ANPC a castigat un proces cu OTP Bank pe clauze abuzive
Data publicarii: 10-02-2016 | EconomieAutoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a castigat un proces colectiv impotriva OTP Bank, in care clientii bancii reclamau clauze abuzive in contractele a doua tipuri de credite, a declarat pentru AGERPRES directorul general al ANPC, Paul Anghel, precizand ca decizia este definitiva.
"În data de 15 ianuarie 2014 a fost încheiat un proces verbal de către Comisariatul regional pentru protecția consumatorilor și de către ANPC versus OTP Bank România SA. În proces era vorba de cinci reclamații, ale unui număr de a cinci petenți, care reclamau clauze abuzive în contractele lor încheiate cu OTP Bank. Era vorba de două tipuri de contracte, unul pentru credite de nevoi personale garantat cu ipotecă și un tip de contract pentru un credit ipotecar. Decizia este definitivă și a fost dată în data astăzi (10 februarie 2016 n.r)", a spus Paul Anghel.
Potrivit directorului general al ANPC, acesta este primul proces câștigat de instituție de la modificarea Legii 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori.
Paul Anghel a precizat că nu se restituie și sumele încasate fără temei legal, menționând că aceasta este hotărârea judecătorească. Pentru restituirea sumelor consumatorii trebuie să meargă pe cale separată în instanță.
Potrivit ANPC, procesul-verbal de constatare a avut la baza analizarea contractelor de credit de nevoi personale garantate cu ipotecă, ocazie cu care s-a constatat că unele clauze contractuale sunt abuzive. Astfel, în contractul de credit la articolul 5.2 este prevăzut că dobânda este variabilă în conformitate cu politica băncii. Dobânda poate fi modificată în mod unilateral de către bancă, luând în considerare valoarea dobânzii de referință pentru fiecare valută (ex EURIBOR (EUR)/LIBOR (CHF)/RUBOR (RON), etc) fără a exista consimțământul clientului. Noul procent de dobândă se va aplica la soldul creditului rămas de rambursat începând cu data de aplicare stabilită de bancă. Modificarea dobânzii va duce la recalcularea dobânzii datorate.
De asemenea, la articolul 5.3 se prevede că noul procent de dobânda va fi comunicat împrumutatului prin intermediul unei scrisori simple sau extras de cont trimis la adresa de corespondență specificată de acesta sau prin afișare la sediile unităților bancare. Clientul consimte această metodă de notificare suficientă, nefiind necesară încheierea unui act adițional la prezentul contract de credit în acest sens renunțând la orice eventuală plângere/opoziție/contestație ulterioară.
ANPC menționează că s-a procedat la verificarea contractelor de credit imobiliare, ocazie cu care s-a constatat că următoarele clauze contractuale sunt abuzive: articolul 6.1 din contract prevede: "Pentru creditul acordat, Clientul datorează și va plăti băncii o rată de dobândă revizuibilă în conformitate cu politica băncii" iar la art 6.2 este prevăzut: "Banca își rezervă dreptul să revizuiască periodic dobânda în funcție de evoluția indicatorilor de referință pentru fiecare valută Euribor pentru euro, Libor pentru CHF, Bubor pentru Ron''.
De asemenea, un alt articol preciza că noul procent de dobânda va fi comunicat împrumutatului prin intermediul unei scrisori simple la adresa de corespondență specificată de client. Clientul consimte această metoda de notificare suficientă, în acest sens renunțând la orice eventuală plângere/opoziție/contestație ulterioară.
ANPC precizează că în data de 29 iulie 2015 instanța de judecată a admis cererea de chemare în judecată față de clauzele prinse în procesul-verbal și a aplicat sancțiunea amenzii în cuantum de 700 de lei, însă a respins capătul de cerere privind restituirea sumelor de bani către consumatori încasate în mod abuziv.
În prezent, ANPC are pe rolul instanțelor de judecată 43 de dosare având ca obiect constatare de clauze abuzive.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall
- Genesis Property: Aproape 70% dintre tinerii Gen Z au nevoie sa lucreze cel putin 3 zile pe saptamana de la birou pentru a fi productivi si a colabora eficient cu echipa
- 21 de companii românești premiate în programul Deloitte „Best Managed Companies”
- EY România: Anul 2024 stă sub semnul creșterii poverii fiscale pentru toți contribuabilii români
- Studiu Deloitte 2024: impactul riscurilor cibernetice, reglementărilor de mediu și creșterii dobânzilor asupra pieței Imobiliare