Cum faci imagine din alfabet
Data publicarii: 16-11-2006
Dan Reynolds, designer de litere, explica rolul linotipurilor in branding, titreaza Cotidianul. El vorbeste saptamina viitoare la BrandCamp, in Bucuresti. Fie ca sint insirate regulat pe geamul unui magazin sau "fac cu ochiul" consumatorilor compunind marca unei beri, literele sau, mai bine spus, fonturile spun uneori poate la fel de multe ca si cuvintul in sine. De aceea, alegerea unui corp de litera este un pas extrem de important in branding. S-a ajuns chiar la situatia in care stilurile utilizate pentru marcile de bere sa mearga foarte bine si pe corpurile celor care doresc sa se tatueze.
"Uneori un text inseamna ceva prin insesi literele care il compun, nefiind un obiect ce trebuie citit, ci unul care trebuie privit", este de parere Dan Reynolds, editor/designer de litere la Linotype. Care sint insa fonturile care au acum cea mai mare priza? "In special pentru prezentare, fonturi ca Fette Fraktur se folosesc pentru titluri de moda veche si reclama la bere. Stilul Wilhelm Klingspor Gotisch™ apare pe multe sticle de vin. Linotext si Old English sint optiuni favorite pentru certificate. Toate acestea pot fi intilnite pe tatuaje peste tot in lume", exemplifica Reynolds.
Heavy metal in ziare
Tot stilurile gotice au prins foarte bine si in ziare. La fel cum sint apreciate si de trupele de heavy metal. "Cultura pop este mai prinsa de stilul gotic decit a fost vreodata, exemplele mergind de la numele ziarelor (ca «The New York Times») pina la logourile trupelor de heavy metal (à la Motörhead) si reclame la incaltaminte sport (nu trebuie sa ne uitam mai departe de recenta campanie publicitara globala a celor de la Reebok, intitulata «I am»)", mai spune designerul de la Linotype.
De unde au pornit fonturile
Geografic vorbind, tiparirea cu linotipuri isi trage originile dintr-un mic oras din Germania numit Mainz, inventatorul lor fiind Johannes Gutenberg. La inceput, multe specimene de tipar aratau ca niste coli uriase pe care un turnator de linotipuri isi expunea paragrafe tiparite cu propriile corpuri de litera la dimensiuni diverse - aproape ca un poster. Treptat au aparut si primele tipuri de litere turnate in plumb, care au fost gotice. De altfel, stilul gotic a ramas extrem de popular printre nemti pina in secolul al XX-lea; incit pina la 1900 majoritatea textelor erau tiparite cu caractere gotice. Abia o data cu era postbelica acest stil a disparut din filonul principal al media germane.
In momentul de fata insa, caracterele gotice au revenit, dar sub alte denumiri. "Cel mai remarcabil este faptul ca multe dintre formele de tipar utilizate in stilul gotic sint din nou la dispozitia designerilor in format digital. De exemplu, designul gotic al lui Caslon este cunoscut astazi sub numele de Old English. Linotipurile de la celebra turnatorie din secolul 17, Johann Erasmus Luther, au stat la baza linotipului Luthersche Fraktur. Wittenberger Fraktur are la baza fracturi folosite in Wittenberg in secolele 17 si 18. Fette Gotisch (aldin gotic) si Fette Fraktur sint amindoua interpretari directe ale literelor de tipar care erau extrem de populare in Germania in secolul 19", mai spune Reynolds.
In ultimele doua decenii goticul a avut parte de o revitalizare in ceea ce priveste popularitatea in randul designerilor, in special in America de Nord. Alta este situatia in Europa Centrala, unde popularitatea sa nu este la fel ca in Statele Unite. Revolutia digitala a democratizat stilul gotic: acum oricine isi poate crea propriul stil gotic!
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză