Locuinta poate fi amenajata doar pe jumatate cu produse romanesti
Data publicarii: 05-02-2007 | Lifestyle
Cand incepem sa ne amenajam locuinta, una dintre dilemele principale pe care trebuie sa le rezolvam este cea privind provenienta obiectelor. Ce fel de gresie, faianta, parchet sau usi cumparam? Din import sau fabricate pe piata romaneasca? In articolul de mai jos Romania Libera a incercat sa dea un raspuns. Astfel, daca bugetul proiectat nu este prea mare, adica daca alegem produse cu preturi medii, ne putem amenaja aproximativ jumatate din locuinta cu produse sanitare, vopseluri si, bineinteles, placi ceramice fabricate de firme autohtone. Pentru parchet, usi de interior si calorifere insa, oferta este monopolizata de firmele straine, atat din UE, cat si din Turcia sau China. In ceea ce priveste alegerea termopanelor, va putem spune ca ele sunt fabricate la noi, componentele insa provin din import.
O cada ieftina autohtona, la acelasi pret cu una din Turcia
Pana la sfarsitul anilor '90, producatorii romani care dominau piata obiectelor si a armaturilor sanitare erau nume binecunoscute, precum Sanex din Cluj, Mondial din Lugoj, Cesarom si URBIS din Bucuresti. Insa preluarea unora de catre alte multinationale din domeniu, fragmentarea altora pe divizii de productie si perioada de tranzitie care a urmat pana la reasezarea afacerilor au lasat un loc liber pe piata ce a fost imediat ocupat de multe alte firme mai mici din domeniu - producatori mai vechi sau nou infiintati.
Exista acum o oferta foarte diversificata de lavoare - de bucatarie sau baie, de vase si rezervoare WC, dar mai ales de cazi de baie si cadite sau cabine de dus, mobilier de baie sau robineti - modele extrem de diverse, adresate fiecarui buzunar. Pe segmentul preturilor medii sau mici, produsele romanesti se bat de la egal la egal cu cele din import, dupa spusele jucatorilor din piata. In urma unei analize de piata, putem afirma ca acest sector este in crestere datorita numarului mare de producatori, ce ofera o gama variata de produse pentru toate buzunarele.
In general, publicul roman alege gama de obiecte sanitare din categoria medium, ceea ce inseamna ca este apreciata calitatea acestor produse (portelan, culoare, forma, functionalitate), dar exista si un segment format din cei cu venituri peste medie si mari, din partea caruia exigentele cresc in special la capitolul design.
In schimb, vanzatorii din angrouri spun ca, "indiferent de produsele pe care le promovam, pretul este pe primul loc. Majoritatea cumparatorilor prefera produsul ieftin, de calitate slaba, astfel incat renunta la verdele care s-ar asorta perfect cu gresia vernil si aleg o cada gri, care este mult mai ieftina".
Pretul minim pentru o cada romaneasca este acelasi ca pentru una turceasca de aceeasi calitate si porneste de la 90 RON. Dar o cada serioasa, din material acrilic, cu suport metalic si panou frontal, pentru care este acordata si o perioada de garantie de 5 ani, se gaseste de vanzare la 400 RON (cu TVA inclusa) la Tehnomodern SRL, un producator din Zalau. Un lavoar cu pret mediu poate costa si 300 RON, dar poate ajunge si la 2.000 RON daca bateria este aurita. Nu trebuie insa sa se piarda din vedere faptul ca aceste obiecte trebuie montate de un instalator, pretul pentru aceasta operatiune situandu-se in jurul a 100 RON pe bucata (in cazul cazilor, si mai mult).
Amenajarile moderne prevad, in schimb, dotarea baii cu jacuzzi. Daca nu se doreste cada cu hidromasaj, proprietarii pot sa opteze pentru cabina de dus. Pretul pentru o cabina de dus produsa la noi incepe de la 700-800 RON si poate ajunge la 5.250 RON, pret la care pot fi prevazute si cu radio.
Integral in Romania Libera
Ultimele stiri pe BankNews.ro:
- Analiza de piata: Efectul modificarilor fiscale din 2025 asupra antreprenorilor romani
- Cushman & Wakefield ECHINOX, mandat exclusiv pentru vanzarea platformei Electroputere Craiova
- EY Romania - CJUE redefineste granitele transformarii substantiale in regulile de origine: lectii-cheie din cauza C-86/24 CS STEEL despre originea nepreferentiala in dreptul vamal UE
- Functiile financiar-fiscale au nevoie de un nou tip de profesionisti care folosesc tehnologia si inteligenta artificiala alaturi de competentele in fiscalitate
- Meta Estate Trust, rezultate la 9 luni 2025: profit net in crestere si active totale mai mari cu 10% fata de 2024
- Cargus: Crestere de 15% a volumelor de colete in weekendul de Black Friday, sustinuta de clientii internationali si de vanzarile din segmentul fashion
- Studiu Deloitte: veniturile afacerilor de familie, estimate sa creasca cu 84% in 2030 fata de 2020 la nivel global
- ETF BET Patria - Tradeville, cel mai mare ETF cu investitii in actiuni romanesti, atinge 700 milioane lei in active totale si 31 de mii de investitori
- 2Performant: Platforma BusinessLeague.com a generat mai multe vanzari fata de anul trecut in perioada Black Friday
- Piata industriala si logistica din Romania atinge un nivel record in 2025 - cererea de spatii creste cu 64%, iar zona Bucuresti-Ilfov domina, din nou, inregistrand peste doua treimi din tranzactii
- Ce zic românii despre siguranța cumpărăturilor online de Black Friday
- Lipsa raportărilor detaliate despre impactul companiilor asupra naturii poate încetini acțiunile globale de protejare a ecosistemelor lumii
- Companiile au închiriat în primele 9 luni circa 750.000 mp de spații, cu 30% mai mult comparativ cu 2024
- Studiu EY: Cum pot companiile să transforme provocările transparenței salariale în avantaje competitive
- Studiu Revolut: Unul din trei români a pierdut bani după ce au urmat sfaturi din mediul online neverificate. 16% au pierdut până la 1.000 de euro din această cauză