Europa isi schimba regulile - oportunitati si provocari pentru Romania

Data publicarii: 13-12-2011 | Economie

Summit-ul european de saptamana trecuta a adus intr-adevar schimbari de talie istorica, acordul la care au ajuns liderii europeni mergand in directia crearii unei regiuni mai coerente din punct de vedere fiscal. Interventia organismelor comunitare in constructia politicilor fiscale nationale este un pas foarte important: o parte din suveranitatea nationala este afectata in numele stabilitatii macroeconomice. 

Deficitele structurale, cele care tin seama de cresterea potentiala, pe termen lung a PIB, si de situarea in cadrul ciclului economic, urmeaza sa fie limitate la 0,5% din PIB. Intr-o lume in care finantarea devine tot mai dificila, hotararea ar asigura stabilizarea necesitatii de finantare, fapt care constituie o decizie inteleapta pe termen lung. Pe termen mai scurt insa, efectul de franare al economiei europene impus de masurile de austeritate ar putea fi dureros.

 « Europa a ales o integrare mai puternica. In fata amenintarii cresterii costurilor de imprumut care poate aduce in genunchi orice debitor, cea mai puternica economie a Europei-respectiv Germania- si-a impus punctul de vedere, imprimand calea austeritatii. Criza actuala nu este rezolvata cu aceste decizii ; ramane- de exemplu- de stabilit cum vor fi alimentate rezervele FMI cu cateva sute de miliarde de Euro suplimentare, pentru ca aproximativ 600 de miliarde Euro, noul nivel al resurselor sale, tot nu ar fi de ajuns. China, Japonia si alte state cu rezerve, in principal cele emergente, ar trebui sa vina si ele cu contributii masive pentru a stabiliza cu adevarat lucrurile», a aratat Victor Safta, directorul sucursalei din Romania a X-Trade Brokers. 

Din unele puncte de vedere Romania are o situatie mai avantajoasa decat multe alte tari europene. Datoria publica se situeaza sub reperul de 60% din PIB, iar ajustarile bugetare deja proiectate urmeaza - in scenariul optimist - sa ne duca inspre un deficit de 1,9% din PIB in 2012. Umbrela UE deasupra bugetului ar urma sa asigure, pentru toate tarile care vor adera la noul tratat, o garantie a disciplinei bugetare, intrucat la urma urmei europenii vor putea interveni atunci cand lucrurile scapa de sub control. 

« Din acest punct de vedere, summit-ul creeaza oportunitati, increderea transferata inspre Est putand fi benefica perceptiei investitorilor. Iar nivelul nostru de datorie publica este de aproximativ 40% din PIB, sensibil sub limita impusa. Exista insa si riscuri majore : in cazul unor derapaje, UE va putea interveni in politica fiscala, fapt care, in ciuda tuturor dezmintirilor, ar putea insemna interventii in sistemul de taxe. Intr-un caz aparent indepartat (dar nu imposibil de imaginat, avand in vedere perspectiva economiei globale), o sub-performanta accentuata la nivelul veniturilor publice ar duce la cresterea cotei de impozitare unice sau introducerea mai multor paliere de impozitare, fapt care ar constitui o lovitura grea pentru economie. Vestea buna este ca daca ne facem treaba cu seriozitate, nu supraestimam veniturile si reducem risipa, vom evita acest pericol si vom beneficia de apartenenta la un bloc mai stabil macroeconomic. In plus, politicile de investitii trebuie dirijate inteligent, altfel austeritatea ar fi in zadar », a precizat Victor Safta. 

Ultimele stiri pe BankNews.ro: