De ce romanii nu mai trec pragul bancilor?
Data publicarii: 23-06-2011 | Finante-Banci
Numarul interogarilor de la banci a scazut la 200.000, fata de un milion de intalniri inainte de criza, insa majoritatea acestora nu sunt pentru noi credite.
Marea majoritate a clientilor existenti sau potentiali a ajuns pur si simplu la fundul sacului.
Acestia au apetit pentru consum, insa sunt constransi de resursele financiare reduse.
Desi dobanzile atat la lei cat si la valute se afla intr-o zona a minimelor istorice, cererea de credite din Romania ramane foarte redusa, a afirmat Ionut Dumitru, economist-sef la Raiffeisen Bank si presedinte al Consiliului Fiscal cu ocazia conferintei organizate de Oxygen avand ca tema creditele neperformante. Potrivit unei statistici la nivelul sistemului bancar, romanii trec lunar doar de 200.000 de ori pragul institutiilor de credit, fata de cele peste un milion de interogari dinaintea crizei, insa si respectivele intalniri sunt mai degraba de mentenanta a vechilor imprumuturi decat in vederea unor noi solicitari. Volumele creditelor noi abia le acopera pe cele ale contractelor ajunse la maturitate, iar Romania se afla intr-un proces de deleveraging, similar celui de la nivel mondial. Eforturile cele mai mari pentru achitarea datoriilor sunt facute chiar de catre populatie, iar procesul va dura ani, scrie Curierul National
Dumitru a mai spus ca potentialul de crestere a gradului de intermediere financiara este redus pe termen scurt, iar acesta se va majora treptat, doar in linie cu dezvoltarea economica. Chiar daca ponderea datoriilor in produsul intern brut este relativ scazuta fata de alte tari europene, povara achitarii acestora pentru fiecare din debitori este mai ridicata avand in vedere ca raportul dintre venituri si volumul creditelor este unul dintre cele mai deteriorate din UE, a mai aratat bancherul de la Raiffeisen.
In aceste conditii, increderea consumatorului roman s-a erodat foarte rapid comparativ cu cea masurata in alte tari, a aratat Anca Zamfirescu, Senior Research Consultant la GfK Romania. Reducerea consumului este insa o consecinta a constrangerilor financiare mai degraba decat o rezultanta a barierelor psihologice.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut