Cum va negociati salariul pe timp de criza?
Data publicarii: 19-04-2010 | HR/CariereMulte dintre companii isi micsoreaza numarul de angajati sub pretextul reducerii de costuri. In acelasi timp, sarcinile de lucru pentru cei ramasi in cadrul organizatiei cresc, iar salariul ramane acelasi. In situatia de fata, cresterea salariala poate fi unul dintre subiectele considerate tabu pe care le puteti avea cu seful, dar totul dupa o analiza a propriilor asteptari, cat si ale companiei.
"Ganditi-va profund, iar daca intr-adevar vreti sa aveti toate argumentele pentru a va convinge superiorul sa va mareasca salariul, luati o hartie si un pix si notati-va cel putin zece motive pentru care v-ar fi oferita o marire de salariu", precizeaza Marian Rujoiu, trainer manager Extreme Training. Pe langa acestea, Stefania Luca, certified trainer Compass Training, recomanda ca inainte de a purta o nego-ciere sa fiti pregatiti cu mai multe scenarii posibile, sa va pastrati o minte deschisa si sa puneti accent pe valoarea pe care o creati in companie.
Oricum, angajatul trebuie sa aiba o anumita rezerva in abordarea situatiei si sa tina cont de contextul economic. "Fiecare trebuie sa inteleaga faptul ca, in prezent, multe companii trec prin situatii dificile si un minimum de intelegere din partea angajatului si din partea angajatorului este necesar", specifica Romeo Cretu, senior consultant HRD Dezvoltare Resurse Umane.
Stabiliti o intalnire
Dupa trecerea in revista a celor amintite mai sus, specialistii recomanda fixarea unei intalniri care sa fie propice pentru ambele parti. "Solicitati o intalnire cu seful in cel mai bun moment, dar nu-i spuneti din start ca tema de discutie este dorinta dvs. de a vi se mari salariul", sfatuieste Rujoiu. Cele mai bune situatii pentru negociere apar atunci cand compania este mai putin afectata de criza sau cand persoana care cere marirea reprezinta un element important pentru departament.
"Plecarea unei persoane-cheie ar costa organizatia mai mult decat marirea salariului", explica Stefania Luca.
In timpul unei discutii, Ma-rian Rujoiu indica folosirea aceleiasi forme de argumentare pe care seful o aduce de obicei, iar daca nu este de acord sa faca aceasta concesie pentru nici un an-ga--jat, trebuie sa se afle ce l-ar determina sa o faca. "In cazul in care raspunsul nu este pozitiv si nici nu vi se ofera o varianta in care acest lucru s-ar intampla, puteti intreba de ce nu este posibil", completeaza Rujoiu, care vede ca ultima solutie anuntarea angajatorului de posibilitatea cautarii unui alt loc de munca.
Pregatiti-va un plan
Pentru a avea succes in vederea negocierii unei mariri de salariu, reprezentanta Compass Training indruma angajatii sa-si faca un plan cu ceea ce-si doresc, ce pot sa obtina si cum isi justifica noul salariu, totul prin argumente bazate pe cifre. "O persoana si-a intrebat seful ce ar trebui sa faca pentru a ajunge in doua luni la un salariu de 500 de euro, cu 125 mai mult fata de cei pe care ii avea la momentul respectiv, si i s-a spus ca daca va fi capabila sa coordoneze o echipa nou formata, pentru un proiect nou, poate ajunge la salariul respectiv", exemplifica Stefania Luca o situatie pe care a intalnit-o.
Mai mult, specialistii afirma ca este greu sa cereti o marire de salariu daca nu aveti macar cateva realizari vizibile pe care le puteti arata. "In primul rand, aratati ca aveti responsabilitati pe care le luati in serios, iar in al doilea rand, aratati sefului, intr-un mod cat se poate de elegant, masura in care contribuiti la dezvoltarea companiei si la cresterea profitului acesteia", adauga Rujoiu.
Folosirea problemelor de ordin personal in cazul unei negocieri salariale poate fi un cutit cu doua taisuri. "Uneori acestea pot fi interpretate ca semn de incapacitate sau incapabilitate, alteori pot duce la cresteri ale veniturilor, dar semnificative", explica Luca. Atunci cand discutarea salariului este in faza de inceput, in cadrul unui interviu de angajare, Romeo Cretu apreciaza ca negocierea trebuie facuta tot punctand rezultatele pe care le poate obtine compania prin intermediul viitorului angajat. "Un candidat bun ar cauta informatii despre cat se plateste pe piata si ar avea un punct de pornire in negociere", conchide Cretu.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor