Firmele nu fac diferenta intre reduceri si soldari
Data publicarii: 10-01-2007
Pentru a putea comercializa marfa de sezon ramasa nevanduta, magazinele de vanzare cu amanuntul pot practica, conform legislatiei in domeniu, in intervalul 15 ianuarie - 15 aprilie, vanzari de soldare la produsele specifice de toamna-iarna, noteaza Curierul National. Potrivit Agentiei Nationale pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie, produsele care se pot supune soldarii sunt doar cele nealimentare, incluzand confectii, incaltaminte sau cosmetice. Pentru a-si putea desfasura activitatea de soldare magazinele trebuie sa notifice intentia lor primariei din zona unde sunt localizate, cu cel putin 15 zile inainte. Prin soldare se intelege vanzarea unor articole la preturi sub cele de cumparare in timp ce reducerile presupun vanzarea la preturi diminuate fata de pretul initial de vanzare, dat totusi cu un oarecare adaos comercial.
Intr-un scurt periplu pe la magazinele aflate pe bulevardul Magheru am aflat, cu surprindere, ca vanzatorii din mai multe magazine nu stiu care este diferenta intre soldare si reducere. Astfel, in magazinul Beauty Shop, ce comercializeaza produse cosmetice, la intrebarea "Practicati, in prezent, soldarea?", raspunsul primit a fost "Da. Inca dinainte de Craciun", desi era evident ca era vorba de reduceri si pana si pe vitrina magazinului se specifica acest lucru. Si la "Levi's" se faceau reduceri de pana la 60%, vanzatoarele spunand, in schimb, ca sunt intr-o perioada de soldare extinsa pana dupa Revelion.
Usor amuzant este si raspunsul sefei de magazin de la "Steilmann", care ne-a declarat ca ei pot sa faca acum reduceri pentru ca "noi suntem si producatori", desi, evident, decizia de a efectua o reducere nu are nicio legatura cu faptul ca firma in cauza este si producator de articole supuse reducerii sau doar comerciant. "Vanzarile nu merg asa de bine pentru ca nu mai are lumea bani dupa Sarbatori", ne-a declarat una dintre lucratoarele comerciale de la Levi's. In schimb personalul de la Timberland si de la Kenvelo parea in cunostinta de cauza spunand ca soldarile vor incepe, legal, dupa 15 ianuarie.
Doar 19 notificari depuse la Primaria sectorului 1
Nerespectarea dispozitiilor legale generale privind vanzarile de soldare se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 la 10.000 lei, iar efectuarea de vanzari de soldare fara notificare se sanctioneaza cu amenda de la 200 la 1.000 lei, se anunta intr-un comunicat al Primariei sectorului 1. Potrivit acestuia, pana la data emiterii comunicatului au fost depuse la Primaria sectorului 1 un numar de doar 19 notificari privind vanzarile de soldare.
Vanzarile de soldare se realizeaza cu respectarea prevederilor HG. nr. 333/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a O.G. nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, aprobata prin Legea nr. 650/ 2002, anunta un comunicat al ANIMMC. Totodata, in conformitate cu prevederile aceluiasi act normativ, comerciantii pot practica si alte forme de vanzare cu pret redus, in orice perioada a anului. Astfel se pot efectua vanzari de lichidare, vanzari efectuate in structuri de vanzare, denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica, vanzari promotionale, vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale, vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute.
Mentionarea perioadei de soldare, obligatorie
Toate anunturile care contin cuvantul "sold" sau "soldare" trebuie sa specifice obligatoriu data de incepere a vanzarii de soldare si durata acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus soldarii in cazul in care operatiunea nu implica toate produsele din magazin.
Magazinele nu pot face aceste vanzari de sold decat in perioadele prevazute de lege, respectiv 15 ianuarie - 15 aprilie pentru sezonul toamna-iarna si 1 august - 31 octombrie, pentru cel de primavara-vara. Pe de alta parte, insa, reducerile de pret si promotiile se pot face in toata perioada anului cu respectarea anumitor prevederi. Astfel, pot fi organizate reduceri in cazuri cum ar fi vanzari de lichidare, pentru produsele comercializate in magazine de fabrica sau depozit de fabrica, pentru promotii, pentru produse destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, pentru produse specifice unui anume eveniment, nevandute in perioada respectiva si pentru care este evident ca nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale.
In plus, pot fi comercializate la preturi reduse produsele care nu au fost vandute in termen de trei luni de la aprovizionare, cele susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate, precum si articolele al caror pret de reaprovizionare s-a diminuat.
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză