Uleiul de masline a devenit un produs de lux
Data publicarii: 09-02-2017 | EconomieEvolutiile meteo nefavorabile din Spania si Italia au provocat disparitia salatei si dovleceilor de pe rafturile supermarketurilor din Europa, iar acum a venit randul uleiului de masline, informeaza Bloomberg.
International Olive Council informează că prețul uleiului de măsline extravirgin în Italia a crescut cu aproape o treime din octombrie și până în prezent ajungând la 5,75 euro per kilogram, în timp ce în Spania prețurile au crescut cu aproximativ 10%. Motivul este vremea nefavorabilă din Spania și Italia, cei mai mari producători mondiali de ulei de măsline.
Această situație se resimte cel mai acut în Marea Britanie. Din cauza deprecierii lire sterline în urma Brexitului, prețul uleiului de măsline este la cel mai ridicat nivel din ultimii șapte ani. Celebrul chef Jamie Oliver a fost nevoit sa închidă șase restaurante cu specific italian din Marea Britanie, dupa ce costurile sale au crescut în urma deprecierea lirei. "Uleiul de măsline este scump și foarte mult la cheremul naturii. Sortimentele foarte bune merită fiecare bănuț. Practic plătești pentru fiecare linguriță, la fel ca și pentru foie gras sau caviar", spune Jamie Oliver.
La rândul său, chef Francesco Mazzei, care are un restaurant în celebrul cartier londonez Mayfair, susține că a fost nevoit să majoreze prețurile. "Uleiul de măsline a devenit un produs de lux", spune Mazzei.
În mod normal, clima blândă care predomină în regiunea litorală a Spaniei permite creșterea în câmp deschis a legumelor, chiar și în timpul iernii. În acest an, însă, ploile torențiale care au căzut la finele lunii decembrie, urmate de un val de frig și căderi de zăpadă în ianuarie, au lovit din plin aceste regiuni, care exportă trei sferturi din producția lor în restul Europei. Impactul intemperiilor din Spania este cu atât mai mare în acest an cu cât și alți producători sunt afectați de temperaturile scăzute. În special în Italia, mii de ferme au pierdut producția lor de legume din perioada iernii din cauza unor căderi record de zăpadă. Principalul sindicat al agricultorilor italieni estimează că pierderile se ridică la 400 de milioane de euro.
Consecința imediată a intemperiilor din Spania și Italia este creșterea explozivă a prețului la legume în Europa, astfel că în Germania prețul salatei s-a dublat, în timp ce în Finlanda s-a triplat, în timp ce prețul la dovlecei a crescut de patru și de chiar cinci ori în Franța. În Marea Britanie, unul dintre principalii clienți ai Spaniei, consecințele s-au resimțit pe rafturile supermarketurilor. Două din cele mai mari lanțuri de supermarketuri au decis să raționalizeze salata și broccoli, astfel că un client nu poate cumpăra decât două salate și trei broccoli.
Spania este primul producător și exportator de fructe și legume din Uniunea Europeană, iar Franța și Marea Britanie sunt primii săi clienți.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Deloitte Romania a asistat ROCA Investments in preluarea pachetului de 20% din actiunile Grupului Adrem
- Allianz-Țiriac a acoperit costuri de aproape 16 milioane de lei pentru riscurile petrecute în vacanțe și deplasări în afara țării în primele șase luni din 2025
- Meta Estate Trust: Alexandru Bonea, actualul CEO își va încheia mandatul la finalul lunii octombrie 2025, de comun acord cu Consiliul de Administrație
- UniCredit Bank devine Participant la sistemul de tranzacționare al Bursei de Valori București
- C&W Echinox: Companiile au contractat birouri pentru peste 7.000 de noi angajați în S1 2025
- Studiu Deloitte: tarifele vamale au efecte semnificative asupra companiilor multinațional
- Studiu EY: Modelele de business din retail trebuie să se adapteze pentru a stimula creșterea
- Revolut devine partener de titlu al viitoarei Audi F1 Team
- De anul viitor taxele locale din România vor crește semnificativ
- Prețurile de transfer sub control: Strategii esențiale pentru companii în fața presiunilor fiscale
- Colliers: Piata birourilor din Bucuresti a coborat la minimele ultimilor 4 ani, pe plan regional
- Studiu EY: Listările globale au dat dovadă de reziliență în primul semestru din 2025 în pofida volatilității pieței
- Libra finanțează cu 119 mil. lei proiectul rezidențial Scala Sopor din Cluj
- Revolut Business lansează în România conturile de economii pentru companii, cu dobândă de până la 4% pe an
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România