Noi reguli pentru operatiunile cu cecuri si bilete la ordin
Data publicarii: 24-02-2012 | Finante-Banci
Incepand cu data de 6 februarie 2012, inscrierile in Centrala Incidentelor de Plati (CIP) se fac dupa reguli noi, informeaza societatea de avocatura Ciurtin, Brasoveanu & Asociatii. In urma semnalelor din sistemul de decontari, BNR a modificat la inceputul acestui an regulamentul privind Centrala Incidentelor de Plati. Regulamentul nr. 1/2012 a intrat in vigore la 6 februarie 212 si aduce clarificari in procedura folosita mai ales de banci in declararea incidentelor de plata.
Potrivit avocatilor de la Ciurtin, Brasoveanu si Asociatii, noutatile esentiale aduse de noul Regulament se refera la eliminarea inscrierii in CIP a instrumentelor de plata pierdute, furate sau distruse si introducerea posibilitatii suspendarii sau reluarii interdictiei bancare in temeiul unei hotarari judecatoresti. Solutiile, spun avocatii specializati in acest domeniu, reprezinta un progres fata de reglementarea anterioara (Regulamentul BNR 1/2001, care a fost abrogat de noul Regulament).
"Rolul inscrierii in CIP este acela de a atrage atentia asupra practicii imprudente sau chiar frauduloase a unor agenti economici, asa ca aplicarea sanctiunilor prevazute de Regulament pentru pierderea sau distrugerea instrumentelor de plata fara culpa emitentului nu era echitabila. In ceea ce priveste efectele hotararilor judecatoresti asupra interdictiei bancare, noul Regulament largeste posibilitatile de actiune ale agentilor economici si contribuie la acuratetea sistemului si protejarea intereselor lor”, spune avocatul Andrei Brasoveanu, partener coordonator in cadrul Ciurtin, Brasoveanu si Asociatii.
Potrivit avocatilor de la Ciurtin, Brasoveanu si Asociatii, pe langa functia lor principala, aceea de instrumente de plata, cecurile si biletele la ordin au o utilizare pe scara larga in raporturile comerciale pentru garantarea obligatiilor contractuale, insa in aceasta practica emitentii isi asuma de multe ori riscuri personale care pot viza chiar si patrimoniul personal, din cauza necunoasterii precise a regimului juridic al instrumentelor de plata. Aceste riscuri se pot concretiza in posibilitatea beneficiarului instrumentului de plata de a urmari persoana care semneaza cecul sau biletul la ordin, in cazul in care acesta il si avalizeaza personal, in posibilitatea inscrierii persoanei care a semnat cecul in CIP, alaturi de societatea emitenta in anumite situatii, sau chiar in sanctiuni de ordin penal. Pe de alta parte, exista foarte de multe cazuri in care agentii economici nu pot recupera creantele garantate de creditori cu astfel de instrumente de plata, fie din cauza lipsei disponibilului din contul emitentului, fie din cauza faptului ca cecul sau biletul la ordin nu intruneste conditiile legale pentru a fi acceptat la plata.
"Verificarea regimului instrumentelor de plata emise sau solicitate partenerilor contractuali poate preveni incidenta unor sanctiuni sau imposibilitatea satisfacerii creantelor creditorilor,” mai atrage atentia Brasoveanu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare