Mixul de chiriasi din centrele comerciale- in schimbare

Data publicarii: 28-06-2013 | Imobiliare

Zonele de food, entertainment si spatiile pentru copii- in extindere

 "Mixul de chiriasi din centrele comerciale din Romania se va schimba semnificativ in urmatorii ani, zona de entertainment (mai putin influentata de era internetului, comparativ cu magazinele de fashion, de exemplu) urmand sa aiba mult mai multa <<greutate>> in mentinerea traficului centrelor comerciale", a aratat Graham Kilbane, COO Argo Real Estate Opportunities Fund (ARGO). ARGO este unul dintre cei mai mari proprietari de parcuri de retail si centre comerciale din Romania. 

Conform estimarilor unui studiu realizat de ARGO, chiriasii din zona de food si entertainment (restaurante, fast-food-uri, cafenele, jocuri indoor etc), mai putin afectati de "epoca online", isi vor continua extinderea in anii viitori in centrele comerciale din Romania, atat ca numar, cat si ca suprafete, piata locala pe acest segment fiind oricum inca subdezvoltata fata de potential. De asemenea, cinematografele se vor inmulti in anii urmatori, iar amenajarea acestora va impune recalibrarea unor zone pentru a crea spatii suficient de largi pentru a oferi o experienta unica de petrecere a timpului liber. Astfel, se va compensa regresul altor categorii de retaileri, care nu vor reusi sa se adapteze erei comertului pe internet. "Unii retaileri stiu sa profite de oportunitatile mediului online si sa-si asigure sustinerea reciproca a celor doua componente (comertul online si, respectiv, cel real): avem exemple de retaileri de top la nivel mondial care inregistreaza un adevarat succes in acest sens. Sunt insa companii in cazul carora lucrurile nu vor evolua in mod favorabil sub acest aspect, aceasta nefiind o particularitate a Romaniei, ci o tendinta la nivel global”, a precizat Graham Kilbane. 

Zonele special amenajate pentru copii s-ar putea extinde semnificativ, la randul lor, in centrele comerciale, conform studiului ARGO. "Copiii din Romania au inca la dispozitie extrem de putine variante de distractie specifica, asa incat, in afara teatrelor pentru cei mici si a parcurilor (nici acestea prea multe), nu raman multe optiuni; mai mult, daca vorbim de spatiile indoor, atunci optiunile devin foarte reduse. Aici exista deci un potential de business, stimulat o data in plus de faptul ca din ce in ce mai multi parinti sunt de parere ca internetul este util pentru toata lumea, dar viata reala si socializarea au rostul lor pentru evolutia copiiilor”, a aratat Graham Kilbane. 

Dupa entertainment, food si spatiile pentru copii, in functie de locatia fiecarui centru comercial, pe locul urmator ca potential de extindere in viitor s-ar putea afla activitatile dedicate comunitatilor locale. Comparativ cu alte state europene, activitatea ONG-urilor si voluntariatul se afla inca la cote reduse in Romania, desi trendul este favorabil. "Cred ca centrele comerciale se vor implica din ce in ce mai mult in viata comunitatilor locale in mod regulat, atat prin activitati proprii, cat si in parteneriate cu alte institutii sau organizatii. De exemplu, ARGO a implementat in parcurile sale comerciale un program saptamanal de instruire gratuita a generatiei a treia in utilizarea calculatorului si a internetului si cred ca si alte centre comerciale ofera diferite oportunitati in acest sens”, a precizat Graham Kilbane.

Conversia cu succes a diferitelor spatii comerciale va depinde insa de evaluarea corecta a nevoilor fiecarei arii deservite de fiecare centru comercial, de mixul de chiriasi, precum si de capacitatea de a pastra treaz interesul publicului fata de noile optiuni. "Schimbarile nu sunt usoare si, mai mult, acestea inseamna parcurgerea doar a primei jumatati de drum: dupa ce au fost implementate, chiriasii si managementul centrului comercial au misiunea de a mentine atractia cumparatorilor si de a consolida business-ul”, a aratat Graham Kilbane.

Despre Argo Real Estate Opportunities Fund

Argo Real Estate Opportunities Fund (ARGO) este unul dintre cei mai mari proprietari de parcuri de retail si centre comerciale din Europa Centrala si de Sud- Est, detinand proiecte ce totalizeaza peste 340.000 mp GLA. ARGO este un fond inchis de investitii, orientat prioritar catre piata de retail. Fondul este administrat de Argo Group Limited (AGL), companie de asset management axata pe pietele emergente. AGL a fost fondata in anul 2000 si administreaza active in valoare de 400 milioane de dolari; compania are birouri in Marea Britanie, Cipru, Romania, Ucraina, Argentina si Singapore si, din 2008, este listata la Alternative Investment Market (AIM) din Londra.

In Romania, Argo Real Estate Opportunities Fund detine patru parcuri de retail: Shopping City Sibiu, Shopping CitySuceava,  Era Shopping Park Oradea si, respectiv, Era Shopping Park Iasi , cumuland o suprafata totala inchiriabila de 271.000 mp. Era Shopping Park este cel mai mare parc de retail din Oradea, avand  64.000 mp suprafata inchiriabila. Era Shopping Park Iasi este, de asemenea, cel mai mare retail parc din oras, cu 80.000 mp spatii de inchiriat(la finalizarea proiectului),. Shopping City Suceava are o suprafata inchiriabila de 47.000 mp, iar Shopping City Sibiu este cel mai mare parc de retail din portofoliul ARGO  si cel de-al treilea ca marime din Romania, cu peste 80.000 mp suprafata inchiriabila.


Ultimele stiri pe BankNews.ro: