Importurile ieftine din Asia vor fi limitate din ianuarie
Data publicarii: 12-12-2006Obiectivul Comunitatii Europene in domeniul instrumentelor de aparare comerciala este ca, prin masuri antidumping, antisubventie si compensatorii, sa remedieze distorsiunile pietei UE generate de practicile neloiale generate de tari terte, cum sunt dumpingul si subventiile, iar prin masuri de salvgardare sa remedieze deteriorarea serioasa a situatiei producatorilor comunitari ca rezultat al cresterii imprevizibile, masive si bruste a importurilor.
La 30 iunie 2006, UE avea in vigoare un numar de 133 masuri antidumping, 12 masuri antisubventie si compensatorii si o masura de salvgardare. De asemenea, pentru un numar de produse originare din 15 tari, existau angajamente de pret (undertakings), iar 86 de investigatii de aparare comerciala erau in curs de desfasurare.
133 de masuri antidumping
Una dintre masurile de aparare comerciala valabila in statele UE este cea impotriva dumpingului, care vizeaza importul din state terte comunitatii europene. Dumpingul trebuie sa fie delimitat de practicile simple ale vanzarilor la preturi mici rezultate din costuri reduse sau productivitati mai ridicate. In acest sens, criteriul cheie nu este relatia dintre pretul produsului exportat si pretul acestuia de pe piata tarii importatoare, ci relatia intre pretul produsului exportat si valoarea lui normala. Astfel, un produs este considerat a face obiectul unui dumping daca pretul sau de export, in Comunitate, este mai mic decat pretul comparabil, practicat in cadrul operatiunilor comerciale normale, pentru produsul similar in tara exportatoare.
Taxele antidumping pot fi provizorii sau definitive. Se pot impune taxe provizorii, pentru cel mult 9 luni, daca s-a efectuat o determinare provizorie afirmativa a existentei dumpingului si a prejudiciului si daca interesul CE necesita interventie imediata in vederea prevenirii unui astfel de prejudiciu. Atunci cand, din constatarea finala, reiese ca exista dumping si prejudiciu care rezulta din acesta si ca interesul CE necesita o interventie, se impune o taxa antidumping definitiva de catre Consiliu.
Adio biciclete si televizoare chinezesti ieftine
Incepand cu 1 ianuarie 2007, importurile din anumite tari vor fi restrictionate. Astfel, pentru lenjeria de pat din bumbac importata din Pakistan a fost instituita o taxa antidumping de 13%, care va fi in vigoare pana in prima parte a anului 2009. Pana la jumatatea anului 2010 si pentru bicicletele importate din Vietnam s-a impus o taxa antidumping, valoarea ei fiind intre 15,8% si 34,5% din pretul produsului, in functie de firma exportatoare. Nici bicicletele chinezesti nu se vor importa la preturi foarte mici pentru ca si pentru acestea exista o taxa antidumping de aproape 50%, valabila tot pana la jumatatea anului 2010.
Romanii trebuie sa isi ia adio, incepand cu ianuarie 2007, si de la televizoarele color foarte ieftine importate din tari precum China, Coreea, Malaezia sau Tailanda. Masura antidumping este valabila doar pana la sfarsitul anului viitor, iar taxa variaza intre 3% si 44,6%. De asemenea, exista si masuri antidumping definitive, aplicate articolelor turnate din fonta, fier si otel originare din China. Acestor produse li se aplica o taxa antidumping de 47,8%.
Masurile antidumping s-ar putea extinde
UE a initiat si sunt in curs de desfasurare o serie de investigatii noi in vederea eventualei impuneri de masuri antidumping. Este posibil ca, in curand, CE sa aplice taxe antidumping si pentru alte produse, in special de provenienta asiatica. Astfel, sunt in curs de desfasurare investigatii pentru aplicarea unor masuri antidumping pentru camere TV japoneze, articole de menaj sau obiecte de uz casnic exportate de Ucraina si China, precum si pentru tuburile catodice pentru televizoare color provenite din China, Japonia, Malaezia, Coreea sau Tailanda.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Reff & Asociatii si Deloitte Romania au asistat proprietarii Expo Market Doraly in vanzarea integrala a parcului comercial catre dezvoltatorul imobiliar WDP
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut