Cum poti sa-ti iei inapoi BANII dati bancilor pe comisioane ABUZIVE

Data publicarii: 27-09-2013 | Finante-Banci

Incepand cu 1 octombrie, romanii care au credite la banci isi pot recupera banii platiti ani de zile pe comisioanele abuzive. Si pana acum clientii au castigat sute de procese individuale intentate bancilor, de-acum inainte lucrurile vor merge mult mai usor.

Intrarea in vigoare de la 1 octombrie a unui articol etern-amanat din Codul de procedura civila va permite Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) si asociatiilor de protectie a consumatorilor sa denunte in instanta clauzele abuzive si sa le elimine din toate contractele de credit bancare.

Pana acum fiecare client defavorizat de clauzele abuzive era nevoit sa suporte costurile unui proces ca sa-si recupereze banii retinuti in mod abuziv de banci, insa de acum recuperarea se poate rezolva la nivel colectiv. BNR se asteapta ca bancile sa piarda circa 1 miliard de euro, per total, iar bancherii vorbesc de o suma mult mai mare.

Romanii care au platit comisioane de risc, de administrare sau de alt tip, considerate abuzive de organismele europene de reglementare, se pot adresa Protectiei Consumatorilor si constitui ca parte civila in procesele colective impotriva bancilor, spun specialistii in drept.

Din momentul in care instantele de judecata vor da castig de cauza pe o anumita solutie referitoare la clauzele abuzive, aceasta decizie isi va face efectul in toate procesele similare, deci timpul de rezolvare a unui litigiu si de recuperare a banilor va fi mult mai rapid.

Procesele se vor judeca doar la instantele superioare sau specializate

Potrivit unei proceduri care se regaseste in scrisoarea de intentie transmisa de Guvern la FMI, procesele referitoare la denuntarea clauzelor abuzive vor fi judecate doar la nivelul instantelor superioare sau de o instanta specializata unica, iar judecatorii vor fi "instruiti" pentru aplicarea "armonizata" a legii.

La finele lunii iulie, seful misiunii FMI in Romania, Andrea Schaechter, a declarat, la Bucuresti, ca masura prin care clauzele abuzive ale creditelor bancare ar urma sa fie denuntate in instanta si eliminate din contracte poate submina sistemul financiar, afectand milioane de deponenti, astfel ca trebuie gasit un echilibru intre protectia debitorilor si stabilitatea sectorului.

Guvernul a aprobat recent infiintarea unui tribunal comercial in Bucuresti, care se va ocupa de litigiile din mediul de afaceri, cum ar fi cele privind insolventa si concurenta neloiala, urmarindu-se judecarea cu celeritate a cauzelor in domenii sensibile.  

Secretarul de stat in Ministerul Justitiei Florin Motiu declara ca Inalta Curte de Casatie si Justitie nu doreste sa preia procesele colective privind clauzele abuzive din contractele de credit, iar o solutie ar putea fi Tribunalul Comercial. La acel moment, oficialul Ministerului Justitiei nu excludea o noua amanare a legiferarii.

Care sunt clauzele abuzive

Clauzele abuzive din contractele de credit vizeaza in cele mai multe dintre cazuri comisioanele percepute de banca. Fie ca este vorba de comisionul de risc, sau cel de administrare, ele sunt percepute in mod abuziv, potrivit Business24.ro. 

"Comisionul de risc este rezultatul unor clauze abuzive. Banca spune ca trebuie acoperit portofoliul de clienti neperformanti. Cand iei un credit, oferi bancii mai multe garantii: imobiliare, asigurari etc. In plus, platesti si comision de risc. Este vorba de un cost eventual, nu cert. Poate ajunge si la 4% din credit pe an. Bancile il incaseaza lunar, dar nu il returneaza in momentul in care se finalizeaza contractul", a explicat avocatul Carmen Cretu, colaborator al C.A Coltuc. 

Dupa intrarea in vigoare a OUG 50/2010, acest comision s-a schimbat in comision de administrare. In plus, in contractele de credit banca include clauze care ii permit sa modifice contractele fara acordul clientului.

"Clauze de genul: 'Banca isi rezerva dreptul de a modifica dobanda' sau 'dobanda curenta poate fi modificata unilateral de catre banca' sunt abuzive, pentru ca permit bancii sa efectueze modificari in contract, fara a exista o discutie sau o negociere intre cele doua parti", a spus avocatul Eliza Petrov, colaborator al C.A Coltuc.

Guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, a declarat in urma cu o luna ca clauzele abuzive reclamate de debitorii bancilor sunt cuprinse in contracte pe care clientii le-au semnat si pe care trebuie sa si le asume, aratand totodata ca atat stabilitatea sistemului financiar-bancar, cat si deponentii trebuie protejati.

Oficialul BNR a aratat ca in cazul unor pierderi semnificative din actiuni colective pe clauze abuzive vor fi afectate resursele viitoare ale bancilor, iar bancile vor scumpi acele tipuri de credit pentru care au fost penalizate, intrucat vor internaliza in cost riscul unei pierderi.

Sunt 3.000 de procese pe rol. Ce banci se tem cel mai tare

In Romania, exista pe rol peste 3.000 de dosare in care clientii au dat in judecata bancile in temeiul legii 193/2000. Pana in prezent, desi clientii au obtinut cele mai multe decizii favorabile de la instante, pierderi au fost si de o parte, si de cealalta a baricadei.

La nivel national exista sapte banci care au pe rol procese intentate de clienti. Cele mai multe procese au fost deschise impotriva Volksbank, scrie Business24.ro In peste 90% dintre aceste dosare, instantele au dat castig de cauza clientilor, a explicat avocatul Carmen Cretu.


O alta banca "cu probleme" este BCR, insa in cazul acestei banci doar 75% dintre procese sunt castigate de clienti. "BCR are contracte oarecum mai pe intelesul clientilor", a adaugat avocatul.

Peste 6.000 de romani au reclamat bancile la ANPC in 2013. Motivele reclamatiilor

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a sanctionat 441 filiale de banci si IFN-uri in perioada 1 ianuarie 2012 - 31 august 2013, aplicand 424 amenzi in valoare de 3,64 milioane lei.

Printre amenzile mari acordate de ANPC se numara o sanctiune in valoare de 40.000 lei acordata in Bucuresti pentru nerespectarea prevederilor OUG 50 privind contractele de credit pentru consumatori si alta in valoare de 30.000 lei pentru practici comerciale inselatoare, acordata de Comisariatul Regional pentru Protectia Consumatorilor (CRPC) Oltenia.

Potrivit reprezentantilor institutiei, ANPC a primit 6.084 de reclamatii despre banci si IFN-uri. Printre cele mai frecvente aspecte reclamate au fost:

  • - nerespectarea clauzelor contractuale;
  • - neinscrierea in contractul de credit a tuturor comisioanelor;
  • - redactarea contractelor intr-o forma necorespunzatoare;
  • - existenta clauzelor abuzive;
  • - perceperea de comision de risc;
  • - modificare data de plata scadenta;
  • - marire rata lunara de credit;

Din totalul reclamatiilor ce vizau bancile si institutiile financiare nebancare inregistrate in perioada 2012-31 august 2013, aproximativ 40% dintre acestea s-au dovedit intemeiate in urma cercetarii documentelor si la operatorul economic controlat, precizeaza ANPC.

Sursa: Realitatea.net

Ultimele stiri pe BankNews.ro: