ARB: 57% din populatia bancarizata nu a comparat produsele inainte de achizitie
Data publicarii: 03-08-2011 | Finante-BanciMai mult de jumatate din populatia bancarizata nu a efectuat nicio comparatie intre oferte inainte de a achizitiona un produs financiar bancar, in timp ce doar 41% dintre respondenti au declarat ca au citit contractul in intregime, potrivit unui studiu comandat de Asociatia Romana a Bancilor (ARB).
Opt din 10 utilizatori de produse bancare citesc cel putin partial contractul, iar dintre acestia 80% declara ca nu au gasit decat putine neclaritati / sau deloc in acest document, mai arata studiul "Nivelul de educatie financiara al romanilor", realizat de GfK Romania.
"Este recomandabil ca utilizatorii de produse si servicii bancare - clientii bancilor - sa citeasca in intregime contractul inainte de semnare si sa solicite lamuriri suplimentare, acolo unde se impun, in scopul clarificarii termenilor, a impactului sau riscurilor pe care le presupune asumarea prevederilor inscrise in contracte", a declarat presedintele Consiliului Director al ARB, Radu Gratian Ghetea.
Un procent de 57% din populatia bancarizata nu a efectuat nicio comparatie inainte de a achizitiona un produs financiar bancar, 8% din respondenti au efectuat comparatii cu inca o oferta, restul efectuand comparatii cu mai multe oferte de produse ale bancilor.
Chiar si in situatia contractarii de credite, studiul arata ca aproape jumatate din utilizatori nu au comparat nici macar doua oferte. Cu toate acestea, persoanele care au achizitionat credite sunt mult mai inclinate decat restul sa compare mai multe oferte.
Produsele bancare cele mai utilizate si/sau dorite de populatie sunt cardurile de debit, creditele, conturile curente si formele de economisire.
La nivelul intregii populatii, produsele bancare sunt destul de putin cunoscute. Cele mai cunoscute sunt cardul de debit si creditul bancar, dar chiar si cu acestea sunt familiari doar aproximativ patru din 10 romani, potrivit studiului.
Doar 52% din utilizatorii de carduri de debit si 71% din utilizatorii de carduri de credit folosesc aceste produse pentru plati la comercianti. Acest comportament este puternic influentat de marimea localitatii de resedinta: cu cat localitatea este mai mare cu atat sunt mai multi cei care platesc la comercianti cu cardul, de la patru din 10 posesori de carduri de debit din mediul rural pana la opt din 10 din Bucuresti.
O alta concluzie a studiului este ca si numarul comerciantilor care accepta plati cu cardul este mai mare in localitatile cu un grad de urbanizare mai ridicat, ceea ce arata ca o bariera in adoptarea acestui comportament este gradul de acceptare a cardurilor.
Jumatate dintre respondenti considera ca scoala ar trebui sa se ocupe de educatia financiara a populatiei, aceasta institutie fiind urmata de mass - media si banci in topul perceptiilor populatiei privind responsabilitatea institutiilor cu privire la educarea financiar bancara.
Potrivit ARB, studiul s-a realizat la nivel national pe un esantion de 1.000 de respondenti din randul populatiei adulte, populatia bancarizata reprezentand 56%. Perioada de culegere a datelor a fost intre 8 si 23 iunie 2011.
Opt din 10 utilizatori de produse bancare citesc cel putin partial contractul, iar dintre acestia 80% declara ca nu au gasit decat putine neclaritati / sau deloc in acest document, mai arata studiul "Nivelul de educatie financiara al romanilor", realizat de GfK Romania.
"Este recomandabil ca utilizatorii de produse si servicii bancare - clientii bancilor - sa citeasca in intregime contractul inainte de semnare si sa solicite lamuriri suplimentare, acolo unde se impun, in scopul clarificarii termenilor, a impactului sau riscurilor pe care le presupune asumarea prevederilor inscrise in contracte", a declarat presedintele Consiliului Director al ARB, Radu Gratian Ghetea.
Un procent de 57% din populatia bancarizata nu a efectuat nicio comparatie inainte de a achizitiona un produs financiar bancar, 8% din respondenti au efectuat comparatii cu inca o oferta, restul efectuand comparatii cu mai multe oferte de produse ale bancilor.
Chiar si in situatia contractarii de credite, studiul arata ca aproape jumatate din utilizatori nu au comparat nici macar doua oferte. Cu toate acestea, persoanele care au achizitionat credite sunt mult mai inclinate decat restul sa compare mai multe oferte.
Produsele bancare cele mai utilizate si/sau dorite de populatie sunt cardurile de debit, creditele, conturile curente si formele de economisire.
La nivelul intregii populatii, produsele bancare sunt destul de putin cunoscute. Cele mai cunoscute sunt cardul de debit si creditul bancar, dar chiar si cu acestea sunt familiari doar aproximativ patru din 10 romani, potrivit studiului.
Doar 52% din utilizatorii de carduri de debit si 71% din utilizatorii de carduri de credit folosesc aceste produse pentru plati la comercianti. Acest comportament este puternic influentat de marimea localitatii de resedinta: cu cat localitatea este mai mare cu atat sunt mai multi cei care platesc la comercianti cu cardul, de la patru din 10 posesori de carduri de debit din mediul rural pana la opt din 10 din Bucuresti.
O alta concluzie a studiului este ca si numarul comerciantilor care accepta plati cu cardul este mai mare in localitatile cu un grad de urbanizare mai ridicat, ceea ce arata ca o bariera in adoptarea acestui comportament este gradul de acceptare a cardurilor.
Jumatate dintre respondenti considera ca scoala ar trebui sa se ocupe de educatia financiara a populatiei, aceasta institutie fiind urmata de mass - media si banci in topul perceptiilor populatiei privind responsabilitatea institutiilor cu privire la educarea financiar bancara.
Potrivit ARB, studiul s-a realizat la nivel national pe un esantion de 1.000 de respondenti din randul populatiei adulte, populatia bancarizata reprezentand 56%. Perioada de culegere a datelor a fost intre 8 si 23 iunie 2011.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București