Shoppingmania ataca barbatii
Data publicarii: 17-10-2006Creierul, "multumit" dupa o tura la cumparaturi
Studiile mai vechi realizate de cercetatorii americani aratau ca numarul dependentilor de cumparaturi ajungea la 16% din populatie, majoritatea de 90a fiind reprezentata de femei.
Un studiu mai nou realizat pe un esantion de peste 2.500 de adulti a indicat ca 6% dintre femei erau dependente de cumparaturi, in timp ce procentul barbatilor atingea 5,5%. Cercetarea a fost realizata prin telefon, specialistii utilizand un dispozitiv de screening, denumit "Scala dependentei de cumparaturi".
Dependenta de cumparaturi indica incapacitatea unei persoane de a face fata stresului, sunt de parere specialistii. "Pe masura ce cumparaturile sunt practicate tot mai des, creierul invata sa asocieze aceasta activitate cu starea de multumire.
Astfel, pentru dependentii de cumparaturi, este de ajuns sa treaca pe langa un magazin si deja simt nevoia sa-si achizitioneze diverse bunuri. Situatia este asemanatoare cu reflexul conditionat din experimentul lui Pavlov", explica Eugen Hriscu, psihiatru la Spitalul "Al. Obregia", din Capitala.
Ahtiati dupa licitatii
Dorinta vicioasa de a face cumparaturi se caracterizeaza printr-o urgenta irezistibila si fara sens de a achizitiona o serie de bunuri. Cei care sufera de ea colecteaza numeroase lucruri nefolositoare si sfarsesc adeseori prin a se ingropa in datorii, explica specialistii americani.
"Viciosii" isi mint frecvent familia si prietenii in legatura cu obiceiul lor, iar multi dintre ei divorteaza sau chiar se sinucid din cauza datoriilor. Barbatii "viciosi" sunt tentati sa cumpere CD-uri, carti, gadgeturi, componente pentru calculatoare si camere video, in timp ce femeile prefera hainele, fardurile, bijuteriile sau produsele electrocasnice.
Barbatii dependenti sunt mai predispusi la cumparaturile prin licitatii decat femeile. "In general, barbatii prefera cumparaturile prin licitatie, deoarece aceasta este echivalenta cu competitia, in timp ce femeilor le place sa admire si sa compare bunurile pe care si le doresc, pentru ca, in acest mod, ele isi satisfac simturile artistice", mai spune medicul Eugen Hriscu.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut