Deloitte: Comisia Europeana cere Romaniei sa modifice procedura de rambursare TVA

Data publicarii: 27-09-2013 | Finante-Banci

Romania incalca din nou obligatiile comunitare

In data de 26 septembrie 2013 Comisia Europeana a publicat pachetul lunar de decizii privind incalcarea obligatiilor comunitare (procedurile de infringement). Aceste decizii au scopul de a asigura aplicarea corecta a legislatiei UE in beneficiul cetatenilor si al companiilor. 

Comisia Europeana solicita Romaniei sa modifice procedura de rambursare TVA, atragand atentia asupra faptului ca aproape toate cererile de rambursare de TVA din Romania sunt rezolvate cu intarzieri nejustificate, uneori depasind chiar si 180 de zile. Comisia puncteaza ca aceasta procedura nu este in concordanta cu regulile Uniunii Europene care prevad ca TVA ar trebui rambursata rapid pentru a nu reprezenta o povara pentru contribuabili. Chiar daca statele membre au o anumita libertate in stabilirea conditiilor de rambursare, Comisia considera ca firmele din Romania suporta povara TVA un timp prea indelungat. Desi normele Uniunii Europene nu prevad un termen de rambursare a TVA, cele mai multe state membre au implementat termenul de 45 de zile.

In consecinta, Comisia solicita Romaniei o opinie argumentata in legatura cu intarzierile la rambursarea de TVA. Aceasta este faza a doua a procedurii de infringement. Daca Romania nu va oferi un raspuns concludent in termen de doua luni, Comisia se poate adresa Curtii Europene de Justitie pentru a remedia situatia. In cazul in care decizia Curtii Europene de Justitie este nefavorabila Romaniei putem suferi penalitati financiare. In practica, in 95% dintre cazuri, statele membre s-au conformat inainte de a ajunge in fata Curtii. 

Legislatia de TVA din Romania prevede ca cererile de rambursare de TVA trebuie rezolvate in termen de 45 de zile. In realitate, contribuabilii asteapta cateva luni pana la un an sau mai mult. 

Aceasta schimbare de legislatie nu este una simpla, care se poate face rapid, fiind vorba despre modificarea  intregului sistem de rambursare, a procedurii interne a ANAF si, deloc de neglijat a practicii si mentalitatii inspectorilor fiscali. Va fi dificil de gestionat sistemul de rambursare si datorita presiunii asupra bugetului de stat.

Intarzierea rambursarilor afecteaza toti contribuabilii la o scara mai mica sau mai mare, insa impactul major intervine in cazul investitiilor. In aceste cazuri, firmele trebuie sa finanteze 24% din totalul investitiei pentru o perioada de pana la un an sau chiar mai mult. Pentru a putea finanta aceasta taxa, majoritatea companiilor apeleaza la imprumuturi bancare insotite de dobanzi si comisioane. Prin urmare, chiar daca TVA nu reprezinta un cost pentru companii, din cauza intarzierii la rambursare, aceasta atrage costuri de finantare deloc de neglijat care nu sunt suportate de autoritati, ci de contribuabili.

"Pe de alta parte este stiut, desi nu recunoscut oficial, faptul ca statul roman se finanteaza prin aceste intarzieri la rambursare. Argumentele aduse de autoritati pentru legitimarea intarzierilor sunt nejustificate. Printre acestea se numara solicitarea dosarului preturilor de transfer (desi acesta nu are nicio legatura cu rambursarea TVA), necesitatea efectuarii de controale incrucisate, lipsa de personal etc. " sustine Pieter Wessel, Partener Deloitte.

Pentru intarzierea rambursarii, contribuabilii romani au dreptul la dobanda, dar si procedura de solicitare a dobanzii este nejustificat de lunga, aceasta obtinandu-se in majoritatea cazurilor doar in instanta.

Este clar ca si modul in care se desfasoara activitatea de inspectie fiscala, alaturi de costurile pe care aceasta le atrage, ii descurajeaza pe investitorii straini sa investeasca in Romania.

"Inceperea acestei masuri din procedura de infrigement este o veste foarte buna pentru ca o schimbare in bine va exista cu siguranta. Ramane de vazut daca statul roman va decide sa respecte incepand de acum unul din principalele principii ale TVA-ului comunitar sau doar va pretinde ca o face pana la finalizarea procedurii de infringement si decizia Curtii Europe de Justitie." adauga Pieter Wessel, Partener Deloitte.

Numele Deloitte se refera la organizatia Deloitte Touche Tohmatsu Limited, o companie cu raspundere limitata din Marea Britanie, la firmele membre ale acesteia, in cadrul careia fiecare firma membra este o persoana juridica independenta. Pentru o descriere amanuntita a structurii legale a Deloitte Touche Tohmatsu Limited si a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.

Deloitte furnizeaza servicii clientilor din sectorul public si privat in urmatoarele domenii profesionale - audit, taxe, consultanta, consultanta financiara - deservind numeroase industrii. Prin intermediul retelei sale globale de firme membre, care activeaza in peste 150 de tari, Deloitte pune la dispozitia clientilor sai resursele internationale precum si priceperea locala pentru a-i ajuta sa exceleze indiferent de locul in care acestia isi desfasoara activitatea. Obiectivul celor 200 000 de profesionisti din Deloitte este acela de a deveni un standard de excelenta.


© 2013 Deloitte Romania


Ultimele stiri pe BankNews.ro: