Demiterea directorilor - cel mai adesea o vanatoare de vrajitoare
Data publicarii: 17-02-2010 | HR/Cariere"Numarul cazurilor de manageri demisi abuziv a crescut dramatic incepand cu cea de-a doua jumatate a anului trecut. Cel mai adesea, se imputa acestora rezultatele slabe obtinute la conducerea companiilor respective fara ca aceste acuzatii sa fie sustinute de dovezi solide, care pe de o parte sa confirme 'vina' directorilor, iar pe de alta parte sa elimine alte cauze conjuncturale, cum ar fi criza economica.
Solicitǎrile pe care le-am primit in sensul apǎrǎrii drepturilor managerilor s-au dublat in ultima perioadǎ, majoritatea ajungand, in final, sǎ se rezolve prin intelegerea pǎrtilor inainte de a fi adresate spre solutionare instantelor de judecatǎ", a arǎtat Etienne Oprea, Avocat Partener la firma de avocaturǎ de business Cozmaciuc Puiu & Oprea.
Lipsa de performantǎ este "cauza" de revocare cel mai des invocatǎ in ceea ce priveste managerii care actioneazǎ in baza unui contract de mandat (directorilor de divizii, directii, servicii sau compartimente etc, angajati pe baza unui contract de muncǎ, le sunt aplicabile reguli diferite, specifice dreptului muncii). "In cele mai multe cazuri, companiile (actionarii) par a lua decizia demiterii top-managerilor cu prea multǎ usurintǎ, fiind mult mai interesate sǎ demitǎ managerii cu orice pret decat sǎ stabileascǎ "de ce-urile" revocǎrii, "cand si cum" sǎ se realizeze o asemenea operatiune sau in ce mod se poate minimiza impactul negativ al acestui act asupra companiei si angajatilor acesteia etc.
Cel mai adesea deciziile de revocare nu au la baza analize privind activitatea si rezultatele managerilor, nu sunt fundamentate pe baza rapoartelor auditorului independent, de expertize contabile etc. Evident, in aceste conditii, un director reprezentat de un avocat specializat are sanse mari de a obtine un rezultat favorabil lui in cazul unui litigiu cu compania (actionarii acesteia)", a precizat avocatul Etienne Oprea.
Avocatii de la Cozmaciu Puiu & Oprea spun cǎ foarte des obiectivele de business spre care top-managerii demisi ar fi trebuit sǎ conducǎ firmele respective fie nu aveau o fundamentare economicǎ, fie erau imposibil de atins din cauza altor evenimente sau fapte neimputabile directorilor: criza economicǎ; lipsa de lichiditate financiarǎ de pe piatǎ ori chiar imposibilitatea accesǎrii de cǎtre companie a unor resurse financiare de la bǎnci; scǎderea consumului; decizii ale conducerii/actionarilor cu privire la anularea unor proiecte de dezvoltare cu impact asupra rezultatelor financiare ale societǎtii, reducerea unor categorii de costuri din bugete - publicitate, promovare, marketing, investitii etc. "Foarte des, intr-o fundamentare destul de <
In cazul reprezentǎrii unor clienti din categoria top-managerilor, efectuǎm analize specifice, apeland uneori la experti in administrarea afacerilor, finante-contabilitate, fiscalitate sau alte domenii specifice; astfel, putem colecta informatiile necesare argumentǎrii cazului. Lipsa unei legǎturi dintre rezultatele societǎtii si actele sau omisiunile managerului, in raport de atributiile sale, indicǎ faptul cǎ, in mod obiectiv, nu poate fi retinutǎ o culpǎ in sarcina acestuia, aspect ce asigurǎ adesea succesul cazului. De cele mai multe ori, conflictul se rezolvǎ in afara instantelor de judecatǎ, prin incheierea unor intelegeri intre pǎrti, in conditii de maximǎ confidentialitate", a arǎtat avocatul Etienne Oprea.
O altǎ cauzǎ des invocatǎ la demiterea top-managementului este "diferenta de viziune" dintre acesta si actionariat, cu alte cuvinte refuzul managerului de a executa anumite ordine ale actionarilor intrucat acestea fie nu concordǎ cu viziunea sau experienta managerului, fie incalcǎ principii ori reguli specifice pietei, fie sunt - uneori - la limita legii, spun avocatii de la Cozmaciuc Puiu & Oprea.
"Revocarea top-managerilor apare adesea ca o <
Redactia BankNews.ro
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii