Bancile au inventat produse de criza
Data publicarii: 23-11-2012 | Finante-Banci
Depozite clasice la termen sau cu dobanzi platite in avans ori cu termene mai putin obisnuite, conturi de economii, certificate de depozit, produse de economisire-creditare sau chiar solutii hibrid, cu componenta investitionala in fonduri mutuale sau aur sunt doar cateva dintre ofertele lansate de banci pentru a-si spori sursele de finantare de pe piata interna. Sigur , si comportamentul romanilor s-a modificat radical in acesti patru ani de criza. De la un consum exuberant, bazat pe credite, au ajuns astazi sa economiseasca din ce in ce mai mult in scop preventiv.
Cu mai bine de 20 de ani in urma, romanii au facut primii pasi in originala noastra economie de piata fara niciun fel de cunostinte financiare. Cu o singura institutie, CEC-ul, care le gestiona deopotriva imprumuturile pentru casa sau masina si banii depusi pe traditionalele librete de economii, situatia nici nu putea sa fie alta. Din pacate, nici in anii care au urmat autoritatile nu s-au ingrijit de aceasta lacuna majora a societatii. Iar consecintele au fost dezastruoase. In anii '90, educatia financiara s-a bazat exclusiv pe experienta nefericita a celor care-si plasasera banii in bancile intrate in faliment. Caderea Caritas-ului, apoi a unor nume precum SAFI ori FNI, sau a altor scheme piramidale au fost alte "lectii” din care sute de mii de persoane au invatat mai degraba sa se fereasca, decat sa-si incredinteze banii unor asemenea institutii. Din pacate, atitudinea autoritatilor nu s-a schimbat nici atunci, continuand sa ignore evidenta. Este adevarat, supravegherea bancara a devenit riguroasa, iar intrarea pe piata a bancilor straine a adus un plus de incredere si de respect in sistemul financiar . Dupa 2006, cateva programe finantate de Banca Mondiala si de cateva banci locale au incercat sa schimbe situatia, dar exuberanta consumului prin creditare a fost mai puternica. Din pacate, criza instalata in 2008 - cu recesiune, somaj si reduceri salariale - i-a invatat rapid pe romani, in cateva luni, ca fericirea dureaza doar cat se cheltuiesc banii imprumutati.
Persoanele fizice cumuleaza peste 15 milioane de depozite
Chiar daca nici astazi nivelul de cunostinte financiare nu a devenit foarte ridicat, in noul lor mod de viata si-a facut loc si asa-zisul comportament de economisire preventiv. Iar acest lucru este demonstrat nu numai de avansul continuu al volumului de bani gestionat de institutiile bancare, ci si de numarul imens de conturi de depozit existent in acest moment: 15.200.000.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online