Inginerul care vinde ceasuri de lux
Data publicarii: 26-09-2006
In 1993, Adrian Stoican, de profesie inginer aeronautic, a testat piata din Romania cu ceasuri de lux aduse din Elvetia. Afacerea sa a prins, iar astazi este unul dintre principalii importatori autohtoni, avand o cifra de afaceri de peste doua milioane de euro si o rentabilitate de 15%-16% pe an. Stoican spune ca a inceput businessul fara sa stie prea multe despre ceasuri si fara sa dispuna de capital.
"In 1993 m-am imprietenit cu un angajat al unei firme elvetiene, Comco.I-am spus ca am bunavointa sa incep o afacere cu ceasuri in Romania. Patronul lui, Max Muller, a luat hotararea sa-mi dea 300 de bucati pe care le avea disponibile in Polonia, la o firma de-a lui. Am primit ceasurile respective, marcile Doxa si Candino, si nu a trebuit sa le platesc. Am mers cu ele la magazinele mari de atunci - Unirea, Bucur-Obor etc. Le-am vandut rand pe rand, pana am strans echivalentul a 100.000 de franci elvetieni. Am cumparat apoi altele din Elvetia. Cu timpul, suma a crescut. Si asa am deschis primul magazin, situat pe bd. Nicolae Balcescu din Capitala", povesteste Stoican despre primii ani in aceasta afacere.
Se poarta exclusivitatea
In prezent, firma sa, Helvetansa, este importatorul exclusiv al unor marci importante pe piata mondiala a ceasurilor de lux: Piaget, Tissot, Cartier, Audemars Piguet, Vacheron Constantin sau Jaeger-LeCoultre.
"Producatorii nu au interesul sa-si distribuie marcile mai multor comercianti. Ei isi aleg colaboratorii pe baza de incredere", spune Stoican. De altfel, doar ceasurile Rado, Longines sau Omega pot fi gasite la doi sau mai multi importatori autohtoni.
In rest, fiecare se individualizeaza cu un portofoliu distinct. Pe piata autohtona se bat patru mari jucatori: Helvetansa, Galt, Celini si Micri Gold.
Piedici pentru investitori
Exclusivitatea impusa de marii producatori mondiali reprezinta o prima piedica pentru cineva care intentioneaza sa comercializeze ceasuri de lux in Romania. "Nu prea ai ce sa mai vinzi. Marile nume sunt luate", afirma Stoican.
O a doua piedica o constituie capitalul necesar inceperii unei astfel de afaceri. Stoican spune cam cat: "Am facut un calcul si mi-a iesit suma de cinci milioane de euro ca sa incepi. Iti trebuie mai intai un loc special, care nu trebuie in niciun caz situat intr-un mall sau un alt centru comercial. Firmele elvetiene nu accepta acest lucru.
Obligatoriu, magazinul trebuie plasat intr-o zona centrala". In plus, cheltuiala presupune si instruirea unui personal calificat. "In Romania nu exista scoala pentru asa ceva. La noi mai vin specialisti din Elvetia sa faca traininguri. Nu poti sa te prezinti in fata unui client cu bani dand din umeri", explica reprezentantul Helvetansa. Stoican considera ca o asemenea investitie se poate amortiza chiar si in 50 de ani.
Suma avansata de acesta este asemanatoare cu aceea pentru care se poate deschide o banca, nivelul minim al capitalului initial stabilit de BNR prin reglementari nu poate fi mic decat echivalentul in moneda nationala a cinci milioane de euro.
Portret de client
Initial, clientii Helvetansa isi cumpara un ceas mai ieftin, ca de exemplu un Longines care costa acum in jur de 1.500 lei noi, spune Stoica. "In cativa ani progreseaza si isi iau un ceas de 5.000-6.000 de lei noi. Cel mai scump ceas pe care l-am vandut a fost din marca Audemars Piguet. Un cetatean roman a dat pe el 80.000 de lei noi", mai declara Stoican.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Èširiac Pensii Private