Finantele vor acces la informatiile confidentiale ale consultantilor
Data publicarii: 26-09-2006Exercitarea profesiei de consultanta fiscala a fost reglementata prin Ordonanta nr. 71/30 august 2001 a Guvernului Nastase. Actul normativ a starnit la acea vreme vii dispute, in conditiile in care activitatea de consultanta fiscala din Romania urma sa-si piarda independenta si sa fie controlata de Ministerul de Finante (MF).
Cei mai vehementi impotriva ordonantei au fost politicienii liberali, aflati atunci in Opozitie. Actul normativ nu s-a putut aplica, intrucat elaborarea regulamentului de organizare si functionare al Camarei Consultantilor Fiscali (CCF) a fost abandonata. De atunci au trecut cinci ani, timp in care consultantii fiscali au sperat ca noua putere politica va gasi o formula mai potrivita, adaptata normelor europene, de a reglementa aceasta activitate. Nu s-a intamplat asa. Ba dimpotriva, Guvernul Tariceanu a gasit de cuviinta sa aprobe regulamentul consultantilor fiscali prin care mult-hulita OG 71/2001, pe care chiar liberalii o catalogau drept "un mecanism de sporire a coruptiei", a devenit operabila.
Conflictul de interese, nereglementat
Prin OG 71/2001 s-a retras expertilor contabili si contabililor autorizati dreptul de a mai presta servicii de consultanta fiscala. Or, prin natura activitatilor pe care le desfasoara, acestia fac in mod permanent si implicit consultanta fiscala. Mai mult, actul normativ confera Ministerului de Finante puteri largi de supraveghere a activitatii consultantilor fiscali.
Potrivit prevederilor acestei ordonante, MF va avea, practic, acces nelimitat la informatiile confidentiale ale clientilor care solicita consiliere fiscala. "Regulamentul prevede ca activitatea de consultanta fiscala se va desfasura sub supravegherea autoritatii de stat reprezentata de Ministerul de Finante, care, de altfel, organizeaza si concursul de admitere in profesie, iar cei care vor refuza sa puna la dispozitia ministerului datele sau informatiile cerute risca sa fie exclusi din randul membrilor Camerei", a declarat Liliana Sescu, consultant fiscal la o societate din Timisoara.
"Clientii ne platesc ca noi sa le gasim o solutie fiscala adaptata fiecaruia. Or, daca ministerul o va cunoaste, iar ministerul in cazul de fata este reprezentat de angajati din umbra, care neoficial au tot felul de societati de consultanta, nu exista ceva ce i-ar putea impiedica sa foloseasca solutia pentru care noi am muncit", mai explica Liliana Sescu. In aceste conditii, confidentialitatea informatiilor este total compromisa. Cu alte cuvinte, "subordonarea CCF autoritatii MF conduce automat la pierderea independentei acestui organism si impiedica organizarea si dezvoltarea autonoma a profesiei", a mai precizat interlocutoarea noastra.
Mai mult, "regulamentul nu face nici o referire la modul de rezolvare a conflictului de interese care poate aparea in momentul in care unul dintre clientii nostri este in litigiu cu MF, iar acesta solicita accesul la dosar", a adaugat consultantul fiscal timisorean.
MF a legalizat "mecanismul de sporire a coruptiei"
La data de 26 noiembrie 2001, cu ocazia unor discutii purtate in Comisia pentru Buget, Finante si Banci, liberalii acuzau sus si tare ca proiectul de lege care reglementeaza organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala "este un mecanism de sporire a coruptiei". Iata ce declara atunci Eugen Nicolaescu, actualul ministru al Sanatatii, impotriva amintitului act normativ, aprobat acum chiar de guvernul condus de liberalul Calin Popescu Tariceanu: "Proiectul de lege se abate de la principiul ca fiecare profesie se desfasoara independent si numai cu autorizare de la organismele profesionale stabilite prin lege."
Apoi, in privinta conditiilor pe care candidatii la aceasta profesie trebuie sa le indeplineasca, acelasi Nicolaescu acuza: "Este evident ca recrutarea se face, in principal, din randul personalului MF. Acesta desfasoara controlul fiscal, are relatii vechi cu toti contribuabilii, apoi tot acest personal le acorda consultanta fiscala. Exista riscul de stirbire a obiectivitatii si independentei, proprietarii unor firme de consultanta salariati ai MF, prin salariatii firmelor lor, vor controla, prin natura atributiilor de serviciu, si vor acorda consultanta prin firmele proprii. Este un mecanism de sporire a coruptiei".
Culmea e ca si la ora actuala aceste declaratii impotriva amintitelor norme legale pot fi in continuare vizualizate chiar pe site-ul oficial al PNL. In aceste conditii, ramane de gasit un raspuns la intrebarea: ipocrizie, amnezie, prostie sau interese oculte?
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut