ARB: 57% din populatia bancarizata nu a comparat produsele inainte de achizitie
Data publicarii: 03-08-2011 | Finante-BanciMai mult de jumatate din populatia bancarizata nu a efectuat nicio comparatie intre oferte inainte de a achizitiona un produs financiar bancar, in timp ce doar 41% dintre respondenti au declarat ca au citit contractul in intregime, potrivit unui studiu comandat de Asociatia Romana a Bancilor (ARB).
Opt din 10 utilizatori de produse bancare citesc cel putin partial contractul, iar dintre acestia 80% declara ca nu au gasit decat putine neclaritati / sau deloc in acest document, mai arata studiul "Nivelul de educatie financiara al romanilor", realizat de GfK Romania.
"Este recomandabil ca utilizatorii de produse si servicii bancare - clientii bancilor - sa citeasca in intregime contractul inainte de semnare si sa solicite lamuriri suplimentare, acolo unde se impun, in scopul clarificarii termenilor, a impactului sau riscurilor pe care le presupune asumarea prevederilor inscrise in contracte", a declarat presedintele Consiliului Director al ARB, Radu Gratian Ghetea.
Un procent de 57% din populatia bancarizata nu a efectuat nicio comparatie inainte de a achizitiona un produs financiar bancar, 8% din respondenti au efectuat comparatii cu inca o oferta, restul efectuand comparatii cu mai multe oferte de produse ale bancilor.
Chiar si in situatia contractarii de credite, studiul arata ca aproape jumatate din utilizatori nu au comparat nici macar doua oferte. Cu toate acestea, persoanele care au achizitionat credite sunt mult mai inclinate decat restul sa compare mai multe oferte.
Produsele bancare cele mai utilizate si/sau dorite de populatie sunt cardurile de debit, creditele, conturile curente si formele de economisire.
La nivelul intregii populatii, produsele bancare sunt destul de putin cunoscute. Cele mai cunoscute sunt cardul de debit si creditul bancar, dar chiar si cu acestea sunt familiari doar aproximativ patru din 10 romani, potrivit studiului.
Doar 52% din utilizatorii de carduri de debit si 71% din utilizatorii de carduri de credit folosesc aceste produse pentru plati la comercianti. Acest comportament este puternic influentat de marimea localitatii de resedinta: cu cat localitatea este mai mare cu atat sunt mai multi cei care platesc la comercianti cu cardul, de la patru din 10 posesori de carduri de debit din mediul rural pana la opt din 10 din Bucuresti.
O alta concluzie a studiului este ca si numarul comerciantilor care accepta plati cu cardul este mai mare in localitatile cu un grad de urbanizare mai ridicat, ceea ce arata ca o bariera in adoptarea acestui comportament este gradul de acceptare a cardurilor.
Jumatate dintre respondenti considera ca scoala ar trebui sa se ocupe de educatia financiara a populatiei, aceasta institutie fiind urmata de mass - media si banci in topul perceptiilor populatiei privind responsabilitatea institutiilor cu privire la educarea financiar bancara.
Potrivit ARB, studiul s-a realizat la nivel national pe un esantion de 1.000 de respondenti din randul populatiei adulte, populatia bancarizata reprezentand 56%. Perioada de culegere a datelor a fost intre 8 si 23 iunie 2011.
Opt din 10 utilizatori de produse bancare citesc cel putin partial contractul, iar dintre acestia 80% declara ca nu au gasit decat putine neclaritati / sau deloc in acest document, mai arata studiul "Nivelul de educatie financiara al romanilor", realizat de GfK Romania.
"Este recomandabil ca utilizatorii de produse si servicii bancare - clientii bancilor - sa citeasca in intregime contractul inainte de semnare si sa solicite lamuriri suplimentare, acolo unde se impun, in scopul clarificarii termenilor, a impactului sau riscurilor pe care le presupune asumarea prevederilor inscrise in contracte", a declarat presedintele Consiliului Director al ARB, Radu Gratian Ghetea.
Un procent de 57% din populatia bancarizata nu a efectuat nicio comparatie inainte de a achizitiona un produs financiar bancar, 8% din respondenti au efectuat comparatii cu inca o oferta, restul efectuand comparatii cu mai multe oferte de produse ale bancilor.
Chiar si in situatia contractarii de credite, studiul arata ca aproape jumatate din utilizatori nu au comparat nici macar doua oferte. Cu toate acestea, persoanele care au achizitionat credite sunt mult mai inclinate decat restul sa compare mai multe oferte.
Produsele bancare cele mai utilizate si/sau dorite de populatie sunt cardurile de debit, creditele, conturile curente si formele de economisire.
La nivelul intregii populatii, produsele bancare sunt destul de putin cunoscute. Cele mai cunoscute sunt cardul de debit si creditul bancar, dar chiar si cu acestea sunt familiari doar aproximativ patru din 10 romani, potrivit studiului.
Doar 52% din utilizatorii de carduri de debit si 71% din utilizatorii de carduri de credit folosesc aceste produse pentru plati la comercianti. Acest comportament este puternic influentat de marimea localitatii de resedinta: cu cat localitatea este mai mare cu atat sunt mai multi cei care platesc la comercianti cu cardul, de la patru din 10 posesori de carduri de debit din mediul rural pana la opt din 10 din Bucuresti.
O alta concluzie a studiului este ca si numarul comerciantilor care accepta plati cu cardul este mai mare in localitatile cu un grad de urbanizare mai ridicat, ceea ce arata ca o bariera in adoptarea acestui comportament este gradul de acceptare a cardurilor.
Jumatate dintre respondenti considera ca scoala ar trebui sa se ocupe de educatia financiara a populatiei, aceasta institutie fiind urmata de mass - media si banci in topul perceptiilor populatiei privind responsabilitatea institutiilor cu privire la educarea financiar bancara.
Potrivit ARB, studiul s-a realizat la nivel national pe un esantion de 1.000 de respondenti din randul populatiei adulte, populatia bancarizata reprezentand 56%. Perioada de culegere a datelor a fost intre 8 si 23 iunie 2011.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte România a asistat Grupul PIB în preluarea brokerului de asigurări STEIN Bestasig
- Studiu EY: Investițiile străine directe în Europa scad pentru prima dată de la pandemie
- Studiu: România se află pe locul 89 în clasamentul celor mai atrăgătoare țări pentru cei care vor să lucreze în străinătate
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare