Motivul pentru care cei care se scoala de dimineata ajung departe
Data publicarii: 07-07-2010 | DiverseOamenii pot fi impartiti in doua categorii - cei care se scoala de dimineata si cei care sunt mai activi noaptea. Oamenii de stiinta sustin ca aceste doua categorii, sau cronotipuri, sunt definite prin actiunea unor gene care determina preferinta individuala pentru anumite parti ale zilei, conform publicatiei britanice The Evening Standard.
Experienta comuna confirma aceste descoperiri. Cu totii suntem inconjurati de oameni care se simt foarte bine la munca, dis de dimineata, cu o ceasca de cafea in apropiere dar si de persoane care abia asteapta seara pentru a-si reveni din amorteala cotidiana.
Problema identificata de cercetatori este ca, in societate, persoanele matinale tind sa fie rasplatite social mai bine decat "pasarile de noapte".
Cei matinali sunt priviti ca niste persoane active si orientate spre munca si cariera, in timp ce aceia care sunt mai activi noaptea sunt considerati in mod eronat, in societate, drept niste lenesi care nu doresc decat sa se distreze.
Cat de des trebuie ca premierul britanic David Cameron sa fie vazut de alegatori la jogging, in zori de zi, pentru a intelege ca este intruchiparea omului matinal de succes, plin de vigoare? - se intreaba retoric publicatia britanica pentru a exemplifica succesul social al categoriei de oameni matinali. Ar mai fi fost el seful guvernului de la Londra daca s-ar fi dat jos din pat la ora 3 dupa-amiaza, si s-ar fi apucat de munca pe la ora 7 seara? Este posibil ca in zilele noastre sa fie numit un premier care sa munceasca asa cum o facea celebrul Winston Churchill - care citea, scria si lua decizii din pat, de unde nu se ridica niciodata inainte de pranz? - continua publicatia britanica.
Mai mult decat atat, prejudecatile noastre sociale legate de virtutile trezirii dis de dimineata sunt din plin alimentate inca din copilarie de povesti si basme, fabule si si alte specii literare moralizatoare care ii blameaza pe lenesii ce nu se dau dimineata jos din pat.
Conform studiului britanic aceste prejudecati sociale ar trebui combatute pentru ca si oamenii mai activi seara au o serie de calitati ce ar trebui recunoscute si apreciate. Acestia din urma tind sa fie mai creativi, mai inteligenti, plini de umor si extrovertiti. Ei balanseaza astfel calitatile oamenilor matinali despre care se spune ca sunt mai optimisti, proactivi si constiinciosi.
Acelasi studiu sustine ca aceste doua categorii comportamentale sunt reprezentate de cele doua emisfere cerebrale, stanga si dreapta, respectiv cea analitica si cea creativa, ambele in mod egal necesare pentru a duce o viata de succes.
Studiul coordonat de Christoph Randler, profesor de biologie la University of Education din Heidelberg, ajunge la concluzia ca persoanele matinale insa au o sansa mai ridicata de succes in cariera pentru ca sunt mai proactivi decat persoanele care prefera seara.
El a analizat comportamentul a 367 de studenti care au participat voluntar la acest studiu. Voluntarii au trebuit sa precizeze cand se simt mai plini de energie si gata sa faca fata unor situatii neobisnuite, iar persoanele matinale au fost cele care au sustinut mai frecvent afirmatii precum "ma simt in controlul lucrurilor" sau "imi fixez obiective pe termen lung pentru mine".
In anumite medii sociale, starea activa matinala este inevitabila. In orase, majoritatea intalnirilor importante de afaceri se desfasoara dimineata. Scolile, pe de alta parte, ii obliga pe adolescenti la o viata matinala atunci cand totul in viata lor - explozia hormonala, relatiile sociale, timpul alocat studiului si temelor - ii impinge spre activitate in cursul serii.
Insa pot fi aceste cronotipuri schimbate voluntar, sau suntem condamnati sa apartinem unei singure categorii, fara a putea schimba nimic? Christoph Randler sustine ca schimbarea este "oarecum posibila" dar procesul poate fi extrem de dificil. Schimbarea cronotipului este insa vizibila la nivelul categoriilor sociale pe varste. Astfel, daca adolescentii sunt de obicei mai activi in cursul serii, intre varsta de 30 si 50 de ani raportul dintre cele doua categorii se echilibreaza, pentru ca dupa 50 de ani majoritatea oamenilor sa apartina tipului matinal.
Adevarata provocare sociala, sustine cercetatorul, este pentru companii care ar trebui sa invete sa accepte si sa profite de calitatile "pasarilor de noapte".
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut