Secretul succesului afacerilor de familie
Data publicarii: 22-08-2012 | Afaceri In intreaga lume afacerile de familie reusesc sa dainuie peste zeci de ani, trecand prin razboaie, recesiuni si crize politice. Ce fac ele in mod esential diferit fata de corporatii, astfel incat raman simboluri ale longevitatii pe pietele internationale si puncte de referinta in diverse domenii si industrii?
Ernst & Young a realizat o analiza a afacerilor de familie cu care a colaborat de-a lungul timpului - 92% dintre ele fiind listate in Campden FB Top 50 Global Family Business Leaders - si a identificat 7 elemente care le definesc ADN-ul succesului. Aceste 7 elemente sunt:
1) sustinerea constanta a cresterii si a profitabilitatii
2) managementul talentelor si retentia acestora pentru pregatirea urmatoarelor generatii de manageri
3) managementul capitalului
4) dezvoltarea unei culturi organizationale bazate pe responsabilitate
5) managementul atent echilibrat al riscului
6) structura de conducere cu viziune pe termen lung
7) managementul eficient al taxelor.
Afacerile de familie au o contributie semnificativa in economiile din intreaga lume, dar, cu toate acestea, aleg de cele mai multe ori, sa stea in afara reflectoarelor. Liderii acestor organizatii au raspuns mereu in fata familiilor fondatoare si a generatiilor viitoare, si nu in fata unui grup de actionari. Aceasta diferenta fundamentala a scos afacerile de familie din logica anilor care au urmat declansarii crizei financiare actuale, pentru ca datoria lor "dinastica” fata de generatiile viitoare s-a tradus prin investitii prudente si o crestere sustenabila.
In intreaga lume afacerile de familie reusesc sa dainuie peste zeci de ani, trecand prin razboaie, recesiuni si crize politice. Ce fac ele in mod esential diferit fata de corporatii, astfel incat raman simboluri ale longevitatii pe pietele internationale si puncte de referinta in diverse domenii si industrii?
Ernst & Young a realizat o analiza a afacerilor de familie cu care a colaborat de-a lungul timpului - 92% dintre ele fiind listate in Campden FB Top 50 Global Family Business Leaders - si a identificat 7 elemente care le definesc ADN-ul succesului. Aceste 7 elemente sunt:
1) sustinerea constanta a cresterii si a profitabilitatii
2) managementul talentelor si retentia acestora pentru pregatirea urmatoarelor generatii de manageri
3) managementul capitalului
4) dezvoltarea unei culturi organizationale bazate pe responsabilitate
5) managementul atent echilibrat al riscului
6) structura de conducere cu viziune pe termen lung
7) managementul eficient al taxelor.
Afacerile de familie au o contributie semnificativa in economiile din intreaga lume, dar, cu toate acestea, aleg de cele mai multe ori, sa stea in afara reflectoarelor. Liderii acestor organizatii au raspuns mereu in fata familiilor fondatoare si a generatiilor viitoare, si nu in fata unui grup de actionari. Aceasta diferenta fundamentala a scos afacerile de familie din logica anilor care au urmat declansarii crizei financiare actuale, pentru ca datoria lor "dinastica” fata de generatiile viitoare s-a tradus prin investitii prudente si o crestere sustenabila.
Acest avantaj strategic in fata corporatiilor datorat, in buna masura, faptului ca au mai putine parti externe interesate, le confera facerilor de familie libertatea de a opera independent si posibilitatea de a lua decizii mult mai rapid. Adoptarea perspectivei pe termen lung in piata le permite sa faca investitii care nu vor aduce neaparat un profit pe termen scurt, dar care le plaseaza pe un loc bun in anii urmatori.
Agilitatea in luarea deciziilor, viziunea, privirea mereu atintita la orizont si experienta atator decenii pozitioneaza afacerile de familie drept cele mai pregatite si mai bine echipate organizatii care pasesc in era post-recesiune si in "noua economie”. Longevitatea este trasatura fundamentala a afacerilor de familie, fara ca aceste companii sa ramana prizoniere in trecut. Afacerile care au dainuit peste razboaiele mondiale si peste Marea Recesiune au inteles cel mai rapid ca inovatia continua este elementul crucial pentru a supravietui si a ramane competitiv intr-o lume globalizata.
Si in Romania, afacerile de familie reprezinta o mare parte a companiilor active pe piata in prezent, dar nu se poate discuta despre conglomerate de afaceri familiale precum Walmart, Samsung sau Volkswagen. Pe langa faptul ca economia romaneasca impune o anumita limita de dimensiune, ea nu mai are traditia celei occidentale, deoarece familiile care au derulat afaceri solide in perioada interbelica si-au intrerupt misiunea antreprenoriala din cauza conditiilor politice.
In acest moment, putem vorbi cel mult de o a doua generatie de antreprenori, care se pregateste sa preia afacerile de familie create in ultimii 20 de ani. Transferul intre generatii se face acum de la antreprenori nascuti si educati intr-o societate inchisa, spre o generatie cu studii in strainatate si cu viziune mai larga.
Determinarea de a continua investitiile, chiar si in situatii economice dificile, implementarea constanta a unor strategii relevante, investitiile in inovatie, evitarea capcanei taierilor repetate de costuri ca singura metoda de adaptare la o piata in scadere si mentinerea constanta pe linia de plutire printr-un model de business adaptabil, precum si capacitatea de a-si motiva angajatii sunt principalele argumente care fac din afacerile de familie modele de luat in considerare in segmentul de business.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut