Guvernul planuieste administrarea fondurilor structurale
Data publicarii: 28-08-2006
Guvernul actioneaza pe doua directii principale pentru a asigura o rata ridicata de absorbtie a fondurilor europene, dupa aderarea la UE, pe 1 ianuarie 2007: pe de o parte pregatirea administratiei publice centrale si locale, iar pe de alta parte pregatirea inca de acum a unui portofoliu de proiecte inca din 2006, care sa poata fi depuse pentru finantare imediat ce procedurile europene o vor permite, se arata in ultimul numar al EU-RO Newsletter emis de Guvernul Romaniei.
Romania va beneficia dupa aderarea la Uniunea Europeana de fonduri comunitare in valoare de 30 miliarde euro, alocate pentru perioada 2007 – 2013, din care 17,2 miliarde sunt fonduri structurale si de coeziune. Pentru Guvern, utilizarea eficienta a acestor fonduri reprezinta o prioritate. Pe 16 august, Executivul a aprobat Planul de Actiune pentru semestrul II 2006 pentru intarirea capacitatii administrative de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune.
Masurile din Planul de Actiune urmeaza sa fie aplicate pana la sfarsitul anului 2006, astfel incat la momentul cand fondurile structurale vor putea fi accesate sa existe deja un portofoliu de proiecte care sa poata fi demarate imediat, iar autoritatile responsabile cu gestionarea fondurilor sa fie 100% functionale.
Planul de Actiune a fost elaborat de grupul de lucru infiintat in cadrul reuniunii consultative organizate la initiativa Primului-ministru Calin Popescu-Tariceanu in luna mai 2006. Grupul de lucru a reunit reprezentanti ai tuturor partidelor parlamentare, partenerilor sociali din Consiliul Economic si Social, asociatiilor alesilor locali, organizatiilor societatii civile, mediului academic, mass-media si ai Executivului.
Parteneriate cu bancile pentru pregatirea portofoliului de proiecte
Potrivit acestui Plan de actiune, Ministerul Finantelor si Autoritatile de Management ale celor 7 Programe Operationale Sectoriale vor realiza parteneriate cu institutiile bancare pentru co-finantarea proiectelor eligibile. Scopul este facilitarea creditarii organizatiilor care vor sa acceseze fondurile structurale si de coeziune pentru co-finantarea proiectelor lor. Autoritatile de Management se vor implica si in realizarea unor campanii de informare asupra accesarii si gestionarii fondurilor europene.
In vederea realizarii unui portofoliu de proiecte eligibile, Autoritatile de Management sunt responsabile cu elaborarea unei propuneri-cadru de acordare a pre-finantarii pentru pregatirea de studii de fezabilitate si alte documente necesare lansarii cat mai rapide a proiectelor.
Pasii de facut pentru consolidarea institutiilor
Autoritatile de Management si Organismele Intermediare desemnate pentru gestionarea instrumentelor structurale vor beneficia de spatii adecvate de functionare in aceasta toamna.
De asemenea, urmeaza sa se asigure spatiile optime de functionare pentru Unitatea Centrala de Verificare Ex-ante, de catre Ministerul Finantelor Publice, pentru Autoritatea de Audit de catre Curtea de Conturi si pentru Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice de catre Cancelaria primului-ministru.
Consiliile Judetene si autoritatile locale, ca viitori beneficiari ai fondurilor structurale si de coeziune, urmeaza sa constituie si sa dezvolte compartimente specializate pentru identificarea si dezvoltarea proiectelor proprii si a contractelor finantate prin fonduri comunitare.
Prefecturile vor infiinta compartimente la nivel judetean care vor oferi asistenta autoritatilor locale, ONG-urilor, IMM-urilor, si altor organizatii care doresc sa acceseze fondurile comunitare.
Personalul angajat in aceste compartimente va beneficia in trimestrul IV a anului 2006 de cursuri specializate despre fondurile structurale si de coeziune si gestiunea lor.
In ceea ce priveste resursele umane, Autoritatile de Management, in consultare cu Autoritatea de Management pentru Cadrul de Sprijin Comunitar (AMCSC), vor decide functiile delegate catre Organismele Intermediare.
Pana in octombrie 2006 Autoritatile de Management si Organismele Intermediare vor avea organigramele definitivate si vor semna acordurile de delegare a functiilor astfel incat ambele tipuri de organism sa poata fi operationale la inceputul lui 2007.
Personalul responsabil cu implementarea proiectelor finantate din fonduri europene, angajat de organizatiile care vor implementa proiectele, va beneficia de stimularea financiara a angajatilor care gestioneaza fonduri comunitare, prevazuta de Legea nr. 490/2004.
De asemenea, in teritoriu se vor organiza programe de training in domeniul accesarii fondurilor structurale si in domeniul achizitiilor publice si pentru potentialii beneficiari ai finantarilor.
Autoritatea de Certificare si Autoritatea de Plata, organisme responsabile cu certificarea la nivel national a declaratiilor de cheltuieli si a cererilor de plata pe proiectele finantate din fonduri comunitare, inainte de trimiterea lor la Bruxelles vor functiona in subordinea Ministerului Finantelor.
Autoritatea de Audit, care va realiza auditul de sistem, a fost organizata ca organism independent pe langa Curtea de Conturi.
Redactia BankNews.ro
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024