Eliminarea taxelor vamale, avantaj doar pentru consumatori
Data publicarii: 24-10-2006"Nu cred ca producatorii autohtoni vor putea face fata importurilor masive din Uniune. In momentul de fata, cei mai multi producatori spun ca lucreaza la limita profitabilitatii. Eliminarea taxelor la granita vor determina scaderea productiei interne. Sa luam un exemplu: acum puii din import au acelasi pret cu cei ai producatorilor autohtoni. Odata cu eliminarea taxelor, primii se vor ieftini, lucru pe care producatorii din tara nu-si vor permite sa-l faca", ne-a spus Dragos Frumosu, presedintele Federatiei Sindicatelor din Industria Alimentara.
"Romania - un El Dorado cu 22 mil. locuitori"
In opinia presedintelui Romalimenta, dupa 1 ianuarie 2007 va exista o presiune de scadere a preturilor la produsele alimentare, daca in Romania va fi o piata normala, comparabila cu pietele din tarile nou intrate in UE. Potrivit Rompres, Minea a precizat ca eliminarea taxelor vamale este doar unul dintre aspectele care vor influenta piata. "In principal ieftinirea produselor alimentare se va datora intentiei de a intra pe o piata de 22 de milioane de locuitori. Romania va deveni brusc, peste noapte, o piata care trebuie cucerita. Strategia veche, cu preturi mici la inceput, pentru cucerirea pietei, cred ca va functiona din plin si in Romania", a precizat Sorin Minea.
Desi in Romania au intrat mai multe companii multinationale, piata nu a fost cucerita deoarece a existat o productie interna foarte puternica. "Multinationalele vor practica aceleasi preturi, poate vor ieftini putin acolo unde dispar taxele vamale, dar concurenta va veni de la alte sute, poate mii de producatori din Vest, care au supraproductie si care vad Romania ca un El Dorado cu 22 de milioane de locuitori", a subliniat Minea.
Scaderi de pret la carnea procesata de 10%
Potrivit agentiei mentionate, presedintele Romalimenta apreciaza ca din totalul populatiei Romaniei, 10 milioane de locuitori traiesc la tara, iar acestea, desi sunt consumatori, nu cumpara produse alimentare. "Va fi o presiune formidabila de marfa din afara. Toate firmele mari au contracte negociate cu supermarket-urile din piata, iar acestea vor veni pe aceasta cale cu preturi mult mai bune, cu un aspect excelent al produselor, dar de o calitate mai slaba", a explicat Sorin Minea.
Pe piata produselor procesate din carne, presedintele Romalimenta estimeaza o reducere a preturilor cu circa 10 procente, poate chiar mai mult, dar numai pentru produsele de baza - carnati, crenvursti, fileuri. "Exista si afara produse scumpe - precum sunca de Parma, sunca spaniola - care nu au cum sa vina in Romania cu preturi mai mici, dar produsele de baza vor inregistra o scadere cu peste 10 la suta", a mai spus Sorin Minea.
Cu toate acestea, in cateva luni dupa integrare, piata neagra va fi un factor de reglare a preturilor, pentru ca va reactiona foarte puternic. In aceste conditii, multi producatori vor trebui sa isi schimbe strategiile si sa reorienteze catre un segment pierdut, cel al micilor magazine.
Si laptele se va ieftini
Eliminarea taxelor vamale la produsele provenite din import vor reduce preturile si la produse lactate dupa 1 ianuarie 2007 in medie cu 10-15 la suta. "Produsele romanesti sunt deocamdata mai ieftine decat cele din import datorita taxelor vamale aplicate, de 35-40 la suta, dar care vor fi eliminate dupa integrarea Romaniei in UE", a declarat pentru Rompres presedintele Asociatiei Patronale din Industria Laptelui, Valeriu Steriu.
Ridicarea taxelor reprezinta un avantaj pentru consumatori, dar este mai putin benefica pentru producatorii romani. Pe de alta parte, estimarile companiilor de consultanta indica o majorare a preturilor produselor alimentare cu niveluri peste cele inregistrate in tari precum Polonia, Ungaria sau Cehia, tinand cont de ponderea relativ ridicata la formarea valorii adaugate a sectorului agricol autohton, de 10 la suta, fata de 3-5 la suta in tarile mentionate.
Efecte moderate
Pe baza experientei altor tari, BNR anticipeaza ca aceste efecte vor avea un impact moderat in primii ani de la aderare. Dupa aderare, preturile au sarit in Letonia cu circa 10 la suta, in Ungaria cu 7 la suta, in Estonia cu 5 la suta, iar in Cehia cu 4 la suta. La unele produse, precum zaharul si uleiul, preturile au crescut cu 50 la suta.
Potrivit unui studiu al companiei de management al riscului Coface, preturile pentru produsele alimentare dupa aderarea Romaniei la UE vor cunoaste o crestere semnificativa diferentiata pe grupe de alimente. Astfel, produsele de baza, cele de panificatie si lactate, vor cunoaste o crestere mai mica, de numai 10-20 la suta, in timp ce pentru cele din carne, acestea vor cunoaste o crestere dinamica, cu pana la 30-50 la suta.
Studiile de consultanta arata ca preturile vor creste direct proportional cu cantitatea de energie electrica si gaz inglobata in procesul de productie, dar si de intrarea in vigoare a normelor de securitate si igiena sanitara, care vor obliga producatorii la cheltuieli de investitii si implementarea unor sisteme de productie de calitate europeana.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut