Arta manipularii clientilor
Data publicarii: Astazi, 13-11-2006
Nu doar supermagazinele, ci si comerciantii on-line mizeaza pe "spiritul de turma" al cumparatorului, titreaza Evenimentul Zilei. O vizita intr-un supermarket nu ar parea un exercitiu al razboiului psihologic - dar asta este, de fapt. Vanzatorii stiu prea bine ca daca umplu magazinul cu miros de paine calda ii vor face intotdeauna pe cumparatori sa le fie foame si ii vor determina sa incarce in carucioare mai multa mancare decat intentionau initial.
Depozitarea produselor scumpe la nivelul ochilor asigura la vanzarea acestora mai rapid decat a celor mai ieftine, dar mai putin vizibile. In prezent, cercetatorii analizeaza cum "inteligenta de grup" poate influenta ceea ce cumpara oamenii, noteaza revista "The Economist".
Produsele tentante, scoase in fata
Zeeshanul-Hassan Usmani, specialist in computere in cadrul Universitatii Princeton, a prezentat un nou mod de a spori impulsul de cumparare, speculand acest fenomen.
Supermarketurile ii incurajeaza deja pe cumparatori sa achizitioneze lucruri despre care nu si-au dat seama ca le doreau. De exemplu, prin plasarea unor alimente de zi cu zi, cum ar fi laptele sau ouale, in spatele magazinului, ii determina pe acestia sa treaca printre rafturile cu produse tentante pana ajung la acestea.
Usmani a explicat aceasta tendinta de a cumpara mai mult decat este nevoie motivand instinctul de turma. Ideea este ca, daca un anumit produs este vazut ca fiind unul popular, este foarte posibil ca acesta sa fie achizitionat de cumparatori. Marea provocare o constituie o informare constanta a clientilor in legatura cu ceea ce cumpara ceilalti.
Un alt studiu recent, realizat in cadrul Universitatii Columbia din New York, a pornit de la ideea crearii unei piete artificiale de melodii in care 14.000 de oameni au descarcat cantece necunoscute anterior.
Cercetatorii au descoperit ca atunci cand oamenii pot vedea cantecele clasificate in functie de numarul de descarcari, ei urmeaza "turma". In cazul in care melodiile nu au fost clasificate in ordine, dar numarul descarcarilor era afisat, efectul influentei sociale functiona, dar la o scara mai mica. Oamenii urmeaza turma atunci cand le este usor sa faca acest lucru.
Vanzari dupa topul popularitatii
In Japonia, un lant de magazine denumit RanKing RanQueen comanda produsele pe care le comercializeaza in functie de cifrele vanzarilor pe departamente si de cifrele furnizate de companiile de cercetare a pietei. Aceste magazine vand numai cele mai populare bunuri de consum ale fiecarei categorii de produse, iar clasamentele sunt actualizate saptamanal.
Psihologia care functioneaza in magazinele reale este la fel de puternica si pe internet. Vanzatorii cu amanuntul ai comertului electronic, cum ar fi site-ul Amazon, isi informeaza cumparatorii in legatura cu produsele cele mai populare printre consumatorii cu aceleasi gusturi. Chiar in intimitatea casei tale poti face parte din "turma".
TRUCURI GI - TECH
Pacaliti de "caruciorul inteligent"
O alta metoda este introducerea in supermarket a "caruciorului inteligent", care comunica direct cu un computer central.
In timp ce clientul se deplaseaza printre rafturile cu produse, un ecran de pe raft ii spune cati oameni din magazin au ales un anume produs.
Daca numarul este mare, este foarte probabil ca omul vizat sa aleaga acelasi produs. Clientii sunt satisfacuti stiind ca au cumparat produsul "potrivit", pentru ca acesta este produsul pe care si ceilalti l-au cumparat.
Usmani sustine ca atat lantul de supermarketuri Wal-Mart din SUA, cat si Tesco, din Marea Britanie, sunt interesate de proiectul sau, iar testarea acestei metode va avea loc la inceputul primaverii.
Citeste tot articolul in Evenimentul Zilei
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday