Secretul succesului afacerilor de familie
Data publicarii: 22-08-2012 | Afaceri In intreaga lume afacerile de familie reusesc sa dainuie peste zeci de ani, trecand prin razboaie, recesiuni si crize politice. Ce fac ele in mod esential diferit fata de corporatii, astfel incat raman simboluri ale longevitatii pe pietele internationale si puncte de referinta in diverse domenii si industrii?
Ernst & Young a realizat o analiza a afacerilor de familie cu care a colaborat de-a lungul timpului - 92% dintre ele fiind listate in Campden FB Top 50 Global Family Business Leaders - si a identificat 7 elemente care le definesc ADN-ul succesului. Aceste 7 elemente sunt:
1) sustinerea constanta a cresterii si a profitabilitatii
2) managementul talentelor si retentia acestora pentru pregatirea urmatoarelor generatii de manageri
3) managementul capitalului
4) dezvoltarea unei culturi organizationale bazate pe responsabilitate
5) managementul atent echilibrat al riscului
6) structura de conducere cu viziune pe termen lung
7) managementul eficient al taxelor.
Afacerile de familie au o contributie semnificativa in economiile din intreaga lume, dar, cu toate acestea, aleg de cele mai multe ori, sa stea in afara reflectoarelor. Liderii acestor organizatii au raspuns mereu in fata familiilor fondatoare si a generatiilor viitoare, si nu in fata unui grup de actionari. Aceasta diferenta fundamentala a scos afacerile de familie din logica anilor care au urmat declansarii crizei financiare actuale, pentru ca datoria lor "dinastica” fata de generatiile viitoare s-a tradus prin investitii prudente si o crestere sustenabila.
In intreaga lume afacerile de familie reusesc sa dainuie peste zeci de ani, trecand prin razboaie, recesiuni si crize politice. Ce fac ele in mod esential diferit fata de corporatii, astfel incat raman simboluri ale longevitatii pe pietele internationale si puncte de referinta in diverse domenii si industrii?
Ernst & Young a realizat o analiza a afacerilor de familie cu care a colaborat de-a lungul timpului - 92% dintre ele fiind listate in Campden FB Top 50 Global Family Business Leaders - si a identificat 7 elemente care le definesc ADN-ul succesului. Aceste 7 elemente sunt:
1) sustinerea constanta a cresterii si a profitabilitatii
2) managementul talentelor si retentia acestora pentru pregatirea urmatoarelor generatii de manageri
3) managementul capitalului
4) dezvoltarea unei culturi organizationale bazate pe responsabilitate
5) managementul atent echilibrat al riscului
6) structura de conducere cu viziune pe termen lung
7) managementul eficient al taxelor.
Afacerile de familie au o contributie semnificativa in economiile din intreaga lume, dar, cu toate acestea, aleg de cele mai multe ori, sa stea in afara reflectoarelor. Liderii acestor organizatii au raspuns mereu in fata familiilor fondatoare si a generatiilor viitoare, si nu in fata unui grup de actionari. Aceasta diferenta fundamentala a scos afacerile de familie din logica anilor care au urmat declansarii crizei financiare actuale, pentru ca datoria lor "dinastica” fata de generatiile viitoare s-a tradus prin investitii prudente si o crestere sustenabila.
Acest avantaj strategic in fata corporatiilor datorat, in buna masura, faptului ca au mai putine parti externe interesate, le confera facerilor de familie libertatea de a opera independent si posibilitatea de a lua decizii mult mai rapid. Adoptarea perspectivei pe termen lung in piata le permite sa faca investitii care nu vor aduce neaparat un profit pe termen scurt, dar care le plaseaza pe un loc bun in anii urmatori.
Agilitatea in luarea deciziilor, viziunea, privirea mereu atintita la orizont si experienta atator decenii pozitioneaza afacerile de familie drept cele mai pregatite si mai bine echipate organizatii care pasesc in era post-recesiune si in "noua economie”. Longevitatea este trasatura fundamentala a afacerilor de familie, fara ca aceste companii sa ramana prizoniere in trecut. Afacerile care au dainuit peste razboaiele mondiale si peste Marea Recesiune au inteles cel mai rapid ca inovatia continua este elementul crucial pentru a supravietui si a ramane competitiv intr-o lume globalizata.
Si in Romania, afacerile de familie reprezinta o mare parte a companiilor active pe piata in prezent, dar nu se poate discuta despre conglomerate de afaceri familiale precum Walmart, Samsung sau Volkswagen. Pe langa faptul ca economia romaneasca impune o anumita limita de dimensiune, ea nu mai are traditia celei occidentale, deoarece familiile care au derulat afaceri solide in perioada interbelica si-au intrerupt misiunea antreprenoriala din cauza conditiilor politice.
In acest moment, putem vorbi cel mult de o a doua generatie de antreprenori, care se pregateste sa preia afacerile de familie create in ultimii 20 de ani. Transferul intre generatii se face acum de la antreprenori nascuti si educati intr-o societate inchisa, spre o generatie cu studii in strainatate si cu viziune mai larga.
Determinarea de a continua investitiile, chiar si in situatii economice dificile, implementarea constanta a unor strategii relevante, investitiile in inovatie, evitarea capcanei taierilor repetate de costuri ca singura metoda de adaptare la o piata in scadere si mentinerea constanta pe linia de plutire printr-un model de business adaptabil, precum si capacitatea de a-si motiva angajatii sunt principalele argumente care fac din afacerile de familie modele de luat in considerare in segmentul de business.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International
- Revolut a publicat raportul anual pentru 2024
- Încurajați de performanța în creștere a pieței hoteliere din București, investitorii vor construi circa 1.000 de camere de hotel noi până în 2027
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri