Romanii invata sa devina marca inregistrata
Data publicarii: 09-11-2006
Au mai ramas mai putin de doua luni pana ce piata romaneasca o sa se confrunte cu o avalansa de firme europene, titreaza Curierul National. Astfel, ne asigura reprezentantii Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci, societatile economice autohtone ar trebui sa-si protejeze cat mai bine numele - si nu numai. Potrivit OSIM, inregistrarea marcilor confera titularului dreptul exclusiv de folosinta si, totodata, ii confera siguranta ca marca sa este protejata impotriva contrafacerii si imitarii frauduloase.
Marca este un element esential al strategiei firmelor; ea face distinctia dintre produsele si serviciile firmei si cele ale concurentei. Pentru consumator, marca reprezinta cel mai comod mijloc de a recunoaste rapid o categorie de produse si servicii care i-a fost recomandata sau pe care experienta l-a determinat sa o prefere altor produse sau servicii de aceeasi natura.
Pentru intreprindere, marca reprezinta un mijloc de a cuceri si a pastra o clientela. Tarifele pentru inregistrarea unei marci difera de la caz la caz. "Cel mai mic tarif la inregistrare este de 260.000 lei, tariful maximal situandu-se la 75 de milioane de lei. Tarifele difera in functie de marimea si culoarea marcii, pana la serviciile conexe inregistrate", ne-a spus Stefan Cocos, reprezentantul Departamentului Marci din cadrul OSIM. Tarifele asigura valabilitatea marcii pentru 10 ani. Solicitarile pentru inregistrarea marcii sunt in continua crestere.
"Daca in anii '90 media cererilor de inregistrari era de aproximativ 3.000 pe an, in primele 9 luni ale acestui an am ajuns sa avem un numar de 24.776 de solicitari si speram ca pana la sfarsitul anului sa atingem 30.000 de cereri", a adaugat Cocos. De mentionat ca orice persoana fizica sau juridica poate inregistra o marca. Pot fi inregistrate ca marci cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si, in special, forma produsului sau a ambalajului sau combinatii de culori, precum si orice combinatii ale acestor semne.
Marcile pot fi individuale cand se folosesc de o singura firma, colective sau de certificare. Astfel, marca colectiva serveste la deosebirea produselor sau serviciilor membrilor unei asociatii de produsele sau serviciile apartinand altor persoane.
Marca de certificare indica faptul ca produsele sau serviciile pentru care este utilizata sunt certificate de titularul marcii in ceea ce priveste calitatea, materialul, modul de fabricatie a produselor sau de prestare a serviciilor, precizia, ori alte caracteristici.
De asemenea, inregistrarea marcii confera titularului un drept de folosire exclusiva a marcii pentru produsele si/sau serviciile pentru care s-a efectuat inregistrarea, pe un termen de 10 ani de la data constituirii depozitului, precum si dreptul de a interzice tertilor folosirea marcii sau imitarea sa frauduloasa.
La cererea titularului, inregistrarea unei marci poate fi reinnoita la implinirea fiecarui termen de protectie de 10 ani. Potentialii amatori trebuie sa stie, de altfel, ca nu orice marca poate fi inregistrata. Sunt excluse de la protectie si nu pot fi inregistrate marcile lipsite de caracter distinctiv, cele compuse exclusiv din semne sau indicatii devenite uzuale in limbajul curent sau in practicile comerciale loiale si constante; marcile care sunt de natura sa induca publicul in eroare, care sunt contrare ordinii publice sau bunelor moravuri; marcile care contin, fara consimtamantul titularului, imaginea sau numele patronimic al unei persoane care se bucura de renume in Romania etc.
Pentru inregistrarea unei marci este necesar sa se depuna la OSIM o cerere de inregistrare pe un formular tip, in limba romana.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu EY : liderii fiscali recurg la AI pentru a consolida gestiunea taxelor pe fondul aparitiei de noi riscuri
- Consumer Index Romania 2025: Romanii resimt presiunea inflatiei si devin mai prudenti in consum
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday