Motivul pentru care cei care se scoala de dimineata ajung departe
Data publicarii: 07-07-2010 | DiverseOamenii pot fi impartiti in doua categorii - cei care se scoala de dimineata si cei care sunt mai activi noaptea. Oamenii de stiinta sustin ca aceste doua categorii, sau cronotipuri, sunt definite prin actiunea unor gene care determina preferinta individuala pentru anumite parti ale zilei, conform publicatiei britanice The Evening Standard.
Experienta comuna confirma aceste descoperiri. Cu totii suntem inconjurati de oameni care se simt foarte bine la munca, dis de dimineata, cu o ceasca de cafea in apropiere dar si de persoane care abia asteapta seara pentru a-si reveni din amorteala cotidiana.
Problema identificata de cercetatori este ca, in societate, persoanele matinale tind sa fie rasplatite social mai bine decat "pasarile de noapte".
Cei matinali sunt priviti ca niste persoane active si orientate spre munca si cariera, in timp ce aceia care sunt mai activi noaptea sunt considerati in mod eronat, in societate, drept niste lenesi care nu doresc decat sa se distreze.
Cat de des trebuie ca premierul britanic David Cameron sa fie vazut de alegatori la jogging, in zori de zi, pentru a intelege ca este intruchiparea omului matinal de succes, plin de vigoare? - se intreaba retoric publicatia britanica pentru a exemplifica succesul social al categoriei de oameni matinali. Ar mai fi fost el seful guvernului de la Londra daca s-ar fi dat jos din pat la ora 3 dupa-amiaza, si s-ar fi apucat de munca pe la ora 7 seara? Este posibil ca in zilele noastre sa fie numit un premier care sa munceasca asa cum o facea celebrul Winston Churchill - care citea, scria si lua decizii din pat, de unde nu se ridica niciodata inainte de pranz? - continua publicatia britanica.
Mai mult decat atat, prejudecatile noastre sociale legate de virtutile trezirii dis de dimineata sunt din plin alimentate inca din copilarie de povesti si basme, fabule si si alte specii literare moralizatoare care ii blameaza pe lenesii ce nu se dau dimineata jos din pat.
Conform studiului britanic aceste prejudecati sociale ar trebui combatute pentru ca si oamenii mai activi seara au o serie de calitati ce ar trebui recunoscute si apreciate. Acestia din urma tind sa fie mai creativi, mai inteligenti, plini de umor si extrovertiti. Ei balanseaza astfel calitatile oamenilor matinali despre care se spune ca sunt mai optimisti, proactivi si constiinciosi.
Acelasi studiu sustine ca aceste doua categorii comportamentale sunt reprezentate de cele doua emisfere cerebrale, stanga si dreapta, respectiv cea analitica si cea creativa, ambele in mod egal necesare pentru a duce o viata de succes.
Studiul coordonat de Christoph Randler, profesor de biologie la University of Education din Heidelberg, ajunge la concluzia ca persoanele matinale insa au o sansa mai ridicata de succes in cariera pentru ca sunt mai proactivi decat persoanele care prefera seara.
El a analizat comportamentul a 367 de studenti care au participat voluntar la acest studiu. Voluntarii au trebuit sa precizeze cand se simt mai plini de energie si gata sa faca fata unor situatii neobisnuite, iar persoanele matinale au fost cele care au sustinut mai frecvent afirmatii precum "ma simt in controlul lucrurilor" sau "imi fixez obiective pe termen lung pentru mine".
In anumite medii sociale, starea activa matinala este inevitabila. In orase, majoritatea intalnirilor importante de afaceri se desfasoara dimineata. Scolile, pe de alta parte, ii obliga pe adolescenti la o viata matinala atunci cand totul in viata lor - explozia hormonala, relatiile sociale, timpul alocat studiului si temelor - ii impinge spre activitate in cursul serii.
Insa pot fi aceste cronotipuri schimbate voluntar, sau suntem condamnati sa apartinem unei singure categorii, fara a putea schimba nimic? Christoph Randler sustine ca schimbarea este "oarecum posibila" dar procesul poate fi extrem de dificil. Schimbarea cronotipului este insa vizibila la nivelul categoriilor sociale pe varste. Astfel, daca adolescentii sunt de obicei mai activi in cursul serii, intre varsta de 30 si 50 de ani raportul dintre cele doua categorii se echilibreaza, pentru ca dupa 50 de ani majoritatea oamenilor sa apartina tipului matinal.
Adevarata provocare sociala, sustine cercetatorul, este pentru companii care ar trebui sa invete sa accepte si sa profite de calitatile "pasarilor de noapte".
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză