''Parintele'' Logan-ului a publicat povestea ''masinii de 5.000 de euro''
Data publicarii: 21-01-2007
Ideea construirii modelului Logan a fost la inceput respinsa de majoritatea oficialilor Renault care considerau ca masina nu va putea aduce profit, scrie Louis Schweitzer, fost presedinte al Renault si initiator al proiectului Logan, intr-o carte lansata in Franta. "Dat fiind ca aveam privilegiul, ca presedinte al Renault, sa nu tin cont de studiile economice care spuneau ca Logan nu poate aduce profit, am hotarat sa nu le iau in seama Daca totul se va desfasura conform planului vom vinde pe plan mondial 800.000 de masini Logan in 2010 si 1,2 milioane mai incolo, daca lucruile se vor desfasura asa cum ne dorim noi. Totul depinde de tari cum ar fi Iranul, unde desi situatia este complicata, avem o piata de 300.000 de masini pe an, sau de China, unde nu prea stim cand vom putea intra. Cert e ca in 2010, unul din trei sau patru vehicule vandute de grupul Renault va fi Logan, deci modelul va avea o importanta foarte mare pentru companie", scrie in cartea sa, Louis Schweitzer, presedinte al Renault intre 1992 si 2005, citat de pagina franceza de internet www.usinenouvelle.com.
Cartea lansata de Schweitzer pe 18 ianuarie in Franta se numeste "Anii mei la Renault - Intre Billancourt si piata mondiala" si descrie cele mai importante evenimente din cei 13 ani cat Scweitzer a fost presedinte al Renault (1992 - 2005), de la alianta cu Nissan, pana la scoaterea pe piata a modelului Logan.
Schweitzer povesteste in carte ca ideea construirii unui automobil ieftin i-a venit cand a vizitat un hamgar urias plin de masini Lada in Rusia. Privind acele masini care practic aveau tehnologie Fiat din anii 60 si aratau foarte demodat, presedintele Renault s-a gandit ca piata cere o masina ieftina, care insa sa arate modern si sa fie foarte fiabila. Cele mai ieftine masini ale marcii Renault, Twingo si Clio, care costa de la 8.000 euro in sus, erau modele inaccesibile pentru patru cincimi din populatie. Masinile Lada costau in jur de 6.000 de euro, iar Schweitzer si-a propus sa construiasca un automobil modern, o masina populara al carui pret sa nu treaca de 5.000 de euro.
Dupa ce Renault a cumparat Dacia in 1999, Schweitzer a inceput munca de convingere pentru inceperea proiectului unei masini de 5.000 de euro. "In pofida deselor intalniri pe care le-am avut cu conducerea, proiectul nu mergea deloc iniante, iar inginerii imi spuneau ca e imposibil. Apoi am facut un lucru pe care nu-l putean face tot timpul: am anuntat in public ca vrem sa construim o masina de cinci mii de euro, fara macar sa stim daca lucrul este posibil. A fost modul prin care eu am lansat o provocare pentru Renault, si compania aceasta adora provocarile", scrie fostul presedinte al Renault in cartea sa.
El a adaugat ca unul dintre secretele costurilor reduse a tinut de faptul ca Logan are de trei ori mai putine piese decat un Clio spre exemplu, si cantareste un pic sub o tona, in timp ce Clio are 1,200 de kilograme. "E mult mai usor sa faci un produs de calitate cand ai de trei ori mai putine piese, deoarece apar mult mai putine probleme legate de ajustarea si combinarea acestora. E un lucru pe care l-am invatat de la patronul Swatch. Inventia geniala a Swatch tine da faptul ca ceasurile lor au de trei sau patru ori mai putine piese decat alte ceasuri clasice. Exact asta am facut si noi la Logan. Sa construiesti o masina cu de trei ori mai putine piese decat celelalte nu e ceva care sa mearga de la sine, din punct de vedere tehnic, asa ca am facut eforturi imense ca sa reusim.", scrie Schweitzer in cartea lansata saptamana aceasta.
El a adaugat ca la prtea de desgin, din cauza constrangerilor de pret, producatorul nu si-a permis sa-i faca Logan-ului curbe rafinate sau sa mareasca suprafata geamurilor, deoarece costul era un factor decisiv. Inginerii Renault au stat chiar in cumpana daca sa puna sigla Logan pe partea din spate a masinii, fiindca ar fi adaugat un euro la costul de productie.
Pana la urma, masina de 5.000 de euro a ajuns sa porneasca de 6.400 de euro in Romania si de la 7.500 euro in occident. Oficialii Dacia si Renault au explicat ca o masina de exact 5.000 de euro ar fi fost extrem de saraca in dotari, lucrul inacceptabil chiar si pentru clientii romani care devin, de la an la an, din ce in ce mai pretentiosi. In plus, o masina de 5.000 de euro ar fi facut compromisuri la capitolul siguranta, lucru de neconceput pentru grupul Renault.
Grupul Renault a inceput productia Logan la Pitesti in 2004. De atunci, pe plan mondial s-au vandut peste 400.000 de unitati, iar in prezentexista uzine in Romania, Rusia, Maroc si Columbia, iar in acest an incepe asamblarea in Rusia si Iran.
NewsIn
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză
- Timișorenii, nota 7,58 la testul „Siguranța Online
- Studiu Deloitte: în ciuda incertitudinii actuale, investitorii din Europa Centrală privesc cu optimism ultimele luni ale anului
- Directiva UE privind transparenta salariala – de cand produce efecte si ce informatii pune la dispozitia angajatilor