Cand va reveni consumul pe credit in Romania?
Data publicarii: 06-04-2010 | Finante-BanciConsumati, dansati, consumati - o radiografie a pietei creditelor de consum din Romania lui 2010. De ce nu as dansa si pentru mine, de bucurie ca mi‑am cumparat "cel mai tare LCD din magazin" cu ajutorul unui credit de nevoi personale fara ipoteca?
Reclama o stiti si e parte a campaniei tv "Dansez pentru mine", prin care UniCredit Tiriac Bank anunta reducerea cu 20% la dobanzile la Creditul pentru Orice fara ipoteca. Intre dansul masinii pe care ai visat‑o din copilarie sau al apartamentului proaspat renovat se strecoara si bagheta magica a zanului in tutu de balerina de la Banca Transilvania, metamorfozat intr‑un profesor de dictie care‑si invata clientii neincrezatori sa pronunte cuvinte de mult nerostite: "cre‑di‑te de ne‑voi per‑so‑na‑le". "Nu e nici o vraja!". Cel putin asta incearca zanul cel bun sa ne asigure. Dar chiar asa sa fie? Ce sanse sunt sa reinvie apetitul pentru consum al populatiei? Dar pentru cumparaturile in rate?
ATAT DE USOR? Dupa doi ani in care nimeni nu a mai vrut sa auda de credite de consum, bancile si restul companiilor de creditare au intrat din nou in actiune si fac eforturi sa ne reaminteasca gustul bun al achizitiilor in rate. O tempora, o moris! Unde sunteti, voi, Temistocle si Apostolache, eroii‑pionieri ai creditarii Altex doar cu buletinul? Produsul financiar pe care il promovau cei doi a murit intre timp, dar mesajul din noile reclame ale noilor vremuri s‑a pastrat: este foarte usor sa iei un credit.
Si ieftin, pe deasupra. In incercarea de a atrage din nou clienti, bancile si institutiile financiare nebancare scad dobanzile la creditele de la saptamana la alta. Exista cateva banci - cum ar fi BRD‑SocGen sau Garanti Bank - care acorda in aceste zile credite de nevoi personale fara ipoteca la dobanzi mai mici de 10%, in lei, un lucru de neimaginat anul trecut. (Atentie, insa, costul real al creditului mai include si comisioane.)
Francezii de la Cetelem, companie controlata de conationalii de la BNP Paribas, au lansat recent creditul "vedeta", pentru achizitiile de bunuri de folosinta indelungata de peste 2.500 RON din magazinele partenere, cu dobanda anuala efectiva anuntata "zero". Desi toti sefii de institutii financiare spun ca vremurile trecute ale boomului irational sunt duse si nu se vor mai intoarce niciodata, ei se declara optimisti in ceea ce priveste 2010. "Ma astept la o crestere cu 10% a pietei creditelor de consum anul acesta.
Si cred ca acesta va fi trendul in urmatorii doi‑trei ani", spune Gauthier van Weddingen, directorul general al UniCredit Consumer Financing (UCF), divizia de credite de consum a UniCredit Group. Intr‑o completare indirecta, Bogdan Dobre, directorul general al Ralfi Romania (divizia de credite de consum a gigantului GE Money), spune ca a remarcat deja la unii retaileri parteneri o crestere mai mare a vanzarilor pe credit, decat a celor in regim cash.
Integral in Money Express
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor