Agentiile de turism, amenintate de lipsa asiguratorilor
Data publicarii: 24-09-2012 | Finante-Banci
Restrangerea numarului de asiguratori care ofera politele de asigurare impuse de lege ameninta agentiile de turism. In luna septembrie 2011 existau 5 asiguratori care ofereau astfel de polite, iar in septembrie 2012 numarul lor s-a restrans la unul singur.
Cu un singur jucator pe piata, regulile eliberarii unei astfel de polite pentru agentiile de turism s-au schimbat dramatic, atat din punct de vedere financiar, cat si din punct de vedere al documentelor ce trebuie depuse. Pentru o companie noua din turism apare obstacolul aproape imposibil de depasit: asigurarea obligatorie in caz de insolventa. Aici, orice companie noua trebuie sa depuna mai multe documente decat la infiintarea firmei sau decat la dosarul pentru deschiderea unei agentii.
Pentru a detine o agentie de turism, pe langa o lista de documente necesare, fiecare companie trebuie sa fie asigurata in caz de insolventa. Aceasta asigurare, obligatorie conform legislatiei, este utila turistului, acesta fiind protejat de polita de asigurare a agentiei in cazul in care aceasta intra in insolventa. Astfel turistul poate recupera total sau partial sumele achitate de catre el operatorului in turism, sau, in cazul in care turistul se afla in alta tara si operatorul intra in insolventa pe timpul cazarii, turistul este repatriat folosindu-se polita de asigurare.
Cadrul legal este unul potrivit, orice agentie de turism avand tot interesul sa fie asigurata in caz de insolventa pentru a-si feri clientii de neplaceri. Starea de insolventa a unei companii nu duce obligatoriu la falimentul acesteia, putand aparea din diverse motive, inclusiv din cauza falimentului unui tur operator din strainatate sau a unui hotel cu care agentia a avut contract si a achitat in avans cazarea turistilor. In cazul in care nu exista destule fonduri pentru returnarea sumelor achitate de catre turisti, singura sansa de returnare este exact apelarea la insolventa si recuperarea prin asigurare, urmand ca, in conformitate cu legea, respectiva companie sa isi poata redresa activitatea in termenul stabilit legal.
Daca avem legi care obliga firmele din turism sa obtina anumite documente, de ce sunt aceste documente aproape imposibil de obtinut? Fara posibilitatea de a-si obtine asigurarea in caz de insolventa, agentiile de turism sunt condamnate la disparitie dupa ce au incercat in toti acesti ani de criza sa reziste in economia romaneasca.
Cel mai mare risc ramane cel pe care il vor suferi clientii agentiilor si care, in caz de insolventa, vor ramane descoperiti oriunde s-ar afla in lume, iar compania nu le mai poate asigura nici intoarcerea acasa, cu atat mai putin continuarea vacantei pentru care au platit. Aceasta lovitura data agentiilor va afecta si turismul in general, agentiile fiind cele care investesc sume importante in tot ceea ce inseamna promovare.
Pe termen scurt este posibil sa asistam la o situatie extrem de periculoasa, si anume aceea in care agentiile mici sa nu mai poata sa isi achizitioneze astfel de asigurari, expunerea turistilor la riscuri devenind foarte mare. Pe de alta parte, orice control din partea MDRT pe aceasta tema poate duce la retragerea licentei pentru un procent ingrijorator de agentii de turism. Acest fenomen va aparea insa nu din vina agentilor economici, ci datorita refuzului categoric al asiguratorilor de a elibera asigurarile necesare conform legislatiei in vigoare.
Pe termen mediu, este posibil sa asistam la disparitia majoritatii agentiilor mici si mijlocii, agentii care aduc in prezent venituri la bugetul de stat. In acelasi timp, agentiile mari si o parte dintre cele medii vor cauta solutii legale pentru a opera in domeniu in Romania, insa fara a mai fi sub jurisdictia romaneasca, deschizand companii in alte state europene sau companii off-shore. Acest lucru ar fi o lovitura pentru bugetul de stat si pentru turismul romanesc in general.
Asa cum politele RCA sunt obligatorii, la fel si cele ale agentiilor de turism sunt obligatorii, scuza ieftina a riscului financiar invocata de catre asiguratori nefiind bazata pe adevar. Daca analizam numarul enorm de mare al politelor RCA folosite in accidentele rutiere vom observa ca expunerea financiara a agentiilor de turism nu depaseste riscul politelor RCA. In acelasi timp, cea mai scumpa polita pentru tur operatori are valoarea unei acoperiri de 50.000 USD, in timp ce politele RCA ajung sa asigure sume de peste un milion de euro. In mod evident, riscul politelor RCA este impartit de un numar mare de asiguratori, in timp ce in prezent a mai ramas o singura companie ce ofera asigurari agentiilor de turism, ceea ce duce imediat la costuri exagerate. Exista riscul ca, mergand pe aceasta directie, sa ramanem fara asiguratori pentru agentiile de turism din Romania.
Aceasta situatie nemaiintalnita trebuie analizata de catre ministerul de resort care, impreuna cu reprezentantii operatorilor din turism, dar si cu cei ai companiilor de asigurari, trebuie sa identifice o solutie de deblocare imediata a problemei.
Dan Matei Agathon, Presedinte Federatia Patronatelor din Turism si Servicii (FPTS)
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză