Goana dupa cele mai mici preturi, intre promotii si capcane

Data publicarii: 23-02-2010 | Actualitate

Zi de zi suntem asaltati cu reclame in care ni se spune ca daca nu esti multumit de produs il poti rambursa, chiar daca l-ai folosit deja, si poti cere banii inapoi. Hipermarketurile se intrec in a oferi cele mai mici preturi si se lauda ca "daca gasiti mai ieftin, platesc de 10 ori diferenta". Probabil v-ati gandit ca puteti manca iaurt zile la rand si apoi sa cereti banii inapoi sau ca achizitionati produse la cele mai mici preturi, altfel comerciantii nu ar risca sa platesca diferenta de bani. In realitate, lucrurile nu sunt asa de simple. Nu poti sa cumperi produsul, sa il folosesti, sa ceri banii inapoi (chiar daca produsul a fost satisfacator)... sa cumperi din nou si sa tot mananci pe gratis. Producatorii nu se lasa pacaliti si returneaza contravaloarea produsului o singura data.

In cazul promotiilor "cel mai mic pret, daca gasiti mai ieftin, noi platim diferenta", sansele de a recupera respectiva diferenta sunt aproape nule. Textul nu este insotit de stelute, dar in josul afisului consumatorii sunt indemnati sa intre pe site-ul magazinului pentru a consulta regulamentul promotiei. Aici, clauzele care conditioneaza plata de 10 ori a diferentei se intind pe mai mult de 6 pagini scrise marunt.

Pentru a-ti primi de 10 ori diferenta de pret pentru un sampon, spre exemplu, produsul mai ieftin trebuie sa provina dintr-un magazin cu acelasi obiect de activitate, cu o suprafata de vanzare mai mare de 2.500 de metri patrati. Astfel, sunt scoase din competitie toate magazinele de cartier si chiar unele supermarketuri. O alta conditie este ca pretul inferior sa fie gasit in urmatoarele 10 zile de la data cumpararii, iar produsul sa fie "aceeasi marca, acelasi gencod de produs (cod de identificare), cu aceeasi conditionare, valabile in aceeasi zi".

Aritmetica castigului sigur

In cazul cumpararii mai multor produse, lucrurile se complica si mai tare. Promotia se aplica pentru maximum 10 unitati de produs identice, figurand pe acelasi bon fiscal emis, iar "valoarea totala a rambursarii aferente fiecarei unitati de produs in parte nu va putea depasi pretul la care a fost achizitionat respectivul produs".

Astfel, daca pretul de achizitie in Carrefour al unui produs este de 80 RON, iar un client a achizitionat 10 produse si diferenta dintre pretul practicat de un alt magazin concurent si pretul de achizitie din Carrefour este de 10 RON, in loc de a se rambursa 10 RONx10 adica 100 de RON, clientul va putea primi maximum pretul de achizitie din Carrefour, adica un cupon de 80 RON pentru o unitate de produs. Cu alte cuvinte, nu se plateste de 10 ori diferenta, dar regulamentul acopera orice posibile nemultumiri.

ANPC a primit reclamatii referitoare la aceasta promotie, dar in urma cercetarilor a constatat ca supermarketul este acoperit de regulamentul promotiei. "In cazurile in speta, petentii nu citisera regulamentul promotiei sau se aflau in unul din cazurile in care conditiile de returnare a diferentei de pret nu erau respectate", au explicat pentru "Curentul" reprezentantii Compartimentului de analiza si sinteze al ANPC.

In cazul in care "invingi" regulamentul, constati ca primesti "de 10 ori diferenta" sub forma de cupon valoric. Astfel, hipermarketul se asigura ca vei veni ulterior pentru cumparaturi, tichetul valoric fiind un foarte util instrument de crestere a vanzarilor.

Reclamatii si amenzi

Reprezentantii ANPC au urmarit promotiile de acest gen, aratand ca, de multe ori, consumatorii au avut dreptate. In cazul promotiei "1 din 8 este castigator", in care un lant de hypermarketuri oferea cupoane-surpriza la valori ale cumparaturilor ce depaseau 50 lei, inspectorii ANPC au constatat ca "mesajul era neclar, susceptibil a induce in eroare consumatorii". A fost considerata practica inselatoare, iar hipermarketul amendat cu 23.000 de lei. Si in cazul ratelor "cadou" au fost probleme.

"Afisul/pliantul promotiei: «Luna cadourilor continua! Cumpara acum si primesti o rata cadou. Detalii la consultantii de credit» atragea atentia asupra acestei facilitati. Nu se mentioneaza nicaieri pe afisul publicitar sau pliant faptul ca acest grup de cuvinte, "o rata cadou", este de fapt un tip de instrument financiar (asa cum este informat consumatorul de reprezentantul de credite) ce poarta aceasta denumire", au explicat reprezentantii ANPC, precizand ca societatea a fost amendata cu 3.000 de lei.

Integral in Curentul

Ultimele stiri pe BankNews.ro: