Cum faci imagine din alfabet
Data publicarii: 16-11-2006
"Uneori un text inseamna ceva prin insesi literele care il compun, nefiind un obiect ce trebuie citit, ci unul care trebuie privit", este de parere Dan Reynolds, editor/designer de litere la Linotype. Care sint insa fonturile care au acum cea mai mare priza? "In special pentru prezentare, fonturi ca Fette Fraktur se folosesc pentru titluri de moda veche si reclama la bere. Stilul Wilhelm Klingspor Gotisch apare pe multe sticle de vin. Linotext si Old English sint optiuni favorite pentru certificate. Toate acestea pot fi intilnite pe tatuaje peste tot in lume", exemplifica Reynolds.
Heavy metal in ziare
Tot stilurile gotice au prins foarte bine si in ziare. La fel cum sint apreciate si de trupele de heavy metal. "Cultura pop este mai prinsa de stilul gotic decit a fost vreodata, exemplele mergind de la numele ziarelor (ca The New York Times) pina la logourile trupelor de heavy metal ( la Motrhead) si reclame la incaltaminte sport (nu trebuie sa ne uitam mai departe de recenta campanie publicitara globala a celor de la Reebok, intitulata I am)", mai spune designerul de la Linotype.
De unde au pornit fonturile
Geografic vorbind, tiparirea cu linotipuri isi trage originile dintr-un mic oras din Germania numit Mainz, inventatorul lor fiind Johannes Gutenberg. La inceput, multe specimene de tipar aratau ca niste coli uriase pe care un turnator de linotipuri isi expunea paragrafe tiparite cu propriile corpuri de litera la dimensiuni diverse - aproape ca un poster. Treptat au aparut si primele tipuri de litere turnate in plumb, care au fost gotice. De altfel, stilul gotic a ramas extrem de popular printre nemti pina in secolul al XX-lea; incit pina la 1900 majoritatea textelor erau tiparite cu caractere gotice. Abia o data cu era postbelica acest stil a disparut din filonul principal al media germane.
In momentul de fata insa, caracterele gotice au revenit, dar sub alte denumiri. "Cel mai remarcabil este faptul ca multe dintre formele de tipar utilizate in stilul gotic sint din nou la dispozitia designerilor in format digital. De exemplu, designul gotic al lui Caslon este cunoscut astazi sub numele de Old English. Linotipurile de la celebra turnatorie din secolul 17, Johann Erasmus Luther, au stat la baza linotipului Luthersche Fraktur. Wittenberger Fraktur are la baza fracturi folosite in Wittenberg in secolele 17 si 18. Fette Gotisch (aldin gotic) si Fette Fraktur sint amindoua interpretari directe ale literelor de tipar care erau extrem de populare in Germania in secolul 19", mai spune Reynolds.
In ultimele doua decenii goticul a avut parte de o revitalizare in ceea ce priveste popularitatea in randul designerilor, in special in America de Nord. Alta este situatia in Europa Centrala, unde popularitatea sa nu este la fel ca in Statele Unite. Revolutia digitala a democratizat stilul gotic: acum oricine isi poate crea propriul stil gotic!
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online
- Copiii intră în vacanță, hackerii nu - Sfaturi ARB pentru siguranța online în familie
- Studiu EY: Trei din patru departamente juridice își perfecționează strategiile de tehnologie și date, dar numai 25% prioritizează GenAI
- Alegerile prezidențiale aduc calm pe piețele financiare: leul rămâne stabil, investitorii mizează pe continuitate
- Studiu EY: Consumatorii caută forme de divertisment locale și live în contextul incertitudinii globale, însă tehnologia rămâne un element esențial