Creditele neperformante au ajuns la 37 miliarde de lei
Data publicarii: 26-11-2012 | Finante-Banci
Populatia care a luat imprumuturi in valuta in anii 2007-2008 si firmele mici au cele mai mari probleme sa-si achite ratele la banci
Tot mai multi romani nu-si mai pot plati creditele luate de la banci in perioda de dinanintea declansarii crizei finnaciare. Creditele neperformante de peste 90 de zile sunt la cele mai ridicate niveluri din Europa si sunt in crestere, conform statisticilor Bancii Nationale a Romaniei (BNR). "Au ajuns la 37 miliarde de lei, ceea ce inseamna 18% din PIB”, a declarat Ion Dragulin, director Directia Stabilitate Financiara din cadrul BNR. Acesta a mai precizat ca tendinta este de crestere pe termen scurt.
Creditele de consum garantate cu ipoteci se afla pe locul intai in categoria imprumuturilor care nu mai pot fi platite, urmate de cele negarantate cu ipoteci si de cele luate pe cardurile de credit. Populatia plateste cel mai greu imprumuturile luate in 2007-2008, in perioada de boom economic, pentru ca atunci bancile dadeau credite pe banda rulanta, iar salariile erau maxime, ulterior au scazut, aproape la jumatate, in unele cazuri. Alte persoane au ramas fara slujbe, ceea ce a complicat si mai mult situatia.
Firmele mici au probleme mari
Si la firme situatia este alarmanta. Calitatea portololiului bancar de credite acordate firmelor a continuat sa se dimunueze, rata creditelor neperformante a ajuns la 20 de miliarde de lei. Peste 60% din aceste imprumuturi sunt in valuta, in special in euro. Firmele mici si mijlocii au intregistrat un ritm de crestere al neperformantelor, in timp ce, la marile corporatii, situatia a ramas constanta. Practic, microintreprinderile inregistreaza o rata a creditelor neperformante de 40%, la intreprinderile mici, aceasta coboara la 20%, iar la firmele mijlocii, la 14%, conform datelor de la Centrala Riscului de Credite. Firmele din comert, constructii si imobiliare sunt in topul celor care nu-si achita ratele catre banci. Vestea buna este ca aceste credite neperformante sunt acoperite cu provizioane in proportie de 98%, ceea ce face ca ele sa nu reprezinte un risc pentru sistemul bancar. Nivelul de acoperire cu provizioane in Romania este cu mult peste cel al tarilor din Europa. Spre exemplu, in Austria este 78%, in Franta 57%, in Grecia 42%, in Ungaria 42%, in Polonia 70%, in Bulgaria 70% etc.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online