Ce ascund bancile in contractele de credit
Data publicarii: 05-07-2013 | Finante-BanciBanci importante din Romania au inclus in contracte clauze speciale care spun ca, inainte de a ajunge in instanta, partile trebuie sa incerce sa rezolve conflictele pe cale amiabila.
Dupa ce s-au trezit cu mii de procese pe rol in urma modificarilor succesive ale legislatiei, bancherii din Romania au inceput sa puna pret pe metodele alternative de rezolvare a conflictelor cu clientii, arata o analiza Capital. La nivelul Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), au avut loc mai multe discutii in sensul promovarii acestor tehnici, iar Asociatia are si un corp destul de solid de specialisti in mediere, format din fosti bancheri si specialisti in drept. Mai mult, se pare ca ARB a facut si o recomandare bancilor pentru a include in contractele de credit clauze speciale care sa sprijine metodele alternative de rezolvare a eventualelor conflicte. Capital a intrebat cele mai mari banci din Romania daca au facut acest pas. CEC Bank nu are probleme semnificative cu procesele, insa a introdus clauze speciale pentru mediere, inca din 2010, dupa cum ne informeaza reprezentantii bancii. In aceeasi situatie se afla si Unicredit Tiriac, care spune insa ca a introdus recent astfel de prevederi contractuale. O clauza speciala in acest sens are Volksbank, una dintre bancile afectate serios de procese. Pe de alta parte, Raif-feisen, BRD si Bancpost au aratat ca, desi sustin caile alternative, nu au clauze dedicate si nici nu intentioneaza sa le introduca in viitorul apropiat. O situatie speciala o intalnim la BCR, cea mai mare banca din Romania si una dintre institutiile de credit care s-au confruntat cu sute de procese. Banca are o clauza generala care include posibilitatea de a te adresa mediatorilor, insa precizeaza in mod explicit ca aceasta "nu aduce atingere dreptului clientului de a initia actiuni in justitie impotriva BCR".
Acces ingreunat
Clauzele privind medierea au forme aproape identice la bancile care le aplica. Desi pot constitui un avantaj pentru client, avand in vedere ca ambele parti pot activa respectiva clauza, precizarile pot fi interpretate si ca o masura in plus de protectie pentru banci. In cazul CEC, clauza suna astfel: "Litigiile si neintelegerile de orice fel privind incheierea, derularea, executarea si modificarea contractului vor fi solutionate de parti pe cale amiabila... iar daca nu se ajunge la un acord amiabil, agreat de ambele parti, acestea convin solutionarea definitiva a divergentelor pe cale judecatoreasca". In interpretarea specialistilor contactati de Capital, aceasta prevedere inseamna inclusiv faptul ca actiunea judecatoreasca nu poate incepe pana nu sunt parcursi pasii specifici unei rezolvari amiabile. "Da, consecinta neparcurgerii unei asemenea proceduri (de rezolvare amiabila, n.red.) o reprezinta respingerea actiunii ca fiind inadmisibila sau prematura. Legea permite partilor sa stabileasca obligatia parcurgerii anumitor pasi inainte de a sesiza instanta. Partile stabilesc prin contract o procedura prealabila obligatorie", explica un avocat specia-lizat in drept bancar. Mentionam ca atat CEC Bank, cat si Unicredit sustin ca aceasta clauza nu intarzie in niciun fel accesul la justitie. Pe de alta parte, Volksbank admite ca trebuie parcursi pasii respectivi.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- TBI Bank urmează să fie achiziționată de Advent International
- Revolut a publicat raportul anual pentru 2024
- Încurajați de performanța în creștere a pieței hoteliere din București, investitorii vor construi circa 1.000 de camere de hotel noi până în 2027
- BT: Finantare pentru Simtel pentru finalizarea unui parc fotovoltaic in Giurgiu
- UNSICAR: Checklist de siguranță în vacanța de Paște
- Studiu EY România: Românii prioritizează calitatea și reducerile pentru Sărbătorile de Paște 2025
- #DreptulLaBanking: Protejează-ți datele financiare de Paște
- Studiu EY: Listările publice globale în T1 2025: între provocări și incertitudini
- Divizia de Property Management a Colliers preia administrarea cladirii de birouri Victoria Center
- Piața centrelor de date din România este în etapa gain momentum
- Salt Bank aniversează un an de la lansare cu un nou record: peste 500.000 de clienți
- Studiu EY: Companiile se vor confrunta cu schimbări majore ale politicilor fiscale și comerciale la nivel global
- Skanska a semnat vanzarea cladirii de birouri Equilibrium 1 catre fondul de investitii Gordiusz Private Equity
- EY-Parthenon a asistat acționarii Forza Rossa și British Motors în vânzarea dealerilor auto Ferrari și Aston Martin în România
- Colliers: Oferta redusă și creșterea chiriilor îngreunează accesul la spații moderne de birouri