliarde lei, si de 6,5% in euro, la 1,79 miliarde euro, in timp ce livrarile in spitale s-au redus cu 2% in lei, la 1,1 miliarde lei, si cu 14,6% in euro, la 277 milioane de euro.
Cea mai mare crestere, exprimata in moneda nationala, au avut-o medicamentele cu prescriptie, de 20,8%, la 7,69 miliarde lei, in timp ce in euro avansul a fost de 5,1%, la 1,81 miliarde lei.
Scaderea veniturilor populatiei ca urmare a crizei economie a avut un impact mai puternic asupra segmentului de produse fara reteta (OTC), incasarile ridicandu-se la 255,9 milioane de euro, cu 9,3% mai mici fata de 2008. In lei, OTC-urile au totalizat 1,08 miliarde lei, in crestere cu 4,3%. In cazul genericelor cu brand, cresterea in lei a fost de 18,6%, la 1,96 miliarde lei, si de 3,2% in moneda europeana, la 463,2 milioane de euro. La polul opus s-au situat produsele generice fara brand, care au scazut cu 6,3% in euro, la 93,3 milioane de euro, dar au crescut in lei cu 7,8%, la 395,6 milioane de lei. Studiul a fost realizat pe baza preturilor la medicamente la intrarea in farmacii.
Integral in Curentul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private