Topul bancilor in functie de nivelul creditelor neperformante
Data publicarii: 22-03-2010 | Finante-BanciInstitutiile de talie medie au inregistrat cresteri de patru ori ale restantelor. Anul 2009 a fost marcat de cresterea provizioanelor in intregul sistem bancar. Datele publicate de Banca Nationala arata faptul ca banii pusi deoparte pentru imprumuturile cu restante mai mari de 61 de zile au urcat cu 130% pe parcursul anului trecut, ajungand pana la aproape 30 de miliarde de lei. Dar privit la nivel individual, unele institutii de credit au avut parte de cresteri chiar si de patru ori ale imprumuturilor neperformante.
Neperformanta este un subiect tabu pentru multi bancheri. Din 42 de institutii de credit prezente in tara noastra, date privind creditele restante pot fi gasite la numai un sfert dintre institutii.
Atunci cand un client, persoana fizica sau juridica, nu mai achita la timp rata creditului, bancile trebuie sa faca provizioane. Acestea sunt cheltuieli ce duc la diminuarea profitului. Totusi, daca un client reuseste sa ramburseze imprumutul, atunci banca poate sa renunte la provizioanele aferente acelei finantari, banii fiind considerati venituri.
In 2009, profitul intregului sistem bancar a fost de numai 200 de milioane de euro, nivelul fiind afectat de provizioanele constituite de bancile comerciale. Totodata, multe institutii de credit au incheiat anul pe minus ca urmare a cheltuielilor pentru provizioane.
In acest context, subiectul creditelor neperfomante este evitat in multe comunicari. Mai mult, in unele cazuri, datele sunt prezentate intr-o maniera care nu arata gradul total de neperformanta al portofoliului de credite.
Situatia a fost indicata de analistii pietei de capital, acestia lovindu-se de imposibilitatea de a compara datele de la diferite banci. Spre exemplu, unele institutii prezinta restantele mai mari de 90 de zile, altele pe cele care au intarzieri la plata de peste 60 de zile.
Integral in Financiarul
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut