Uleiul de masline a devenit un produs de lux
Data publicarii: 09-02-2017 | EconomieEvolutiile meteo nefavorabile din Spania si Italia au provocat disparitia salatei si dovleceilor de pe rafturile supermarketurilor din Europa, iar acum a venit randul uleiului de masline, informeaza Bloomberg.
International Olive Council informează că prețul uleiului de măsline extravirgin în Italia a crescut cu aproape o treime din octombrie și până în prezent ajungând la 5,75 euro per kilogram, în timp ce în Spania prețurile au crescut cu aproximativ 10%. Motivul este vremea nefavorabilă din Spania și Italia, cei mai mari producători mondiali de ulei de măsline.
Această situație se resimte cel mai acut în Marea Britanie. Din cauza deprecierii lire sterline în urma Brexitului, prețul uleiului de măsline este la cel mai ridicat nivel din ultimii șapte ani. Celebrul chef Jamie Oliver a fost nevoit sa închidă șase restaurante cu specific italian din Marea Britanie, dupa ce costurile sale au crescut în urma deprecierea lirei. "Uleiul de măsline este scump și foarte mult la cheremul naturii. Sortimentele foarte bune merită fiecare bănuț. Practic plătești pentru fiecare linguriță, la fel ca și pentru foie gras sau caviar", spune Jamie Oliver.
La rândul său, chef Francesco Mazzei, care are un restaurant în celebrul cartier londonez Mayfair, susține că a fost nevoit să majoreze prețurile. "Uleiul de măsline a devenit un produs de lux", spune Mazzei.
În mod normal, clima blândă care predomină în regiunea litorală a Spaniei permite creșterea în câmp deschis a legumelor, chiar și în timpul iernii. În acest an, însă, ploile torențiale care au căzut la finele lunii decembrie, urmate de un val de frig și căderi de zăpadă în ianuarie, au lovit din plin aceste regiuni, care exportă trei sferturi din producția lor în restul Europei. Impactul intemperiilor din Spania este cu atât mai mare în acest an cu cât și alți producători sunt afectați de temperaturile scăzute. În special în Italia, mii de ferme au pierdut producția lor de legume din perioada iernii din cauza unor căderi record de zăpadă. Principalul sindicat al agricultorilor italieni estimează că pierderile se ridică la 400 de milioane de euro.
Consecința imediată a intemperiilor din Spania și Italia este creșterea explozivă a prețului la legume în Europa, astfel că în Germania prețul salatei s-a dublat, în timp ce în Finlanda s-a triplat, în timp ce prețul la dovlecei a crescut de patru și de chiar cinci ori în Franța. În Marea Britanie, unul dintre principalii clienți ai Spaniei, consecințele s-au resimțit pe rafturile supermarketurilor. Două din cele mai mari lanțuri de supermarketuri au decis să raționalizeze salata și broccoli, astfel că un client nu poate cumpăra decât două salate și trei broccoli.
Spania este primul producător și exportator de fructe și legume din Uniunea Europeană, iar Franța și Marea Britanie sunt primii săi clienți.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Revolut depășește 2 milioane de clienți ai aplicației Revolut <18
- Studiu Deloitte: Majoritatea liderilor de business din Romania considera ca PNRR va contribui la competitivitatea economiei locale in urmatorii cinci an
- Cum vor ajuta soluțiile AI în procesele de optimizare fiscală ale companiilor?
- Studiu Deloitte: Tranzitia catre economia circulara a incetinit la nivel global in 2023
- Studiu Deloitte: prețul, primul criteriu în alegerea mașinii. Motoarele pe combustie internă revin pe creștere în preferințele consumatorilor
- Prysmian deschide la București un nou birou al Centrului de Excelență în IT
- Lucian Anghel preia funcția de Director General-Adjunct al Libra Internet Bank
- Schneider Electric colaborează cu NVIDIA în proiectarea centrelor de date AI
- Ce este taxa pe lux și și cine va trebui să o plătească începând din acest an
- Flix raportează un venit total de 2 miliarde de euro în 2023
- Banca Transilvania & OTP Group, acord pentru achizitia OTP Bank Romania si subsidiare
- Studiu Deloitte: opt din zece lideri la nivel global se asteapta ca Gen AI sa le transforme organizatia in urmatorii trei ani
- Deloitte devine al saselea cel mai puternic brand din lume, potrivit Brand Finance
- Revolut Money Report: Romanii au facut peste 644 milioane de tranzactii cu Revolut anul trecut
- Catinvest aduce Bebe Tei si Farmacia Tei în Craiova la ElectroPutere Mall