De ce romanii nu mai trec pragul bancilor?
Data publicarii: 23-06-2011 | Finante-Banci
Numarul interogarilor de la banci a scazut la 200.000, fata de un milion de intalniri inainte de criza, insa majoritatea acestora nu sunt pentru noi credite.
Marea majoritate a clientilor existenti sau potentiali a ajuns pur si simplu la fundul sacului.
Acestia au apetit pentru consum, insa sunt constransi de resursele financiare reduse.
Desi dobanzile atat la lei cat si la valute se afla intr-o zona a minimelor istorice, cererea de credite din Romania ramane foarte redusa, a afirmat Ionut Dumitru, economist-sef la Raiffeisen Bank si presedinte al Consiliului Fiscal cu ocazia conferintei organizate de Oxygen avand ca tema creditele neperformante. Potrivit unei statistici la nivelul sistemului bancar, romanii trec lunar doar de 200.000 de ori pragul institutiilor de credit, fata de cele peste un milion de interogari dinaintea crizei, insa si respectivele intalniri sunt mai degraba de mentenanta a vechilor imprumuturi decat in vederea unor noi solicitari. Volumele creditelor noi abia le acopera pe cele ale contractelor ajunse la maturitate, iar Romania se afla intr-un proces de deleveraging, similar celui de la nivel mondial. Eforturile cele mai mari pentru achitarea datoriilor sunt facute chiar de catre populatie, iar procesul va dura ani, scrie Curierul National
Dumitru a mai spus ca potentialul de crestere a gradului de intermediere financiara este redus pe termen scurt, iar acesta se va majora treptat, doar in linie cu dezvoltarea economica. Chiar daca ponderea datoriilor in produsul intern brut este relativ scazuta fata de alte tari europene, povara achitarii acestora pentru fiecare din debitori este mai ridicata avand in vedere ca raportul dintre venituri si volumul creditelor este unul dintre cele mai deteriorate din UE, a mai aratat bancherul de la Raiffeisen.
In aceste conditii, increderea consumatorului roman s-a erodat foarte rapid comparativ cu cea masurata in alte tari, a aratat Anca Zamfirescu, Senior Research Consultant la GfK Romania. Reducerea consumului este insa o consecinta a constrangerilor financiare mai degraba decat o rezultanta a barierelor psihologice.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză