Marii bancheri coboara la ghiseu
Data publicarii: 23-01-2007
Conduc primele trei banci din Romania si au pe mina miliarde de euro si milioane de clienti. Piata creditelor pentru clientii persoane fizice a crescut sub ochii lor. Cum vad primii bancheri comerciali relatia romanului cu banca. Ce cred presedintii bancilor din top 3, aflate intr-o apriga concurenta pentru impartirea clientelei despre relatia romanilor cu bancile? Nicolae Danila, Steven van Groningen si Patrick Gelin au avut amabilitatea sa raspunda intrebarii, intr-un moment in care se poate spune ca, gratie dezvoltarii pietei de retail din ultimii patru ani, romanii au inceput sa aiba o cultura bancara din ce in ce mai bogata.
In nuante diferite, raspunsurile arata in esenta un singur lucru: cea mai mare dorinta a bancherilor ar fi ca romanii sa semene cit mai mult cu clientii europeni. Sa economiseasca mai mult, sa foloseasca si alte servicii bancare decit creditul si cardul si, daca este posibil, sa fie fideli uneia dintre banci, asa cum se-ntimpla, din experienta managerilor straini, in tarile din Uniunea Europeana, noteaza Cotidianul.
Steven van Groningen
"In prezent, avem multe banci in Romania, fapt ce n-ar reprezenta o problema daca majoritatea acestora nu si-ar dori sa fie banci universale. Intrarea pe piata de retail costa insa scump. Piata bancara din Romania devine acum foarte interesanta. Pentru o banca de retail, cu 500 de agentii, va fi usor sa reuseasca, dar o banca fara o masa critica de clienti nu va beneficia de o baza solida. In acelasi timp, bancile mici vor reusi sa supravietuiasca doar daca isi gasesc o nisa de profit.
Va mai exista in viitor o oportunitate pentru sistemul bancar, si anume ca o banca sa conceapa un produs in Romania si sa-l vinda in afara tarii, de exemplu in Bulgaria. Acolo piata este mica, nici o banca nu va avea patru milioane de clienti, cum este cazul unor institutii de credit din tara noastra. Dar pentru acest lucru trebuie sa avem un sistem bancar foarte eficient, care sa poata fi in acelasi timp un campion in inovare. In Romania, produsul bancar este inca destul de scump, in comparatie cu tarile apartinind Uniunii Europene, dar si cu statele vecine. Este important sa oferim produse la preturi rezonabile, sa devenim mai eficienti, sa determinam oamenii sa economiseasca sume mai mari pe termene de timp mai lungi, astfel incit si gradul de intermediere bancara sa creasca.
De asemenea, trebuie sa incercam sa cladim o relatie banca-client pe termen lung si nu punctual, cum se intimpla in prezent. Clientii cauta cea mai buna varianta mai ales pentru un produs de creditare sau au un card de credit si cam la atit se reduce relatia cu banca. Relatia client-banca se construieste in timp si tine in primul rind de felul in care banca reuseste sa raspunda tuturor nevoilor clientului - adica plati facturi, transferuri, depozite, credite, carduri etc. In tarile avansate din vestul Europei, un client prefera sa lucreze cu aceeasi banca intreaga viata, pe care o cunoaste si care, la rindul ei, raspunde nevoilor lui. Foarte rar se intimpla ca un client sa-si schimbe banca."
Nicolae Danila
"Daca la inceput nivelul cunostintelor bancare al populatiei era scazut, astazi, romanii, in special cei din mediul urban, au o cultura bancara din ce in ce mai solida. Un exemplu pentru a demonstra relatia romanilor cu bancile, dar si increderea de care se bucura BCR in rindul clientilor este acela al cardurilor.
Inceputul emiterii de carduri a fost timid, putini asteptindu-se sa avem astazi cele mai multe carduri active de pe piata - 2,3 milioane, cea mai mare retea de ATM-uri - 1.300 si cel mai mare numar de POS-uri instalate - aproximativ 10.000. Doresc sa subliniez noul rol pe care trebuie sa il aiba bancile, si anume de partener real si loial al comunitatii. BCR joaca deja acest rol, fapt ce duce la intarirea relatiei noastre cu clientii, cu societatea.
Noua infatisare a BCR, ca membra a Grupului Erste, va face sa creasca satisfactia clientilor si, implicit, loialitatea acestora fata de banca. BCR este primul brand financiar bancar din Romania, un fapt foarte important pentru noi. Pe de o parte, ne da confortul ca serviciile BCR vor fi cautate de clienti, iar pe de alta parte, este si o mare provocare pentru noi, fiindca trebuie sa ne mentinem calitatea serviciilor, atitudinea, precum si solutiile la nivelul cerut de piata. Clientii devin tot mai sofisticati, tot mai insistenti si au cerinte tot mai complexe. BCR este si va ramine o banca puternic orientata spre client. Toate eforturile depuse de banca, in relatia cu clientii, au fost indreptate spre construirea unui parteneriat durabil cu acestia.
Cu siguranta, preocuparea noastra principala si continua este aceea de a gasi solutii pentru indeplinirea cerintelor clientilor, pentru a imbunatati calitatea serviciilor. Pe masura dezvoltarii pietei romanesti si a legislatiei vom aduce pe piata noi produse si servicii, astfel incit clientul care vine la BCR va gasi cele mai potrivite solutii la nevoile sale de afaceri."
Patrick Gelin
"Cred in primul rind ca trebuie facuta o distinctie importanta intre clientela de persoane juridice si clientela de persoane fizice. In ceea ce priveste intreprinderile, in majoritatea cazurilor, relatia se bazeaza pe un parteneriat pe termen lung si pe incredere reciproca. Mai sint inca, totusi, progrese de facut; transparenta financiara si juridica a intreprinderilor, capacitatea lor de a prevedea viitorul nu sint intotdeauna la nivelul dorit; din partea bancilor exista inca o abordare administrativa greoaie care rezulta adesea din reglementarile BNR.
In ceea ce priveste persoanele fizice, situatia este caracterizata de o volatilitate destul de mare a relatiei. Cea mai mare parte dintre clientii persoane fizice au conturi in mai multe banci si isi schimba banca in functie de oportunitatile de moment. Clientul roman nu este foarte fidel, neezitind sa isi ''faca cumparaturile'' in mai multe locuri, in cautarea unor conditii mai bune - o dobinda redusa la credite, una mai mare la depozite, un card cu mai putine comisioane de exemplu.
Aceasta situatie este specifica Romaniei. In tarile occidentale, de exemplu, clientii persoane fizice isi realizeaza majoritatea operatiunilor cu o singura banca, si aceasta relatie este stabila pe termen lung.
Situatia va evolua probabil in lunile si anii care vor veni. Dincolo de ofertele punctuale facute de banci, clientul roman ar trebui sa fie tot mai sensibil la calitatea serviciilor prestate si la aceea a relatiei."
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Salt Bank trece de 700.000 de clienti
- Peste 80% dintre cei mai mari chiriasi din Romania platesc sub 5% din cifra de afaceri pentru ocuparea spatiilor de birouri moderne
- Gala Premiilor UNSICAR 2025 marcheaza 25 de ani de activitate ai organizatiei
- SigurantaOnline.ro: Volumul 4 din The Websters a fost lansat oficial
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday