ARB: 57% din populatia bancarizata nu a comparat produsele inainte de achizitie
Data publicarii: 03-08-2011 | Finante-BanciMai mult de jumatate din populatia bancarizata nu a efectuat nicio comparatie intre oferte inainte de a achizitiona un produs financiar bancar, in timp ce doar 41% dintre respondenti au declarat ca au citit contractul in intregime, potrivit unui studiu comandat de Asociatia Romana a Bancilor (ARB).
Opt din 10 utilizatori de produse bancare citesc cel putin partial contractul, iar dintre acestia 80% declara ca nu au gasit decat putine neclaritati / sau deloc in acest document, mai arata studiul "Nivelul de educatie financiara al romanilor", realizat de GfK Romania.
"Este recomandabil ca utilizatorii de produse si servicii bancare - clientii bancilor - sa citeasca in intregime contractul inainte de semnare si sa solicite lamuriri suplimentare, acolo unde se impun, in scopul clarificarii termenilor, a impactului sau riscurilor pe care le presupune asumarea prevederilor inscrise in contracte", a declarat presedintele Consiliului Director al ARB, Radu Gratian Ghetea.
Un procent de 57% din populatia bancarizata nu a efectuat nicio comparatie inainte de a achizitiona un produs financiar bancar, 8% din respondenti au efectuat comparatii cu inca o oferta, restul efectuand comparatii cu mai multe oferte de produse ale bancilor.
Chiar si in situatia contractarii de credite, studiul arata ca aproape jumatate din utilizatori nu au comparat nici macar doua oferte. Cu toate acestea, persoanele care au achizitionat credite sunt mult mai inclinate decat restul sa compare mai multe oferte.
Produsele bancare cele mai utilizate si/sau dorite de populatie sunt cardurile de debit, creditele, conturile curente si formele de economisire.
La nivelul intregii populatii, produsele bancare sunt destul de putin cunoscute. Cele mai cunoscute sunt cardul de debit si creditul bancar, dar chiar si cu acestea sunt familiari doar aproximativ patru din 10 romani, potrivit studiului.
Doar 52% din utilizatorii de carduri de debit si 71% din utilizatorii de carduri de credit folosesc aceste produse pentru plati la comercianti. Acest comportament este puternic influentat de marimea localitatii de resedinta: cu cat localitatea este mai mare cu atat sunt mai multi cei care platesc la comercianti cu cardul, de la patru din 10 posesori de carduri de debit din mediul rural pana la opt din 10 din Bucuresti.
O alta concluzie a studiului este ca si numarul comerciantilor care accepta plati cu cardul este mai mare in localitatile cu un grad de urbanizare mai ridicat, ceea ce arata ca o bariera in adoptarea acestui comportament este gradul de acceptare a cardurilor.
Jumatate dintre respondenti considera ca scoala ar trebui sa se ocupe de educatia financiara a populatiei, aceasta institutie fiind urmata de mass - media si banci in topul perceptiilor populatiei privind responsabilitatea institutiilor cu privire la educarea financiar bancara.
Potrivit ARB, studiul s-a realizat la nivel national pe un esantion de 1.000 de respondenti din randul populatiei adulte, populatia bancarizata reprezentand 56%. Perioada de culegere a datelor a fost intre 8 si 23 iunie 2011.
Opt din 10 utilizatori de produse bancare citesc cel putin partial contractul, iar dintre acestia 80% declara ca nu au gasit decat putine neclaritati / sau deloc in acest document, mai arata studiul "Nivelul de educatie financiara al romanilor", realizat de GfK Romania.
"Este recomandabil ca utilizatorii de produse si servicii bancare - clientii bancilor - sa citeasca in intregime contractul inainte de semnare si sa solicite lamuriri suplimentare, acolo unde se impun, in scopul clarificarii termenilor, a impactului sau riscurilor pe care le presupune asumarea prevederilor inscrise in contracte", a declarat presedintele Consiliului Director al ARB, Radu Gratian Ghetea.
Un procent de 57% din populatia bancarizata nu a efectuat nicio comparatie inainte de a achizitiona un produs financiar bancar, 8% din respondenti au efectuat comparatii cu inca o oferta, restul efectuand comparatii cu mai multe oferte de produse ale bancilor.
Chiar si in situatia contractarii de credite, studiul arata ca aproape jumatate din utilizatori nu au comparat nici macar doua oferte. Cu toate acestea, persoanele care au achizitionat credite sunt mult mai inclinate decat restul sa compare mai multe oferte.
Produsele bancare cele mai utilizate si/sau dorite de populatie sunt cardurile de debit, creditele, conturile curente si formele de economisire.
La nivelul intregii populatii, produsele bancare sunt destul de putin cunoscute. Cele mai cunoscute sunt cardul de debit si creditul bancar, dar chiar si cu acestea sunt familiari doar aproximativ patru din 10 romani, potrivit studiului.
Doar 52% din utilizatorii de carduri de debit si 71% din utilizatorii de carduri de credit folosesc aceste produse pentru plati la comercianti. Acest comportament este puternic influentat de marimea localitatii de resedinta: cu cat localitatea este mai mare cu atat sunt mai multi cei care platesc la comercianti cu cardul, de la patru din 10 posesori de carduri de debit din mediul rural pana la opt din 10 din Bucuresti.
O alta concluzie a studiului este ca si numarul comerciantilor care accepta plati cu cardul este mai mare in localitatile cu un grad de urbanizare mai ridicat, ceea ce arata ca o bariera in adoptarea acestui comportament este gradul de acceptare a cardurilor.
Jumatate dintre respondenti considera ca scoala ar trebui sa se ocupe de educatia financiara a populatiei, aceasta institutie fiind urmata de mass - media si banci in topul perceptiilor populatiei privind responsabilitatea institutiilor cu privire la educarea financiar bancara.
Potrivit ARB, studiul s-a realizat la nivel national pe un esantion de 1.000 de respondenti din randul populatiei adulte, populatia bancarizata reprezentand 56%. Perioada de culegere a datelor a fost intre 8 si 23 iunie 2011.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024