Uleiul de masline a devenit un produs de lux
Data publicarii: 09-02-2017 | EconomieEvolutiile meteo nefavorabile din Spania si Italia au provocat disparitia salatei si dovleceilor de pe rafturile supermarketurilor din Europa, iar acum a venit randul uleiului de masline, informeaza Bloomberg.
International Olive Council informează că prețul uleiului de măsline extravirgin în Italia a crescut cu aproape o treime din octombrie și până în prezent ajungând la 5,75 euro per kilogram, în timp ce în Spania prețurile au crescut cu aproximativ 10%. Motivul este vremea nefavorabilă din Spania și Italia, cei mai mari producători mondiali de ulei de măsline.
Această situație se resimte cel mai acut în Marea Britanie. Din cauza deprecierii lire sterline în urma Brexitului, prețul uleiului de măsline este la cel mai ridicat nivel din ultimii șapte ani. Celebrul chef Jamie Oliver a fost nevoit sa închidă șase restaurante cu specific italian din Marea Britanie, dupa ce costurile sale au crescut în urma deprecierea lirei. "Uleiul de măsline este scump și foarte mult la cheremul naturii. Sortimentele foarte bune merită fiecare bănuț. Practic plătești pentru fiecare linguriță, la fel ca și pentru foie gras sau caviar", spune Jamie Oliver.
La rândul său, chef Francesco Mazzei, care are un restaurant în celebrul cartier londonez Mayfair, susține că a fost nevoit să majoreze prețurile. "Uleiul de măsline a devenit un produs de lux", spune Mazzei.
În mod normal, clima blândă care predomină în regiunea litorală a Spaniei permite creșterea în câmp deschis a legumelor, chiar și în timpul iernii. În acest an, însă, ploile torențiale care au căzut la finele lunii decembrie, urmate de un val de frig și căderi de zăpadă în ianuarie, au lovit din plin aceste regiuni, care exportă trei sferturi din producția lor în restul Europei. Impactul intemperiilor din Spania este cu atât mai mare în acest an cu cât și alți producători sunt afectați de temperaturile scăzute. În special în Italia, mii de ferme au pierdut producția lor de legume din perioada iernii din cauza unor căderi record de zăpadă. Principalul sindicat al agricultorilor italieni estimează că pierderile se ridică la 400 de milioane de euro.
Consecința imediată a intemperiilor din Spania și Italia este creșterea explozivă a prețului la legume în Europa, astfel că în Germania prețul salatei s-a dublat, în timp ce în Finlanda s-a triplat, în timp ce prețul la dovlecei a crescut de patru și de chiar cinci ori în Franța. În Marea Britanie, unul dintre principalii clienți ai Spaniei, consecințele s-au resimțit pe rafturile supermarketurilor. Două din cele mai mari lanțuri de supermarketuri au decis să raționalizeze salata și broccoli, astfel că un client nu poate cumpăra decât două salate și trei broccoli.
Spania este primul producător și exportator de fructe și legume din Uniunea Europeană, iar Franța și Marea Britanie sunt primii săi clienți.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Pluriva investeşte 250.000 de euro într-un asistent virtual AI, dedicat companiilor din România
- Ciprian Pop preia conducerea Allianz-Țiriac Pensii Private
- PLG Group preia 100% din Bilete.ro, Entertix.ro și Myticket.ro
- FintechOS l-a cooptat pe Sorin Mirea, un manager cu 20 de ani în industria bancară, pentru a accelera creșterea companiei în Europa Centrală și de Est
- Sondaj Cargus: 63% dintre romani aleg magazine online locale, indiferent de generatie, pentru livrarea mai rapida si returul mai facil
- Opinie Deloitte: Frana brusca pe cheltuielile publice – cu ce conditii vine „pasuirea” de la Comisia Europeana?
- EY Romania: 58% dintre investitori preconizează că atractivitatea României se va ameliora în următorii trei ani
- Studiu Deloitte: 2/3 dintre angajatorii din Romania considera foarte important echilibrul dintre agilitatea necesara dezvoltarii afacerii si stabilitatea de care au nevoie angajatii
- Studiu Deloitte: cantitatea de materii reciclate intrate in economiile lumii creste usor, dar indicele global de circularitate scade, pe fondul consumului galopant de resurse si materii prime virgine
- DAN AIR a efectuat primul zbor comercial pe ruta București - Damasc
- Virgil Șoncutean primește al patrulea mandat la conducerea Allianz-Țiriac Asigurări
- EY Romania: Tehnologia cloud reprezinta cea mai avansata si raspandita solutie emergenta in companiile din Romania
- OLX Group anunta vanzarea companiei KIWI Finance catre Partners Financial Services
- Schneider Electric o numește pe Esther Finidori în funcția de Chief Sustainability Officer
- 3 din 5 tineri nu au cumpărat până acum o asigurare 100% digitală. Generația Z vrea procese digitale rapide și produse simple, la costuri mici, pentru a cumpăra online