Goana dupa cele mai mici preturi, intre promotii si capcane
Data publicarii: 23-02-2010 | ActualitateZi de zi suntem asaltati cu reclame in care ni se spune ca daca nu esti multumit de produs il poti rambursa, chiar daca l-ai folosit deja, si poti cere banii inapoi. Hipermarketurile se intrec in a oferi cele mai mici preturi si se lauda ca "daca gasiti mai ieftin, platesc de 10 ori diferenta". Probabil v-ati gandit ca puteti manca iaurt zile la rand si apoi sa cereti banii inapoi sau ca achizitionati produse la cele mai mici preturi, altfel comerciantii nu ar risca sa platesca diferenta de bani. In realitate, lucrurile nu sunt asa de simple. Nu poti sa cumperi produsul, sa il folosesti, sa ceri banii inapoi (chiar daca produsul a fost satisfacator)... sa cumperi din nou si sa tot mananci pe gratis. Producatorii nu se lasa pacaliti si returneaza contravaloarea produsului o singura data.
In cazul promotiilor "cel mai mic pret, daca gasiti mai ieftin, noi platim diferenta", sansele de a recupera respectiva diferenta sunt aproape nule. Textul nu este insotit de stelute, dar in josul afisului consumatorii sunt indemnati sa intre pe site-ul magazinului pentru a consulta regulamentul promotiei. Aici, clauzele care conditioneaza plata de 10 ori a diferentei se intind pe mai mult de 6 pagini scrise marunt.
Pentru a-ti primi de 10 ori diferenta de pret pentru un sampon, spre exemplu, produsul mai ieftin trebuie sa provina dintr-un magazin cu acelasi obiect de activitate, cu o suprafata de vanzare mai mare de 2.500 de metri patrati. Astfel, sunt scoase din competitie toate magazinele de cartier si chiar unele supermarketuri. O alta conditie este ca pretul inferior sa fie gasit in urmatoarele 10 zile de la data cumpararii, iar produsul sa fie "aceeasi marca, acelasi gencod de produs (cod de identificare), cu aceeasi conditionare, valabile in aceeasi zi".
Aritmetica castigului sigur
In cazul cumpararii mai multor produse, lucrurile se complica si mai tare. Promotia se aplica pentru maximum 10 unitati de produs identice, figurand pe acelasi bon fiscal emis, iar "valoarea totala a rambursarii aferente fiecarei unitati de produs in parte nu va putea depasi pretul la care a fost achizitionat respectivul produs".
Astfel, daca pretul de achizitie in Carrefour al unui produs este de 80 RON, iar un client a achizitionat 10 produse si diferenta dintre pretul practicat de un alt magazin concurent si pretul de achizitie din Carrefour este de 10 RON, in loc de a se rambursa 10 RONx10 adica 100 de RON, clientul va putea primi maximum pretul de achizitie din Carrefour, adica un cupon de 80 RON pentru o unitate de produs. Cu alte cuvinte, nu se plateste de 10 ori diferenta, dar regulamentul acopera orice posibile nemultumiri.
ANPC a primit reclamatii referitoare la aceasta promotie, dar in urma cercetarilor a constatat ca supermarketul este acoperit de regulamentul promotiei. "In cazurile in speta, petentii nu citisera regulamentul promotiei sau se aflau in unul din cazurile in care conditiile de returnare a diferentei de pret nu erau respectate", au explicat pentru "Curentul" reprezentantii Compartimentului de analiza si sinteze al ANPC.
In cazul in care "invingi" regulamentul, constati ca primesti "de 10 ori diferenta" sub forma de cupon valoric. Astfel, hipermarketul se asigura ca vei veni ulterior pentru cumparaturi, tichetul valoric fiind un foarte util instrument de crestere a vanzarilor.
Reclamatii si amenzi
Reprezentantii ANPC au urmarit promotiile de acest gen, aratand ca, de multe ori, consumatorii au avut dreptate. In cazul promotiei "1 din 8 este castigator", in care un lant de hypermarketuri oferea cupoane-surpriza la valori ale cumparaturilor ce depaseau 50 lei, inspectorii ANPC au constatat ca "mesajul era neclar, susceptibil a induce in eroare consumatorii". A fost considerata practica inselatoare, iar hipermarketul amendat cu 23.000 de lei. Si in cazul ratelor "cadou" au fost probleme.
"Afisul/pliantul promotiei: «Luna cadourilor continua! Cumpara acum si primesti o rata cadou. Detalii la consultantii de credit» atragea atentia asupra acestei facilitati. Nu se mentioneaza nicaieri pe afisul publicitar sau pliant faptul ca acest grup de cuvinte, "o rata cadou", este de fapt un tip de instrument financiar (asa cum este informat consumatorul de reprezentantul de credite) ce poarta aceasta denumire", au explicat reprezentantii ANPC, precizand ca societatea a fost amendata cu 3.000 de lei.
Integral in Curentul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii