Lipsa de unt in supermarketurile din Franta
Data publicarii: 25-10-2017 | EconomieFranta se confrunta cu un deficit de unt, unele supermarketuri avand rafturile goale in zona rezervata acestui produs, iar pretul croissantului a crescut, ceea ce creeaza o problema pentru Guvernul francez, care incearca sa puna la punct un lant de aprovizionare cu alimente mai corect pentru fermieri, transmite Reuters.
Acest deficit de aprovizionare cu unt este rezultatul scăderii producției de lapte și al creșterii cererii de unt la nivel mondial, în condițiile în care atitudinea consumatorilor față de acest aliment, considerat odată ca fiind nesănătos, a devenit una mai favorabilă. În consecință, Franța se confruntă cu un deficit de aprovizionare. Creșterea prețurilor și reducerea ofertei au pus presiuni asupra producătorilor și companiilor din industria alimentară, unele oprind livrările și luând în considerare să transfere costurile către distribuitori și consumatori.
Producătorii de produse de patiserie precum croissanturile, în care untul reprezintă aproape un sfert din conținut, s-au confruntat cu o dublare a prețului la acest produs în ultimul an până la un nivel record de 6 euro per kilogram.
"Având în vedere că se apropie Sărbătorile de sfârșit de an, cu pregătirile de Crăciun, în special prăjiturile 'Galette des Rois', la care este nevoie de foarte mult unt, dacă nu va avea loc o scădere semnificativă a prețului, vom fi nevoiți să transferăm majorările de preț către consumatori", a spus Samir Kichou, un patiser din Paris.
Procesatorii de lapte și reprezentanții din industria alimentară din Europa au avertizat că ar putea apărea deficiențe în aprovizionare, în luna august a acestui an producătorul danez Arla Foods afirmând că Europa s-ar putea confrunta cu o criză de unt până la finele anului.
Unele supermarketuri din Paris și din alte părți ale Franței au rafturile goale în zona rezervată untului, unele magazine punând afișe în care explică lipsa anumitor mărci. Cu toate acestea, fermierii se plâng că nu ei sunt cei care beneficiază de pe urma crizei untului, deoarece prețul pe care îl primesc pentru produsele lor lactate este legat de prețul laptelui brut, mai ieftin.
"Problema este că pe piața franceză semnalul corect nu a fost transmis fermierilor din sectorul lactatelor, având în vedere că prețurile nu au fost ajustate în conformitate cu scăderea ofertei de lactate", a declarat Dominique Charge, președintele federației cooperativelor de lactate din Franța.
Aceste tensiuni dintre ofertă și cerere pe piața untului scot în evidență provocările cu care se confruntă președintele Emmanuel Macron, care a promis în campania electorală că va schimba practicile din lanțul de aprovizionare cu alimente pentru ca fermierii să obțină prețuri mai mari.
Ministrul francez al Agriculturii, Stephane Travert, a dezmințit existența unei crize, dar i-a informat marți pe parlamentari că distribuitorii și furnizorii ar trebui să cadă de acord asupra unor ajustări de preț pentru ca livrările să fie restabilite. Piața lactatelor dă semne de auto-corecție, având în vedere că producția de lapte este așteptată să crească în perioada următoare, însă efectele crizei untului ar putea să fi resimțite în perioada de sfârșit de an, când cererea atinge un nivel de vârf.
Sursa: Agerpress
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză