4 din 5 trotuare din Romania sunt amenajate cu beton sau asfalt

Data publicarii: 25-10-2012 | Diverse

In acest moment, in Romania, 4 din 5 zone pietonale sau parcari publice sunt amenajate cu beton sau asfalt, in ciuda problemelor pe care aceste materiale le aduc chiar si pe termen scurt. In tarile vestice insa, betonul sau asfaltul nu mai sunt folosite pentru astfel de zone de peste 10 ani, potrivit Symmetrica, liderul pietei locale de pavele si borduri. 

"Cu toate ca betonul si asfaltul prezinta numeroase probleme inca din prima perioada de folosire, circa 80% din proiectele publice de amenajare a trotuarelor si parcarilor folosesc astfel de produse”, a declarat Sebastian Bobu, Director Executiv al Symmetrica. 

Potrivit afirmatiilor sale, principalul motiv pentru care procentul este atat de ridicat este lipsa de informare a autoritatilor locale, acestea nestiind care sunt problemele unei astfel de amenajari si nici care sunt alternativele mult mai avantajoase din punct de vedere al raportului calitate - pret. 

"Chiar si asa, in ultimii ani am observat o schimbare in bine si tot mai multe orase au fost reabilitate, prin proiecte demarate cu fonduri europene, folosindu-se pavele conventionale sau ecologice, acestea din urma permitand amenajarea zonelor unde se doreste si vegetatie”, a mai spus Sebastian Bobu. Acesta a adaugat ca, treptat, proiectele publice de reabilitare a zonelor pietonale si parcarilor vor fi realizate folosindu-se materiale adecvate, precum pavelele. 

Potrivit afirmatiilor sale, in cazul proiectelor private de tip industrial, comercial sau rezidential, 50% dintre amenajari se fac cu asfalt sau beton. In ceea ce priveste amenajarea de alei in cazul locuintelor private, gradul de adoptie al pavelelor a crescut in ultimii ani pana la 80%, fapt ce arata ca proprietarii au inteles importanta folosirii de produse adecvate. 

Principalele probleme ale amenajarii cu beton sau asfalt

Amenajarea trotuarelor si parcarilor cu beton sau asfalt se traduce prin costuri ridicate pe termen lung. Astfel, betonul si asfaltul sunt predispuse la crapaturi in momentul schimbarilor de temperatura sau expunerii la greutati foarte mari. Pavelele insa, rezista la inghet si, in functie de grosime, suporta presiuni ridicate. 

"Daca un trotuar din beton sau asfalt are o durata de viata de maxim 10 ani, unul pavat are o durabilitate ce ajunge si la 20 de ani. Astfel, investitia in pavare este mult mai avantajoasa”, a mai spus Sebastian Bobu. Acesta a subliniat ca raportul calitate pret este mai bun in cazul pavelelor, tinand cont ca pretul pe metru patrat este acelasi in cazul unei pavari, ca si in cazul folosirii de asfalt sau beton. 

Un alt dezavantaj al betonului / asfaltului este faptul ca nu poate fi refolosit. Daca apare necesitatea realizarii de reparatii in subteran, betonul sau asfaltul trebuie sparte si nu mai pot fi folosite. In cazul pavarii, este suficient ca pavelele sa fie indepartate si apoi remontate.

"Asfaltul este un produs petrolier, ce contine o cantitate mare de substante toxice, care nu intrunesc norme ecologice, in timp ce pavelele se afla la polul opus, fiind produse cu elemente naturale - ciment, piatra, apa etc.  In plus, cu pavele ecologice se pot amenaja zone in care se doreste si mentinerea vegetatiei”, a mai spus Bobu.

Dincolo de toate acestea, zonele betonate sau asfaltate sunt inestetice. Pe de alta parte insa, pavelele pot fi alese in mai multe forme sau culori, creand un ambient placut. 

Criterii pentru alegerea pavelelor

Principalul criteriu ce trebuie sa stea la baza alegerii pavelelor este destinatia zonei pavate. Astfel, grosimea pavelelor se alege de 4 - 6 cm, pentru traficul pietonal, sau de 8 - 10 cm, in cazul traficului auto.

Un alt criteriu este tipul de culoare aleasa, sau chiar combinatiile de culori, pentru a crea din punct de vedere estetic un ambient placut. La fel de importanta este folosirea de pavele ecologice, care permit cresterea controlata de vegetatie. 

Despre Symmetrica

Symmetrica este o companie 100% romaneasca, producatoare de pavele, borduri si rigole vibropresate pietonale si carosabile, intr-o gama variata de forme si culori. Aceasta a fost infiintata in 1994 de Florentina-Mihaela Stanciu si Florin-Cristinel Stanciu.

Prima fabrica Symmetrica a fost inaugurata in 1999 la Veresti, judetul Suceava, urmata apoi de unitatile de productie de la Podu Iloaiei, judetul Iasi (2010), Bolintin Vale, in apropiere de Bucuresti (2011) si Prejmer, judetul Brasov (2012). 

Principalele proiecte pentru care Symmetrica a livrat pavele si borduri se numara Arena Nationala, parcul balnear din statiunea Vatra Dornei, magazine Carrefour, Lidl, Penny Market, parcari cu pavele ecologice in Bucuresti etc. De asemenea, produsele companiei au fost folosite pentru reabilitatea de strazi, trotuare si parcuri ecologice din intreaga tara.