Criza ne-a taiat 15% din puterea de cumparare
Data publicarii: 06-04-2011 | Finante-Banci
Din 2008 pana in 2010, familiile au pierdut 0,5% din castigurile lunare, pe fondul unor scumpiri de aproape 15%. Tot mai multi bani din venituri se duc pe cheltuielile cu strictul necesar. La finele anului 2008, cand Romania intra in criza, o familie castiga in medie 2.319 lei lunar. In 2010, venitul mediu a scazut la 2.308 lei. Preturile au crescut cu 14,9%.
Efectele crizei economice au fost dramatice pentru firme, dar s-au resimtit mult mai acut la nivelul gospodariilor populatiei.
Acestea din urma s-au confruntat nu numai cu o reducere fara precedent a veniturilor lunare, ci si cu un val tot mai inalt de scumpiri. In ultimele trei luni din 2010, venitul mediu al gospodariilor a fost de 2.308 lei lunar, in scadere atat fata de aceeasi perioada din 2009 (2.390 de lei lunar), cat si fata de 2008 - anul intrarii Romaniei in criza (2.319 lei lunar). La nivel de persoana, venitul mediu a crescut doar cu un leu, de la 796 de lei in 2008 la 797 de lei in 2010, arata datele raportate ieri de Institutul National de Statistica (INS), obtinute in urma Anchetei Bugetelor de familie din trimestrul IV 2010.
Aceasta evolutie a avul loc, insa, pe fondul unor scumpiri de 14,9% din 2008 pana in 2010, ca medie generala, dupa cum reiese tot din statisticile oficiale. Ceea ce inseamna o erodare accentuata a puterii de cumparare, fapt care se vede, de altfel, in toate raportarile referitoare la consumul populatiei. Din trimestrul IV 2008 pana in trimestrul IV 2010, alimentele s-au scumpit cu 9,4%, marfurile nealimentare cu 18,2%, iar tarifele pentru servicii au crescut tot cu 18,2%, insa veniturile familiilor au scazut cu 0,5% - acesta este efectul cel mai grav al recesiunii.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall