Autostrada Soarelui ne-a costat peste 4.000 de euro metrul

Data publicarii: 03-12-2012 | Diverse

In cei 11 ani de construire a Autostrazii A2 Bucuresti-Constanta, Romania a cheltuit peste 750 de milioane de euro cu aceste lucrari. Fiecare dintre cei 184 de kilometri construiti dupa Revolutie a costat cate 4,1 milioane de euro, adica 4.100 de euro pe metru, iar viteza medie de executie a fost de 45 de metri pe zi.

"Vedeta" infrastructurii rutiere postdecembriste incepuse bine in anul 2001, cand au demarat lucrarile pe primele tronsoane, intre Bucuresti si Drajna. In trei ani au fost gata cei aproape 100 de kilometri, la costuri de aproape trei milioane de euro/kilometru.

Apoi au inceput tergiversarile. La  urmatorul tronson, de 36,6 kilometri, intre Drajna si Fetesti, lucrarile au durat sase ani. Au inceput in 2003 si s-au finalizat abia in 2009. Construirea acestui segment a costat 54,5 milioane de euro, adica putin sub doua milioane de euro/kilometru, pentru ca tronsonul este amplasat practic pe teren intins.

In paralel, pe tronsonul de 25 de kilometri din zona Fetesti-Cernavoda, finalizat in vremea lui Ceausescu (1987), au fost reabilitate carosabilul si viaductele, lucrari care au costat in total 26,8 milioane de euro si au durat cinci ani.

Doi metri pe ora

Cat priveste viteza de construire, unele tronsoane au fost executate intr-un ritm de numai 16 metri pe zi, pentru ca la altele sa se ajunga si la 80 de metri pe zi (media europeana este de 95-100 de metri pe zi, iar varfurile clasamentului trec de un kilometru pe zi). Media generala pentru Autostrada Soarelui (184 de kilometri in cele 4.000 de zile ale ultimilor 11 ani) este de 45 de metri pe zi, adica mai putin decat jumatate din lungimea unui teren de fotbal. Sau, continuand calculele, mai putin de doi metri pe ora.

Integral in Adevarul