Centrele comerciale, in voga in Bucuresti
Data publicarii: Astazi, 01-11-2006
Piata spatiilor comerciale din Bucuresti a inregistrat o tendinta crescatoare din punct de vedere al suprafetelor noi finalizate si nivelului chiriilor, se arata intr-un studiu CB Richard Ellis remis BankNews.ro. In prima jumatate a anului 2006 stocul de spatii comerciale moderne a crescut cu aproximativ 55.000 mp, ajungand la un total de 579.000 mp. Centrele comerciale reprezinta 60% din suprafata totala.
Majoritatea spatiilor noi finalizate in ultimele 6 luni sunt cele incluse in prima etapa a proiectului Baneasa Comercial, primul parc comercial din Bucuresti, demarat de Baneasa Investments. Prima faza a proiectului (Feeria Shopping Center) include unitati Carrefour (inclusiv galerie comerciala), Bricostore si Mobexpert si va fi finalizata in primul trimestru al anului 2007, odata cu deschiderea primului magazin Ikea. Ultima faza a proiectului va consta in construirea unui mall de 65.000 mp (Baneasa Shopping City) si va fi finalizata in 2008.
Pe langa proiectele comerciale de mari dimensiuni , in ultimele 6 luni au fost livrate si spatii comerciale mici, sub 5.000 mp, in zone dens populate. Astfel de proiecte (de ex. Grant Shopping Center in Crangasi) sunt situate in zona de interes a marilor centre comerciale si sunt destinate populatiei cu venituri scazute. Numarul galeriilor comerciale a crescut usor datorita finalizarii unui mare numar de cladiri de birouri sau hoteluri ce includ si zone comerciale la etajele inferioare. Galeriile comerciale din cadrul America House, Bucharest Corporate Center, Floreasca Antonache, Sudului Office Building si Hotel
Novotel (Victoriei Business Plaza) au adaugat aproximativ 10.000 mp la stocul de spatii comerciale moderne.
Ca urmare a lipsei de spatii comerciale stradale, numeroase vile situate in zona centrala a orasului au fost transformate in restaurante, cafenele si baruri.
CEREREA SI GRADUL DE OCUPARE
In ciuda cresterii rapide a stocului de spatii comerciale, exista inca un decalaj intre cerere si oferta, proprietarii aflandu-se pe pozitii avantajoase la negocierea contractelor de inchiriere. In semestrul 1 al anului 2006 cererea a fost reprezentata aproape exclusiv de extinderea comerciantilor deja existenti pe piata.
Bancile si retelele de magazine cu obiecte de uz casnic si-au continuat expansiunea agresiva in zonele rezidentiale secundare. Interesul comerciantilor s-a transferat de la zonele centrale catre cele secundare si chiar periferice din cauza lipsei acute de spatii in zonele centrale si a chiriilor mari solicitate, dar si in scopul valorificarii potentialului zonelor dens populate.
Suprafata medie solicitata de banci este de 100-200 mp, in timp ce retelele de magazine cu obiecte de uz casnic cauta 200-500 mp, cu exceptia lantului Media Galaxy, care prefera suprafetele de peste 2.000 mp.
Printre comerciantii activi pe piata s-au remarcat farmaciile si operatorii de telefonie mobila. Ca urmare a cresteri chiriilor si a lipsei de spatii comerciale de calitate, bancile au inceput sa cumpere astfel de spatii in detrimentul inchirierii, ceea ce a dus la cresterea presinii asupra ofertei existente de spatii stradale.
In prezent gradul de neocupare pentru spatiile comerciale stradale este sub 5%, datorita cereri crescute si ofertei limitate existente pe acest segment de piata.
Redactia BankNews.ro
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor
- RomInsolv lansează Evoloo, prima aplicație digitală de prevenire a insolvenței din România
- Generația Z din România rescrie regulile investițiilor: mai puțin imobiliare, mai mult piețe de capital
- Break-urile își mențin relevanța: aproape o cincime din vânzările online de mașini din Europa
- Stup, trei ani de sprijin pentru antreprenori: peste 800 de afaceri lansate în România
- Revolut Bank o numește pe Florina Moisei în rolul de Country Manager al sucursalei din Romania
- Majoritatea marilor investiții imobiliare în derulare sunt construite pe foste platforme industriale, multe orașe din țară oferind încă astfel de oportunități
- Reff & Asociatii | Deloitte Legal isi consolideaza echipa prin promovarea a 23 de avocati incepand din luna septembrie 2025
- EY România anunță șase noi directori în departamentul de Asistență Fiscală și Juridică și în cel de Audit și Servicii Conexe
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025