Criza a cauzat concentrarea pietei bancare
Data publicarii: 02-11-2012 | Finante-Banci
- CC: Cresterea gradului de concentrare pe unele piete din sectorul bancar reprezinta un element de ingrijoare cu privire la posibila evolutie a concurentei in sector, in perioada urmatoare
- "OUG 50/2010 a eliminat comisionul de rambursare anticipata, lucru care a facilitat refinantarea si mobilitatea clientilor, aducand economii de aproximativ 290 mil. euro pentru consumatori"
Concentrarea pe piata bancara a crescut de la debutul crizei financiare, in principal din cauza eliminarii de pe piata a anumitor competitori, apreciaza Consiliul Concurentei, mentionand insa ca puterea de negociere a bancilor a avut evolutii divergente, pe fondul turbulentelor si volatilitatilor, informeaza Mediafax. "Cresterea gradului de concentrare pe unele piete din sectorul bancar reprezinta un element de ingrijoare cu privire la posibila evolutie a concurentei in sector, in perioada urmatoare. OUG 50/2010 a eliminat comisionul de rambursare anticipata, lucru care a facilitat refinantarea si mobilitatea clientilor, aducand economii de aproximativ 290 milioane euro pentru consumatori", se arata intr-un raport al Consiliului Concurentei privind evolutia concurentei in sectoare-cheie.
Raportul noteaza ca pentru perioada 2009 - 2011 se observa o tendinta de concentrare a pietei creditului de consum. Acesta tendinta de concentrare caracterizeaza, de altfel, toate pietele identificate in sectorul bancar. "Explicatia acestui fenomen este legata de criza economica si financiara care a eliminat o parte dintre competitori. In acelasi timp, evolutia cotelor de piata in sectorul bancar reprezinta un factor avut in vedere de autoritatea de concurenta", se mai spune in raport. Potrivit Consiliului Concurentei, pe piata creditului de consum primele cinci banci detineau o cota de 80% la finele anului trecut fata de 68% in 2009, in timp ce primele zece banci cumuleaza 95%, comparativ cu 93% in urma cu trei ani. Indicele de concentrare a pietei creditului de consum, Herfindahl-Hirschman (IHH), a urcat de la 1.439 la 1.866, nivel de la care piata este considerata ca avand o concentrare inalta. Gradul de concentrare a crescut si mai mult in cazul pietei creditului comercial, de la un nivel al IHH de 1.653 puncte la 1.964. Primele cinci banci aveau o cota de 86% din creditul pentru companii, in timp ce primele zece cumulau 98%. "Pe piata creditului comercial se inregistreaza o crestere rapida a gradului de concentrare, valoarea IHH fiind apropiata de nivelul de 2000, consecinta a crizei financiare care a facut ca multe banci de talie mica sa isi reduca expunerea si sa restranga activitatea de creditare catre sectorul corporatist", se spune in raport.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut