Guvernul planuieste administrarea fondurilor structurale
Data publicarii: 28-08-2006
Romania va beneficia dupa aderarea la Uniunea Europeana de fonduri comunitare in valoare de 30 miliarde euro, alocate pentru perioada 2007 – 2013, din care 17,2 miliarde sunt fonduri structurale si de coeziune. Pentru Guvern, utilizarea eficienta a acestor fonduri reprezinta o prioritate. Pe 16 august, Executivul a aprobat Planul de Actiune pentru semestrul II 2006 pentru intarirea capacitatii administrative de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune.
Masurile din Planul de Actiune urmeaza sa fie aplicate pana la sfarsitul anului 2006, astfel incat la momentul cand fondurile structurale vor putea fi accesate sa existe deja un portofoliu de proiecte care sa poata fi demarate imediat, iar autoritatile responsabile cu gestionarea fondurilor sa fie 100% functionale.
Planul de Actiune a fost elaborat de grupul de lucru infiintat in cadrul reuniunii consultative organizate la initiativa Primului-ministru Calin Popescu-Tariceanu in luna mai 2006. Grupul de lucru a reunit reprezentanti ai tuturor partidelor parlamentare, partenerilor sociali din Consiliul Economic si Social, asociatiilor alesilor locali, organizatiilor societatii civile, mediului academic, mass-media si ai Executivului.
Parteneriate cu bancile pentru pregatirea portofoliului de proiecte
Potrivit acestui Plan de actiune, Ministerul Finantelor si Autoritatile de Management ale celor 7 Programe Operationale Sectoriale vor realiza parteneriate cu institutiile bancare pentru co-finantarea proiectelor eligibile. Scopul este facilitarea creditarii organizatiilor care vor sa acceseze fondurile structurale si de coeziune pentru co-finantarea proiectelor lor. Autoritatile de Management se vor implica si in realizarea unor campanii de informare asupra accesarii si gestionarii fondurilor europene.
In vederea realizarii unui portofoliu de proiecte eligibile, Autoritatile de Management sunt responsabile cu elaborarea unei propuneri-cadru de acordare a pre-finantarii pentru pregatirea de studii de fezabilitate si alte documente necesare lansarii cat mai rapide a proiectelor.
Pasii de facut pentru consolidarea institutiilor
Autoritatile de Management si Organismele Intermediare desemnate pentru gestionarea instrumentelor structurale vor beneficia de spatii adecvate de functionare in aceasta toamna.
De asemenea, urmeaza sa se asigure spatiile optime de functionare pentru Unitatea Centrala de Verificare Ex-ante, de catre Ministerul Finantelor Publice, pentru Autoritatea de Audit de catre Curtea de Conturi si pentru Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice de catre Cancelaria primului-ministru.
Consiliile Judetene si autoritatile locale, ca viitori beneficiari ai fondurilor structurale si de coeziune, urmeaza sa constituie si sa dezvolte compartimente specializate pentru identificarea si dezvoltarea proiectelor proprii si a contractelor finantate prin fonduri comunitare.
Prefecturile vor infiinta compartimente la nivel judetean care vor oferi asistenta autoritatilor locale, ONG-urilor, IMM-urilor, si altor organizatii care doresc sa acceseze fondurile comunitare.
Personalul angajat in aceste compartimente va beneficia in trimestrul IV a anului 2006 de cursuri specializate despre fondurile structurale si de coeziune si gestiunea lor.
In ceea ce priveste resursele umane, Autoritatile de Management, in consultare cu Autoritatea de Management pentru Cadrul de Sprijin Comunitar (AMCSC), vor decide functiile delegate catre Organismele Intermediare.
Pana in octombrie 2006 Autoritatile de Management si Organismele Intermediare vor avea organigramele definitivate si vor semna acordurile de delegare a functiilor astfel incat ambele tipuri de organism sa poata fi operationale la inceputul lui 2007.
Personalul responsabil cu implementarea proiectelor finantate din fonduri europene, angajat de organizatiile care vor implementa proiectele, va beneficia de stimularea financiara a angajatilor care gestioneaza fonduri comunitare, prevazuta de Legea nr. 490/2004.
De asemenea, in teritoriu se vor organiza programe de training in domeniul accesarii fondurilor structurale si in domeniul achizitiilor publice si pentru potentialii beneficiari ai finantarilor.
Autoritatea de Certificare si Autoritatea de Plata, organisme responsabile cu certificarea la nivel national a declaratiilor de cheltuieli si a cererilor de plata pe proiectele finantate din fonduri comunitare, inainte de trimiterea lor la Bruxelles vor functiona in subordinea Ministerului Finantelor.
Autoritatea de Audit, care va realiza auditul de sistem, a fost organizata ca organism independent pe langa Curtea de Conturi.
Redactia BankNews.ro
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International
- Revolut a publicat raportul anual pentru 2024
- Încurajați de performanța în creștere a pieței hoteliere din București, investitorii vor construi circa 1.000 de camere de hotel noi până în 2027
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri