Cum sa faci o impresie buna din prima zi de serviciu

Data publicarii: 27-04-2010 | HR/Cariere

Acomodarea la noul job este una "scumpa" pentru companie, noul angajat mai mult incurca" in primele zile la serviciu si practic este platit degeaba, spun specialistii in resurse umane. De aceea, un inceput stangaci, timid, nesigur, poate lasa o prima impresie nefavorabila si dificil de indreptat.

"Din perspectiva costurilor, perioada de acomodare este una scumpa pentru companie. Acesta este unul dintre cele mai importante motive pentru care companiile serioase au programe de integrare sau de inductie a noilor veniti, chiar inainte de prima zi de serviciu", spune Sorin Faur HR manager in cadrul BDO Romania si membru HR Club.

Cu cat noul venit a fost promovat intern ca fiind un expert, o persoana cu experienta profesionala, cu atat asteptarile privind integrarea sunt mai mari, spune specialistul HR. Acesta adauga, totusi, ca in perioada de inceput lumea este in general intelegatoare fata de un nou venit.

In cazul in care noul angajat face totusi greseli in primele zile, acesta nu trebuie sa le ascunda, ci sa-si informeze colegii si seful ierarhic, spune si Nevenca Doca, director executiv Resurse Umane in cadrul Bancii Transilvania si membru HR Club. Potrivit acesteia, onestitatea ajuta la crearea unei prime impresii favorabile, iar greselile pot fi corectate in faza incipienta, cand impactul lor este de obicei minim.

"Daca noul venit nu este alocat unui angajat cu experienta, care sa-l ajute sa se integreze, el trebuie sa incerce sa se apropie de o astfel de persoana si sa incerce sa invete de la el sau ea cunostintele care ii sunt necesare pentru realizarea atributiilor sale", explica Nevenca Doca.

10 reguli pentru o buna impresie

In opinia specialistilor HR, noul venit trebuie sa urmeze cateva masuri simple daca vrea sa creeze o buna impresie si sa se integreze mai usor:

1. Sa se informeze cu privire la regulile formale si informale din organizatie si sa le respecte, sa invete cat mai repede ce are de facut. Nu e suficient ca noul venit sa astepte organizatia sa vina la el, sa se prezinte. Trebuie ca si el sa mearga spre organizatie, sa incerce sa o cunoasca, sa ii inteleaga regulile nescrise si principiile de functionare. Identificarea unui coleg binevoitor, ori o relationare foarte buna cu indrumatorul poate insemna un imens pas inainte pe un teritoriu altfel necunoscut.

2. Sa respecte planul de integrare, daca acesta exista. Angajatul trebuie sa se sincronizeze pe pasii procesului de integrare, care ii este prezentat de regula sub forma unui plan;

3. Sa dea si sa ceara feedback, in mod constructiv;

4. Sa evite "sindromul noului venit"! Se intampla ca din dorinta de a se integra repede si de a impresiona sa se intample contrariul, noii veniti sa intre in panica la inceput fiind depasiti de situatie. Se creeaza astfel tensiune si noul venit isi deranjeaza colegii.

5. Sa evite zvonurile. Nu de putine ori, exista tentatia "racolarii" rapide a noului venit de catre diverse grupuri ("bisericute"), fiecare abia asteptand sa il puna pe noul venit in contact cu "istoria secreta" a companiei. Este dificil pentru noul venit sa discearna adevarul, sa stie in ce grup de influenta a intrat si sa se pozitioneze corect fata de acestea. Mai intelept este sa afiseze prudenta in exprimare si consideratii de orice fel.

6. Sa dovedeasca atentie si spirit de observatie. E foarte important pentru noul venit sa fie atent, sa invete repede, sa puna intrebarile importante, sa observe si sa invete din zbor, sa fie realmente interesat si deschis, sa invete despre noul sau loc de munca. Cu cat invata mai repede, devine mai repede autonom intelege mai rapid ce are de facut, cu atat va fi mai bine apreciat de catre superiori.

7. Sa-si faca prieteni printre colegi. Mersul la masa impreuna cu colegii, alaturarea cu cei care au acelasi traseu "spre" si "de la" serviciu ajuta enorm in aceasta perioada, deoarece astfel de situatii sunt atat oportunitati de a invata despre organizatie cat si mijloace de integrare in colectiv.

8. Sa se adapteze. Unul dintre cuvintele cheie este adaptare. Multi fac greseala de a "comenta" tot ce li se spune, propunand solutii "mai bune" din punctul lor de vedere, pe principiul…"la fostul loc de munca… noi faceam asa", lasand impresia ca aici lucrurile pot fi imbunatatite substantial. Colegii pusi in aceasta situatie isi spun ca noul venit este putin arogant si ca deja incearca sa schimbe lucrurile desi nici bine nu le-a inteles. Pentru inceput, este mult mai fructuos efortul de a intelege lucrurile asa cum sunt si de a se adapta la ele.

9. Sa verifice tot timpul ceea ce are de facut, pentru a fi evitate astfel erorile grave, atat imediat dupa angajare, cat si mai tarziu. In cazul in care face - totusi - greseli, noul angajat nu trebuie sa le ascunda, ci sa isi informeze colegii si seful ierarhic, pentru a fi ajutat sa le corecteze in faza incipienta, cand impactul acestor greseli este, de obicei, minim;

10. Sa nu se descurajeze.

Integral in Realitatea.net

Ultimele stiri pe BankNews.ro: